21 november, 2006

At fortælle en historie

Nu er projekt "fælles lydfortælling" færdig. Processen har rejst en meget, meget interessant debat, hvor to modsatrettede synspunkter bliver udtrykt:

altså to vidt forskellige holdninger til, hvad skal der til for at lave en fælles historie: "klare regler og retningslinier" eller "kaos fremmer kreativiteten" - for nu at trække det meget principielt (og sikkert lidt overdrevet) op.

Den debat bør vi dyrke alvorligt i nogle poster og kommentarer, folkens! Først med udgangpunkt i egen oplevelse (som nogle jo allerede har gjort), dernæst med perspektivet: fællesfortællinger med børn, da det jo trods alt er det, der er målet for aktiviteten.

Det kunne - som sædvanlig - være et godt udgangspunkt at skelne mellem proces og produkt. Hvad var det, der skabte usikkerhed hos nogen? Processen? (hvad man skulle gøre, når turen kom til én) eller produktet? (giver historien, der nu er færdig, mening).

Hvis man skulle lave regler og retningslinier (ud over turtagning) - hvad skulle de så bestå i? Her vil det være rart med konkrete forslag til regler for at illustrere, om der er tale om fortælletekniske eller strukturelle regler.

Endelig kunne det jo være interessant at stille spørgsmålet: hvad er en fortælling? Er en fortælling i lyd og billeder det samme som en mundtlig fortælling eller en tekstfortælling? Er en fortælling altid lineær og entydig? Hvad synes du? Og hvad mon børn synes?
Her kunne begrebet "vrøvlehistorier børn" (se afsnittet: En bevidst sprogstimulerende praksis) måske give anledning til overvejelser? Selvfølgelig også overvejelser over spørgsmålet: har vrøvlehistorier slet ingen "regler og retningslinier"?
Sjovt nok er mange af de hits man får på Google på opslaget: "vrøvlehistorier" læreplaner!!!

2 kommentarer:

Vivian sagde ...

Hej
Jeg syntes helt klart, at for at kunne følge en given rækkefølge som var aftalt på indkald, skal man kunne se hvem der lagde hvad ind. Mange comment er lagt ind, men hvem sige det? Jeg syntes at det kunne være rart at vide.Det kunne være fint at kunne se at denne lyd på billedet er lavet af ....... Så kan man se om rækkefølgen bliver holdt. Lige umiddelbart vil jeg sige at det ikke er alle på holdet der har lagt noget ind !! Har jeg ret ?
Og jeg må jo erkende at jeg meget gerne vil have lidt struktur på tingene.

lis faurholt sagde ...

Det glæder jeg mig til at snakke med dig (og flere) om Helle. Der er ingen nemme svar på de spørgsmål, jeg rejste i posten, og der er helt klart brug for nogle reflektioner over dem...