20 april, 2006

Dagens overblik

I dag har Helen og jeg gennemgået alle de studerendes arbejder i denne periode (Tema 2) og lavet et statusark, så vi på den måde hjælper vore studerende med at holde et overblik over alle de forskellige ting, de skal lave. Det godt ind imellem at skabe sig et samlet overblik, selvom vi dagligt kan følge deres aktiviteter. En af fordelene ved netuddannelsen er jo, at vi faktisk kan følge med i, hvad de laver derhjemme *S*. I vores Bloglines dukker billederne fra Flickr op sammen med deres indlæg i deres blog(s), og i mailen ligger kommentarerne til vore egne blogs. Det er i øvrigt rigtig hyggeligt, så meget det "gamle hold" stadig snakker med endnu.

Der er nu ikke så mange billeder i Flickr mere, det er somom dette hold helt har glemt Flickr og udelukkende uploader deres billeder direkte i bloggen. Det er der i princippet ikke noget galt i, men fællesskabet i Flickr forsvinder jo på den måde. Mon det er, fordi de ikke rigtig har fået en fornemmelse af fællesskabet i Flickr? Mon det skyldes, at vi startede med blogs denne gang? Sandra har heldigvis fulgt op på ideen i "Gæstebloggen" om en gruppe på Flickr "Legepladser". Der er foreløbig kun 2 medlemmer og ingen billeder. Ideen er hammergod. Vi må simpelthen slå et slag for Flickr på næste seminar! Og måske prøve at få flere end multimedieholdet med på ideen?

Til gengæld er de studerende optaget af deres blogs, og det er jo godt. Gurvinders Bollywood blog er en helt lille guldgrube. Jeg håber, der vil være flere end CVU Sønderjyllands studerende, der får øje på den. Den behandler et medie, det ellers er svært at finde oplysninger om i Danmark. Den fortjener virkelig opmærksomhed. Og Maria har kastet sig ud i et javascript. Cool!

De fleste har startet deres 2. blog - multimediebloggen, og denne periodes opgaver i billedbehandling er begyndt at dukke op. Lilian har et virkeligt "godt øje" for effekter, ligesom hendes minimalistiske H. C. Andersen billede er et helt eksperiment med, hvor få billedoplysninger, man egentlig skal have for at kunne genkende noget. Interessant! Desuden har hendes "Tøjdyr på rejse" fortælling en O.Henry slutning. Hvor avanceret.

De studerende oplever - jeg havde nær sagt som sædvanlig - at det er et stort arbejde at starte på billedbehandling. Det er en helt ny og anderledes tankegang, der skal læres. Jeg skrev sidste semester et indlæg om "Hard fun". Og det er lige præcist det, Tina skriver om her og her. Tinas tanker er en perfekt illustration af Rommetveit (1996) citatet: "Det at lære et fag er at lære sig nye tænkemåder, ikke bare at tilegne sig ny information." Men det er selvfølgelig rart at se, at Tina synes, at det bliver mindre "hard" og mere "fun" med tiden ;)

Lene har "taget tilløb" :) til PaintShopPro (mon alle har fået købt den?) med en spændende collage i microsoft photo standart 9. Det program kender jeg ikke, mon der kan arbejder med lag i det?

Vores oversigt viser, at de fleste har fået oprettet delicious og Bloglines. Men vi kan selvfølgelig ikke se, om de bruger dem. Dog ved jeg, at Sandra gør. Det var så hyggeligt at udveksle kommentarer med hende i påsken. Hun var der som en mis flere gange - hun kunne nemlig se, hvad jeg lavede i sin Bloglines ;) Desuden kan jeg se, at hun også abonnerer på andre nyheder. Mon ikke det er ComOn eller ComputerWorld?
Jeg kunne forstå på påske-snakken med Sandra, at der stod KOL i hovedet på mange. Men nu, hvor den semesteropgave er afleveret, ser vi dem forhåbentlig igen i bloggene *lol*

Jeg undrer mig lidt over, hvorfor der er så få, der kommenterer i denne blog. Læser I den?

Ingen kommentarer: