Nu har vi et indholdsproblem. Endelig havde jeg nær sagt. Indtil nu har alle problemer, eller opgaver som Vivian så konstruktivt kalder dem, været af teknisk karakter, men nu er vi stødt på grund med lydstafetten. Der kommer simpelthen ikke en sammenhængende historie ud af det.
Hvad gik galt? Er opgaveformuleringen, der ikke var klar nok? Er opgaven umulig at løse? Skal der flere regler til for at få en råd tråd i fortællingen? Eller?
Jeg har ikke noget svar, så jeg har i Vivians blog kaldt på analyser, forklaringer og råd fra hele holdet.....
Inspirationen til forløbet kom i øvrigt herfra.
13 november, 2006
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
4 kommentarer:
Sikke en raffineret tråd :) Du foreslår altså:
1. at vi laver den røde tråd først (og udfylder delene af historien efterfølgende)
2. at fortællingens røde tråd er en metafor (for evidens/uddannelse)
Det er et meget konkret forslag. Hvad siger I andre til det?
Kan det indhold, der er i stafetten bibeholdes, eller skal der ændres i noget af det?
Det var det konkrete, men det er også interessant at stille spørgsmålet: det er godt for en fællesfortællings sammenhæng at have et forud aftalt skelet, men er det nødvendigt? Kan fællesfortællinger ikke være "udviklingsfortællinger"? Og i bekræftende fald: hvad kræver det?
Helles forslag er da ganske eminent. Lad historien gå sin gang, og lad hver enkelt studerende udrede sin egen mening som afslutning.
Det må da også være forfriskende for jer som undervisere, at der ikke altid er styr på det :)
Muhaha... den fortjente vi vist lige. Men mon du nu også kan overbevise Vivian om dette laissez faire/konstruktivistiske synspunkt?
Og er der ikke gode grunde til at overveje opgaven? Fællesfortællingen er jo et oplagt emne at arbejde med i sammen med børn. Har du det samme synspunkt der - altså at lade enhver forstå fortællingen, som de nu synes?
Hej havde ikke tænkt på at vi havde et "problem" - men venter bare spændt på hvordan vores historie udvikler sig :-)
Send en kommentar