28 september, 2007

Hard fun II

En af mine studerende skriver i dag:
Man mister modet en gang imellem synes jeg, da man bliver så sur over man ikke kan.
Jeg skrev for 2 år siden en post om begrebet "hard fun", hvor jeg citerer fra en artikel af Seymour Papert, der bliver opmærksom på fænomenet "Hard fun", da et børnehavebarn beskriver sit første besøg i computerrummet med ordene: ”Det var sjovt” og efter en pause tilføjer "Det var virkeligt svært". (Papert, 1996: 52-53)
Jeg lagde dengang denne illustration i posten



Illustrationen er sikkert meget illustrerende for denne studerendes "surhed", for hun fortsætter:
har aldrig været ferm på en computer men ville så gerne, så jeg hænger da i og synes det er fantastisk når det lykkes :-))
"Surheden" kommer sikkert af, at det er mere "hard" end "fun" lige nu for den studerende. Det er jo sådan set det, Helen og jeg knokler med hele tiden....... At finde den passende ballance mellem "hard" og "fun". Men her er det måske lige "hard" nok ;)

Det får mig dog til også at tænke over en anden ting, der er væsentlig i en læreproces: motivationen. Hvad er motivationen for denne studerende? For børn er motivationen ofte "deltagelse": de vil være med i en kammeratskabsgruppe. Her er færdigheder ofte nødvendige, og så må man jo tilegne sig dem. Hvordan er det lige med det i forhold til voksne / uddannelsessøgende / multimedieholdet? Hvad er deres motivation?Nu skal denne post jo ikke være ene citater fra gamle poster, men jeg synes nu alligevel det, jeg skrev sidste år om "Tænkekasser" ikke er så dumt i forhold til emnet her, så jeg citerer lige igen :)

Ingen kommentarer: