31 oktober, 2006

Ægte og falsk fildeling

Lawrence Lessig (idemanden bag Creative Commens - bemærkede i min T-shirt på sidste seminar?) skriver i sin blog, lessig blog om "ægte" og "falske" fildelingssteder på nettet.
"Ægte" fildeling er steder som Flickr, hvor man kan downloade filer og viderebearbejde dem, men "falske" fildeling er steder som YouTube, hvor man blot kan vise filerne frem på sin egen blog (embed) eller sende et link til videoen på YouTube. Flickr tager ikke "monopol på"/"ejerskab af" de filer (content) brugerne lægger i Flickr, mens det er præcist, hvad YouTube gør - de bruger brugernes filer til at dirrigere mere trafik til YouTubes egne sider. Lessig betegner direkte YouTubes adfærd for etisk uforsvarlig.

Jeg må give Lessig fuldstændig ret - som jeg netop har fremhævet i Wikien, så er det netop dét, der adskiller Flickr fra andre fotodelingssteder på nettet:
Mange af de fotogallerier, der findes på nettet, er oprettet af fotobranchen, som selvfølgelig vil tjene penge på deres service. Det, at de opbevarer dine billeder, er derfor kun 'lokkemad' - i virkeligheden vil de helst det, de altid har gjort - printe dine foto på skinnende papir. På nogle af disse firmaer sider kan du end ikke downloade dine billeder, når du først har uploadet dem. I de fleste online fotogallerier skal du desuden invitere familie og venner, før de kan se dine foto. Her er Flickr helt, helt anderledes. For Flick er 'sharing the name of the game' - fokus i Flickr er, at du her kan dele dine fotos med andre og indgå i forskellige former for fællesskaber og lege.
Jeg tror da konsekvenser af dette er, at vi skal have kikket på de videodelingssteder Lessig linker til i sin blogpost!

Lessig fremhæver eyespot, men jeg må grundigt rundt i mit netværk og undersøge det område, eksempelvis er TechCrunch et godt sted, som jeg bruger meget.

Desuden har Agnete gjort mig opmærksomDemocracy Player - den skulle være helt uovertruffen til afviklingen af video på skærmen. Den må jeg se at få downloadet og gang i.

Ingen kommentarer: