11 april, 2006

Gang i den i den danske blogosphere

At der eksisterer en dansk blogosphere er "vores" specialestuderende, Trines blogger netværk et aktuelt eksempel på.

Først en lille forhistorie
Da jeg traf Trine første gang sommeren 2005, vidste hun ikke meget om, hvad en blog er, så på hendes besøg på det gamle multimediehold kunne vi rigtig imponere hende (30.9.og 4.10.).
Efter et par tilløb (Taxonomy of Thorendal, der har det første indlæg 15. maj 2005 og specialebloggen, Frk. Thorendal, hvis første indlæg er fra juli 2005) starter Trine for alvor med "Sille - ikke helt som de andre" med en energi og skrivelyst, der har medført, at hun nu er "professionel blogger" for "Tidens kvinder".

Tøsebloggerdebat
Det er imponerende hvor mange kommentarer Trines blog har hver dag. Både fra gamle kendinge og tilfældige forbipasserende.
Lige nu er der en heftig kønsdebat i gang. Det startede d. 6. april med løst skitseret ide om en blogger tøseaften:


Og jo mænd er også velkomne. MEN ikke sådan bare lige uden videre. Hvis du er en
mand, og finder temaet interessant – ja så må du pænt kontakte en af de
tilmeldte piger, og byde dig til som hendes date den aften. Denne aften foregår
på kvindernes præmisser!!!
Tilmeldingen skal ske via en Wiki. Wikien bliver hacket (se skærmdump af teksten), og Sille bliver sur. (Trine blogger også om det på Frk. Thorendal)

I kommentarerne (24 stk.) til posten "What the Fu:::" opstår - efter diverse sympatitilkendegivelser - to debatter:

  • Wikiens styrker og svagheder (se EatmyShorts' indlæg)
  • Begrebet "Tøseblogger" (piilgaard's henvisning til et indlæg i bloggen "slagt en hellig ko" - et indlæg, der generer 136 kommentarer!!!)
  • en fortælling "hanegal" på iAndy (2. post d. 11.4. - med 7 kommenaterer)
  • et kønspolitisk oprop på "Undr" (med 14 kommentarer)
Se pressemeddelelsen for blogger-tøseaftenen.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uha ja den danske bloggerssfære kom tæt på!!
Desværer formår den også at kvæle det liv 'den gode' ide - fremfor at fremme konstruktiv debat.... Men den disussion, gider jeg ikke blande mig i mere. Næææ så vil jeg meget hellere bruge dagen på at skrive lidt analyse på det hersen speciale jeg vist nok skal til at være færdig med :o)

Må lige rette dig en lille bitte smule : Taxonimi of Thoredal er min søster weblog.

Rigtig god påske...

lis faurholt sagde ...

Men du får hvirvlet støv op, må man sige *lol* Men som du kan se, er det da et kærkomment eksempel på aktivitet i blogospheren - i undervisningssammenhæng og måske også i dit speciale?
Princip, der kan uddrages(?!?:): Konsensus har det med at afføde ringe aktivitet. Dét må der da kunne teoretiseres senmodernistisk over *G*

Anonym sagde ...

Du har ret...og tror heller aldrig der kommer konsensus omkring en fællesbetegnelse for kvindelige bloggere - Jeg mener, vi kan ikke engang blive enige om hvad 'kvinde' er...hehe. Men det var jo som sagt bestemt heller ikke vores formål!

Og jo, der kunne laves mange interessante analyser og ting der sker i dette parallel univers - men tror ikke jeg skal proppe mere i mit speciale...tror bare jeg skal ha det skudt af!!