07 november, 2006

Om ejerskab og faldskærme...

Jeg startede på en kommentar til Thomas' kommentar, men den blev for lang, så nu bliver det en post i stedet *S*

Jeg sad selv længe og stirrede på skemaet - ikke mindst, fordi jeg synes, der er subtile sager på spil: situationsdefinition, kulturelle koder osv. Vi tænker sjældent over de kulturelle koder, vi er syltet ind i i dagligdagen - mit yndlingseksempel: hvorfor der kun er én person, der har ret til at sidde, stå og gå rundt efter forgodtbefindende i timerne i klasseværelserne på seminariet? Ingen af os har nogensinde aftalt det end sige snakket om det......

Nu kommer der så ny teknologi, og pludselig er gulvtæppet (= de gamle vaner) væk. Og dog? Selvom seminariet ikke hoster de studerendes blogs, skal vi næppe lade os forlede til at tro, at ejerskabet er 100% de studerendes - det er jo os (Helen og jeg), der har bestemt, at studerende på multimedieholdet skal ha' en blog.

Men hvad så, når (fag)undervisningen er slut? Bliver ejerskabet så et andet? Det må f.eks. Sandra og Gurvinder kunne svare på - de blogger stadig? Og hvad med Heike og KarenB - som går/gik på en anden uddannelse, og som ingen nogensinde har undervist i blogs?

Umiddelbart er vi i fuld gang med at rive mure ned - og hvad bygger vi i stedet? Vi er næppe på en flad mark *G*

Desuden kompliceres det hele af, at "samtalerne" faktisk ikke ligger i bloggene og disses kommentarer (det er jo ikke et "Discussion Board") - men mellem bloggene, og hvordan forstår og beskriver man lige det???

Samtidigt med at det er svært, er det dog også en unik chance, vi får for at få øje på ting, vi i vante sammenhæng tager for givet/er blinde for - f.eks. de voksnes ret til at have en pædagogisk pegefinger, som Anne-Mette skrev. Så derfor tankeskemaet - der tænkes stadig *G*

Her er mit yndlingscitat på sin plads:
"Mind like parachute. Only funktion when open".
Hvem stammer citatet fra? (ingen snyd - fingrene væk fra Google!!!)

5 kommentarer:

Heike sagde ...

...og så er der lige den blog, som jeg har sparket igang i en 6.klasse, der er ved at blive overtaget af eleverne selv...det føler jeg i hvert fald. Vi er to voksne med, men der kommer flere elever nu, der begynder at sætte deres præg.
Spændende tanker, Lis - jeg tænker lige med...

lis faurholt sagde ...

1. Den blog, som Heike har "sparket i gang"
2. Heikes Kloenschanck
2. Karens blog
.... jeg lægger dem i blogrollen...

Anonym sagde ...

Wauv - fed blog for Sjette B - det er virkelig en god ide og ville være et oplagt studieobjekt, hvis ikke der var så mange andre ting.

Spændende med dine tanker om magt, Lis - for du har nok helt ret; vi kommer eller er næppe på en flad mark. Vi er vant til de institutionaliserede, rutiniserede distributioner af magt, som f.eks. læreren der styrer interaktionen fra tavlen - men hvad netop når det sker i blogs eller andre steder, hvor vi forsøger at fjerne magt (eller man kunne bevidst arbejde med at skjule det). Det spændende bliver naturligvis som en Latoursk myre at gå på jagt og genfinde magten, hvor den så udspiller sig...I den forbindelse er dit eget skema over indlæg og svar måske én måde at gøre dette.

lis faurholt sagde ...

Det er vel ikke blot en diskussion om magt - selvom jeg godt kan se, at jeg selv lægger op til det :)
Jeg tror, der er nuancer, der går tabt, hvis vi udelukkende kikker efter magtaspektet, men de er vanskeligere at takle end det(sociologiske) magtbegreb, som vi er vant til at bruge.
Jeg tror det er vigtigere at prøve at forstå betydningen af, at der i et samvær kan være to helt forskellige måder at fortolke samværet og dets udgangspunkt på. "Redskabet" er sådan set let nok: at lære at se tingene fra den andens synspunkt. Virkeligheden er blot langt mere kompliceret. Jeg plejer at sige, at mit "voksenblik" ofte føles som en motorcykelhjelm, hvor visiret hele tiden - med et dybtrungende klunk - falder ned over mit "børneblik".
Det, jeg altså efterlyser, er en etnografisk tilgang, ikke en sociologisk.
Ikke en afdækning af den institutionelle magt - men en analyse af, hvordan institutionen/aktiviteterne opleves og tolkes i børnehøjde....
Som et godt eksempel på, hvor langt - og anderledes - man kan nå kan jeg f.eks. pege på Malene undersøgelse af Arto :) Her er det ikke blot pressens "blik", men også "voksenblikket" hun afdækker begrænsningen af.....

Anonym sagde ...

Ja, etnografisk inspirerede studier arbejder som regel ikke med 'institutionaliseret magt' eller skjult magt, men prøver derimod blot at afdække 'deltagernes blik/perspektiv' og det er en spændende måde at arbejde på (samt spændende at læse etnografiske studier). Det er vel også meget den måde Carsten Jessen og Birgitte Holm Sørensen har arbejdet på med unge og medier/teknologi og også mit eget perspektiv. Ofte mangler nogle typer af sociologiske undersøgelser denne indlevelse og hopper straks et niveau på og taler i 'metaforer' og 'mønstre' f.eks. læser dette eller hint fænomen som 'søgen efter eksistentiel sikkerhed' dvs. prøver at tolke noget som en gennemgribende samfundstrend og indikator på 'samfundet i dag' - og her mangler ofte det som deltagerne selv lægger i fænomenet og som kan være så vigtigt for faktisk at forstå det!