11 oktober, 2006

Go'e gamle Huizinga

Tænk, Marianne citerer i sin blog mit yndligscitat:
”Legen er noget i sig selv. Den er et mål i sig selv, hvor det at være i
selve processen, i en god situation, er det, som børnene går efter" (Huizinga, 1958)
Det citat gør den ofte anvendte sammenstilling: "Leg og læring" til noget vås. Formentlig opfundet i de bedste hensigter, men desværre siger det nok mere om "det pædagogiske projekt" end om leg og læring som begreber.

Anvender man mål / middel på de to begreber opdager man - med netop Huizingas definition - at de netop er diamentralt modsatte aktiviteter.

Legen har "leg" - dvs. at komme i en legende tilstand - som mål, og midlet kan være læring. Hvis man f.eks. ikke er god til et skydespil på computeren - eller ikke kan finde ud af billedbehandlingsprogrammet, så kan man ikke lege med. Man dør hele tiden :) Så må man lære sig det elementære - men læringen er midlet, at være i legen er målet.

Med læring er det præcist modsat. Her er målet læring, og legen - det at udvikle sproget f.eks. - er en strategi, et middel, som gør arbejdet med læringen mindre kedeligt/sjovere. Sukkeret på den bitre pille, om man vil.

Jeg har diskuteret det med utallige, og mange gange bliver folk (især lærere) helt ophidsede og siger, at læring godt kan være sjovt - men "leg" og "sjovt" er altså ikke det samme! "Sjovt" er når man griner og morer sig. "Leg" er en mental tilstand.

Carsten Jessen skriver om det samme i "Gæstebloggen" i marts - posten "Leg som middel eller biprodukt?"

I december sidste år skrev jeg forresten om Seymour Papert’s begreb "Learning as hard fun". Hvad mener I - er Paperts begreb "Hard fun" i modstrid med eller i overensstemmelse med Huizingas filosofiske definition af "Leg"?Og hvorfor siger vi mon "Let som en leg?" Er det specielt "let" at lege?

1 kommentar:

Heike sagde ...

Jeg er nu helt enig med dine definitioner - har haft dem "under huden" selv :)) Til elevsamtalerne snakkede jeg med Knud, der ikke er god til engelsk, synes han selv. Vi talte lidt videre og rundede fritiden, hvor det viser sig, at han faktisk spiller på nettet og bruger engelsk som kommunikationssprog....hallo! Sagde jeg så - hvordan kan det så være, at du ikke er god til engelsk? Han blev selv helt overrasket :))) I spillet er det bare midlet til at kunne spille - han anser ikke selve sproget som et læringsprodukt, men kun som et kommunikationsmiddel... Når jeg selv fordyber mig i mit håndværk, er det jo heller ikke for at lære nye teknikker, men for at nyde flowet eller legen - der sommetider ender med noget læring - helt tilfældigt.