22 november, 2006

Pas på tur og pas på tid pædagoger

Vi har flere gange snakket om pædagogens rolle i forhold til computerleg i institutioner. På en konference i dag holdt Jette Nygaard fra Kolding Pædagogseminarium et oplæg om børn og medieleg. Jette har sammen med Per Kallehauge skrevet masterspeciale om emnet og på deres website ligger et uddrag af deres speciale, artikler og en studerendes bachelorprojekt. Der er også en side med mange gode link til artikler om "Børnehavebørn og medieleg".
På side 7 i uddraget af specialet er der en tekst, som jeg synes er relevant i forbindelse med vore overvejelser over, hvorledes en lydfortælling kunne laves sammen med børn.
Jette anvendte i forbindelse med pædagogernes rolle omkring computerleg en morsom betegnelse. Hun kaldte dem "Pas-på-tur" og "Pas-på-tid" pædagoger. Med det udtryk karakteriserede Jette det triste forhold, at pædagogerne i institutionerne ikke deltog i medielegen ved computerne og heller ikke interesserede sig for, hvilke spil, der var på computerne. Som regel var det noget en far havde installeret, og pædagogerne kendte end ikke navnene på spillene. Det eneste pædagogerne gik op i var hvis tur, det var og at tiden (den forbistrede halve time!) blev overholdt. I øvrigt fortalte Jette også, at når hun havde pædagoger på kursus i mediepædagogik, lader hun dem spille computerspil i en halv time, så beder hun dem meget bestemt om at slukke for computerne og sætter dem til noget andet - vilde protester - men så kan de lære det! *lol*

2 kommentarer:

sandra sagde ...

Tak. Lige hvad jeg står og mangler:)

lis faurholt sagde ...

Til hvad...? *spø'r hun nysgerrigt*