07 november, 2006

Hvis arena? Hvis dagsorden?

Carsten har et skema i sin blog i dag, som jeg synes illustrerer to vigtige aspekter: kontrol og "ejerskab". At f.eks. ejerskabet er vigtigt kommer jo helt klart til udtryk i f.eks. Anne-Mettes post "Hvad laver børn på nettet?" Den betænkelighed og varsomhed Anne-Mette giver udtryk for, f.eks. i formuleringen:

Endnu engang var jeg meget itvivl om, hvorvidt det var korrekt af mig at blande mig. Og overvejede meget hvad min rolle i dette forum var. Jeg var jo ikke på besøg som en belærende pædagog med en løftet pegefinger.

Jeg kender præcist den fornemmelse fra de gange, hvor jeg har ínterviewet børn og unge om deres internet- og computeraktiviteter! Med hvilken ret blander man sig? Som regel har jeg kunnet fortælle dem, at jeg var skulle skrive en opgave til "min skole" - og stor var så både deres medfølelse og fortællelyst :)

Anne-Mettes formulering fortsætter med et (lidt karikerende :) billede af pædagogen med den belærende pegefinger, og det fik mig faktisk til at lave et tilsvarende skema - som jeg nu har siddet og stirret på i lang tid:

Sted/rum-"typologi"Formål kontrolleret af voksneFormål kontrolleret af børn
Forløb kontrolleret af voksne

"Skoler og foreninger"
Folkeskoler, musikskoler, idrætsforeninger, spejder

????

Forløb kontrolleret af børn

"Fritidsinstitutioner"
Fritidsklubber, SFO'er

"Legeplader - pladser til leg"
Fysiske og virtuelle:
Skateboardbaner, børneværelser, Arto, MySpace


Er forløbet egentligt kontrolleret af børn i "Fritidsinstitutioner"? Hvor skal jeg placere daginstitutioner? Findes der overhovedet steder, hvis formål er kontrolleret af børn, og hvis forløb er kontrolleret af voksne? Findes der egentlig ret mange "offentlige rum", hvor børn kontrollerer mål og forløb?

Ikke mindst den indirekte mistanke, jeg giver udtryk for i det sidste spørgsmål kunne måske netop være årsagen til, at virtuelle fællesskaber er så tiltrækkende og nødvendige i en moderne institutionaliseret barndom?

Skemaet får mig også til at tænke på, om vi mon er bevidste om kontrol og ejerskabs betydning - i den fysiske verden?

5 kommentarer:

Karen Boesgaard sagde ...

Meget spændende overvejelser. Og jeg tror du har ret i, at vi i den fysiske verden ikke altid er så bevidste om ejerskabs betydning...selvom det netop er en vigtig kilde til motivation og engagement. Hvis projekter er det lige vi prøver at sparke igang.
Jeg læste på et tidspunkt om et projekt, hvor man på landsplan lod elever med dansk som andetsprog udveksle via nettet ( Ole Bole foran skærmen eller sådan noget). Evalueringen viste, at der kom rigtig mange kontakter og rigtig meget dansk skrift ud af det..eleverne elskede projektet. Lærerne var lidt mere skeptiske, for de mistede kontrollen undervejs og havde svært ved at evaluere på læringsmål (som jeg husker det). Jeg prøver lige at grave det frem...hvis linket ellers virker stadigvæk.

Anonym sagde ...

Sikke et spændende skema og også det som Carsten har lavet. Det ser ud til at være inspireret af Bordewijk og Kaams medietypologi, men med et twist og dit udvikler sig videre derfra.

Tror faktisk vi har arbejdet med en lignende typologi mht. deltagerstyret vs. lærerstyret og på den anden akse curriculum orienteret vs. problemorienteret. Skægt at disse kategorier går igen i forskellige udformninger, men det er nok fordi de alle ret grundlæggende handler om magt relationer; hvem der bestemmer indhold/form mål/midler osv. så det er nok derfor det fungerer godt!

Jeg sad selv lidt og brød hjernen på noget hvor forløbet er styret af voksne og formålet af børn og kom til at tænke på nogle skoleopgaver, hvor børn måske producerer en film de selv bestemmer indhold og formål med, men faciliteres af lærerne (men ved ikke helt om det holder :-)...Jeg tænkte derefter, at det gode ved skemaet er ikke dens funktion som statisk skema, hvor man kan fylde nogle forskellige ting i, men snarere som praktisk analyseværktøj dvs. man kan gå ud og kigge på forskellige praksisser og så bruge det mere dynamisk - hvordan er en legeplads i praksis - ER det børnenes eget rum? er Arto? er børneværelset? etc. etc.

Måske skemaet netop kan hjælpe os til at blive bevidste om kontrol og ejerskab i både den fysiske og virtuelle verden (selvom jeg ikke er så glad for den distinktion :-) - så jeg tror skemaet med fordel kunne anvendes i faktiske empiriske undersøgelser - og dertil tror jeg, det ville være et godt overbliksredskab!

Jeg vil i hvert fald prøve at lave en mental note om dets eksistens :-)...det kunne faktisk være, at det ville være spændende i forhold til min egen empiri - så mange tak for det!

Anne-Mette sagde ...

Hej Lis
Jeg stirrer med på dit skema. Det er et godt redskab til refleksion over hvilken kontekst man som pædagog befinder sig, samt hvad ens rolle egentlig er. Jeg vil tage det med mig!
Mange hilsner
Anne-Mette

lis faurholt sagde ...

Du må endelig dele dine tanker om det med os hen ad vejen - det er godt at få konkrete praksiseksempler på!

Henny Solskin sagde ...

Måske er det derfor at så mange børn/unge er vilde med Arto.... måske føler de der et frirum?