23 september, 2007

TrackMeNot

Hjemme bruger jeg udelukkende browseren Firefox. Den er langt bedre end Explorer (som jeg bruger på arbejde for at kunne supporte studerende). F.eks. har Firefox aldrig haft besvær med filnavne med æ, ø og å - det ved Blackboardbrugere er stor en fordel *G*, og den har også en masse forskellige tilføjelser og udvidelser, fordi Firefox i modsætning til Microsoft lægger sin kode ud, så andre kan lave udvidelser.
Det er også denne åbenhed i Flickr, der gør at steder som Flickr Toys - der vist nu hedder Big Huge Labs - kan lave ting og sager, som vi kan anvende vore Flickr billeder til.

Jeg har f.eks. TrackMeNot, der generer de søgemaskiner, som indsamler oplysninger om mig for at sælge dem til firmaer, der vil sælge mig noget. Det er en lidt sjov funktion. Den krypterer ikke mine søgninger, som man måske kunne forvente, men gør lige det modsatte: den besøger i baggrunden (uden at jeg mærker det) en hel masse sider - og gør dermed oplysningerne fuldstændig værdiløse for firmaerne. Det tager en kreativ hjerne at udtænke sådan en sag *lol*

En anden sjov ting, jeg har liggende er Stumble Upon. En søgemaskine, som jeg skal opdrage på, før den er noget værd. Det fungerer ved, at Stumble Upon viser mig forskellige tilfældige steder, som jeg så vurderer (ved at klikke på en thumbs up eller thumbs down). Efterhånden som den lærer mig at kende viser den mig med større sandsynlighed noget, jeg interesserer mig for.

Jeg har også en funktion, der gør, at jeg kan sætte små gule sedler på websites - og tro mig, når jeg kommer tilbage til dem, ligger sedlerne der stadig *G* På samme måde kan jeg highlighte tekst og under/overstregningerne er der næste gang, jeg besøger siden. Se disse udvidelser her.

Ingen kommentarer: