03 november, 2006

Når voksne leger

er de ligeså pjattede som børn.....

Jeg har en kær kollega på et københavnks pædagogseminarium, som jeg ser alt for sjældent, men som jeg leger med.... på nettet.
I går havde vi gang i en leg i Google Fight. Reglen for legen er:


PS. vi foreslår hver for sig to duellanter, hvorom vi antager at forskellen er minimal - og så ser vi hvem der kan ramme den mindste forskel.
PS. Man må jo så - principielt set - ikke snyde!

Jeg kunne slet ikke lade være at snyde (dvs. kikke inden jeg mailede mit forslag), og på den måde ødelagde jeg egentlig legen - men fik dog tilgivelse: "Det er iorden med snyd - det skal bare være ordentlig snyd.", men rigtige venner - det er jo dem, der tilgiver!

Vi kom vidt omkring. F.eks. dokumenterede vi den amerikanske kulturimperialisme: Andeby mod Bulderby og Fedtmule mod gadelygte. Vi tjekkede også den danske kulturscene med
"mads mikkelsen" mod "dronning margrethe", samt den internationale ditto: "Vincent van Gogh" mod "Giorgio Armani" og gik sent på aftenen til totale ekscesser som cykelklemmer mod hestepærer.

I øjeblikker (så længe det varer!) er jeg den lykkelige ejer af bjergtrøjen og titlen Champ med forslaget: professionshøjskoler mod stormkrog (professionshøjskoler er Haarders nye navn til CVU'erne). Og min legekammerats forslag er, at vi stifter en forening med navnet "Stormkrogens venner". Foreningens formål er at sikre, at ordet aldrig får markant færrre hits end prof-skoler.

Det bliver, som min legekammerat påpeger det, en kamp op ad bakke. Stillingen, der i skrivende stund står: professionshøjskoler: 645 results mod stormkrog: 641 results er allerede anderledes end i aftes, hvor forskellen kun var 3 point i professionshøjskolers farvør!

Det forslag bringer os lige ind i et par bibliotekarers leg i Flickr, for med ordet "stormkrogsvenner" kan vi nu deltage i gruppen Ordkonstruktioner, hvis regeler lyder således:

Lav et enkeltord på din webside - der kun giver et hit i Google, MSN Search eller Yahoo. Billeder der indholder ord der er totalt nonsens fx "Deråøæpllooo" vil blive slettet. (Kilden)

Ved at skrive ordet "stormkrogsvenner" i denne post forventer jeg, at ordet dukker op i Goolge (hvor lang tid, mon det tager?), hvor ordet i øjeblikket giver dette resultat:



Så nu venter vi - ikke på far - men bare på Google......

Læs mere om legen i bloggen "e-klumme".

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Skønt at googlefights.com er oppe igen - den har været nede i et stykke tid, synes jeg. Googlefight er kæmpe-skægt og så kan man lege legen derhjemme (jeg tegner mig for omkring 37.000 hits...delt med nogle copy-cats).

Det er ret interessant med de fuldstændig utiltænkte ting, der kommer ud af teknologier og her synes jeg specielt mashups og åbne API'er er et stort skridt på kreativitens veje.