24 oktober, 2006

Efterårsferien

I efterårsferien var jeg på Statens Museum for Kunst for at se nyophængningen af deres samlinger. En fantastisk oplevelse!! Jeg er fuld af beundring for den umådelige viden, der ligger bag sådanne ophængninger i modsætning til de traditionelle, kunsthistorisk kronologiske ophængninger. Der er virkelig øjenåbnende sammenstillinger i den nuværende ophængning.
Jeg husker Statens Museum for Kunst fra dengang, jeg boede i København. Det var før ombygningen. Dengang mødtes man af et kæmpe, mørkt trapperum, og via trappen steg man så op til kunstens højder på 1. sal.
Nu træder man ind i voldsomt store, åbne lyse rum, hvor ophængningerne ofte får én til at føle sig meget lille i en stor, betagende verden. Man taber næsten vejret.



Statens museum for kunst


Og så kan jeg varmt anbefale "Late afternoon tea" på museets Café Republiblic.



Statens museum for kunst

- her er det datteren, der drikker rooibos te med vanilje fra Perchs thandel med udsigt til fordanskede sandwich, scones med creme fraische og jordbærsyltetøj samt lækre chokolader. Yummy.
Prisen er måske lidt voldsom, men pyt - museet har gratis adgang for alle :)

Ingen kommentarer: