27 september, 2007

Om fællesskaber, gavegivning, narcissisme og... hyberlink

Forleden var jeg til en konference om Web 2.0. Alle oplægsholderne talte selvfølgelig om forskellen på Web 1.0 - internettet som massemedie - fra de få til de mange og så Web 2.0, hvor alle kan komme ucensureret til orde, og hvor interessefællesskaber er centralt - internettet som communities (fællesskaber) - mange til mange eller få til få. Det kender I jo allerede fra alle de teknologier, vi introducerede jer til i første periode: blogs, Flickr, sociale bogmærker og Bloglines.

Flere af oplægholderne omtalte også begrebet "gavegivning", og også det kender I f.eks. fra Flickr, som I jo lige nu anvender som en kæmpe gavebod, hvor I kan hente billeder, I kan blive inspireret af og arbejde videre med - og hvor I lægger billeder, andre kan blive inspireret af og arbejde videre med.

Men David Weiberger nævnte også links som en del af denne gavegivning. Hvordan det? Jo, Weinberger - som ikke blot er en meget vidende, men også en utroligt underholdende forelæser - havde et helt konkret eksempel på en blog og en avis.

Bloggen havde mange, mange links i indlæggene/posterne (det har Helle f.eks. også) og i linksamlingen/blogroll (det har f.eks. Lone også). Alle disse link viser ud fra bloggen - hen til andre.

Avisen havde enormt mange links - men de viste alle ind i avisen selv. Et godt dansk eksempel er Politiken: masser af link til.... Politiken!!

Og så kom den helt ubetalelige bemærkning: det ser altså ud til at de unge - ofte karakteriseret som narcissistiske- er utroligt gavmilde og sociale, men massemediet/avisen nok i stedet er den, der bør betegnes som narcissistisk *lol*

I øvrigt en lille reminder til mig..... jeg plejer at lave mine links, så det, jeg linker til popper op i et nyt vindue. Det anses faktisk som dårlig opførsel blandt bloggere: jeg giver jo ikke rigtig slip på min læser ;)

David Weinberger , som om nogen har skrevet om internettet som samtaler (conversations) og forbindelser, talte bl.a. om hvordan internettet er forskelligt fra de gamle massemedier, hvordan den orden vi før i tiden inddelte ting i (f.eks. bibliotekernes systematiserede katalogsystemer) er afløst af kaos (f.eks. tags, dvs. kategorier, som meningmand tildeler materialer). Det fantastiske ved den nye orden er, at mens en bog kun kan stå ét sted, kan man komme til et digitalt materiale af flere forskellige veje. Det har større betydning end man måske skulle tro - men tænk f.eks. på, at man i Google books kan finde bogen, ikke blot ved at søge på forfatter eller titel, men også ved at søge på en sætning/et citat fra bogen. Man kan altså bruge bogens indhold til at finde bogen. Det er noget ganske nyt: data og metadata smelter sammen!!

4 kommentarer:

madazz sagde ...

Linket hedder kennet - men man kommer ind på Lones blog.... jeg bliver forvirret...

chavi sagde ...

Ja, Mads, det tænkte jeg også - men mon ikke det hænger sammen med Lones afstemning om hvad der får Kenneth til at smile :-)

Men, Lis, jeg er en flittig bruger af "target: _blank", og må sige, at jeg personligt synes det er den nemmeste måde at læse tingene på - så selvom det betragtes som dårlig opførsel blandt bloggere, så tror jeg også det er vigtigt, at vi tager udgangspunkt i os selv :-)

Charlotte

lis faurholt sagde ...

Uh! Hvad skulle jeg gøre uden jer, jeg skynder mig at rette ;)

Den faglige Multimedieblog sagde ...

Hej. Ganske interessant hvad du skriver - Den måde jeg linker på i mine indlæg gør jo lige præcis at vi kommer ud i verden. Får set nogle andre sider af samme sag og på denne måde ikke holder på vores læsere. Det vil du som blogger også blive husket på tror jeg. AHA Det var hende Lis Faurholt som linkede mig til hovetpåbloggen - ganske interessant. Hende husker jeg lige til en anden gang og vups er hun i min del.icio.us. :-) Nu kommer Nordisk film efter en 100 år gammel tankstander vi har stående, til deres nye film som de er ved at optage i Højer "Nærmest Lykkelig" :-)