11 april, 2006

Påskeferie - tid til eftertanke

Desværre har den danske Wikipedia ikke et opslag på "Blogosphere". Hm, måske skulle jeg skrive et en dag....
I den engelskprogede Wikipedia defineres Blogosphere som det netværk, der opstår gennem gensidige links og kommentarer blogs imellem.


Blogosphere is the collective term encompassing all weblogs or blogs as a community or social network. Many weblogs are densely interconnected; bloggers read others' blogs, link to them,
reference them in their own writing, and post comments on each others' blogs.
Because of this, the interconnected blogs have grown their own culture.

Netværket er en af årsagerne til, at jeg anser blogs for at være et særdeles velegnet redskab i studiesammenhæng, og sidste års undervisning i multimedie viste tydeligt, at det er muligt, men også at det tager tid - ikke fordi teknologien er svær at lære, men mest af alt, fordi det bryder med en traditionel opfattelse af læring som noget, der foregår "inde i" den enkelte person. I en sådan traditionel læringsopfattelse er bloggen udelukkende et individuelt refelksionredskab. Men anser man derimod læring som en social aktivitet - noget, der foregår gennem samtaler (meningsforhandlinger) mennesker imellem - er blogs oplagte studieredskaber i kraft af deres mulighed for samtaler, der er langt bedre end de traditionelle elektroniske konferencer med stive, trådede indlæg.
Det, der kræves for at blogs bliver værdifulde, er
  • at den studerende ser læringspotentialet i at engagere sig i samtaler (og ikke blot løse opgaver og læse fagtekster)
  • at de studerende lærer sig nye måde at kommunikere på

og begge dele tager tid. Dels fordi mange af vore studerende først skal gøre op med det læringssyn og den elevrolle, de har med fra andre uddannelser, dels fordi skriftlige kommunikationsformer er nye for mange - ikke blot vore studerende.

I et kort multimedieforløb med meget få studerende er det en stor opgave oveni det fag-faglige stof, men jeg nægter at opgive håbet. Når jeg ser, hvad der er muligt - både i de korte forløb, vi indtil videre har gennemført/er i gang med, samt hvad der sker ude på nettet, er det bare med at holde fast og holde ud :)

I de lykkelige stunder hvor det fungerer, er det jo en fantastisk undervisningsoplevelse! Carstens årlige projekt "Levende artikel" er de studerende rigtig glade for, når det går op for dem, hvad det går ud på. Og de studerendes indlæg er efter min bedste overbevisning ofte endnu bedre end udtalelser i et undervisningslokale!

Det er også en pragtfuld oplevelse, at de studerende, der ikke længere har multimedieundervisning, holder kontakten vedlige med kommentarer i denne blog og engagement i de nye studerendes blogs. På det gamle hold fik de virkelig øje for fordelene ved at videndele! I begyndelsen undskyldte de nærmest, at de blandede sig, men heldigvis gik det hurtigt over, og de er der straks, når emnet er interessant og aktuelt - herligt :)

Denne tilgængelighed er endnu en af bloggens/netuddannelsens fordele. Som underviseren forlader man ikke nødvendigvis de studerende på samme måde som i f2f undervisningen, hvor man da vist aldrig har oplevet, at en studerende møder op i et undervisninglokale for et andet hold *G* Selvfølgelig snakker undervisere med "gamle studerende" på gangene (eller i rygerboksen *lol*) - men bare udtrykket "gamle studerende" viser jo, at man på sin vis har forladt dem, når man ikke har timer med dem mere.
I Blackboard kan studerende følge al undervisning (hvad jeg kan se i statistikken, at de gør!), men de snakker ikke med i foraerne for de nye hold. Her i bloggene fortsætter samtalerne. "Undervisning uden mure" kunne man passende kalde det :)

Ingen kommentarer: