15 april, 2006

Fortælling

Da jeg var kommet mig over min begejstring over PictureCloud (og det tog lang tid ;), arbejdede jeg videre med "Den lådne blog". "Den lådne blog er - iklædt fortællingens form - et undervisningsmateriale om blogging (Blogger), billedfællesskaber (Flickr), sociale bogmærker (del.icious) og aggregatorer/nyhedslæsere (Bloglines).

Min ide med projektet er, at det er en mere interessant form end en manual *lol*, men også, at det store problem i forhold til alle de nye teknologier ikke er at finde den rigtige tast, men "at kunne tænke om værktøjerne". Hvad er ideen med dem? Hvad skal jeg bruge dem til? Hvordan hjælper de mig? Hvad hjælper de mig med? Så som sådan overfløddiggør eller erstatter fortællingen ikke "Manualer", fortællingen takler i stedet den mentale dimension, som er helt nødvendig for at forstå Web 2.0. Web version 2.0 kaldes også "skrive/læse nettet", for at markere, at nu er brugeren ikke længere en inaktiv læser som i Web 1.0, men en aktiv producent af materiale og ikke mindst kommunikation på nettet.

Jeg føler en barnlig glæde ved at lave "Den lådne blog" - det hænger jo godt sammen med temaet "Tøjdyr på rejse" *lol* - men projektet betyder selvfølgelig også, at jeg kommer godt rundt i hjørnerne af mulighederne for fællesskaber, f.eks. i Flickr - som sådan er det et godt "underviseren op på tærerne projekt" *G*.
I dag f.eks. opdagede jeg, at nogle af mine fotos i Flickr er markeret som nogens "Favorites". Jeg husker godt min begejstring den første gang. Det var min bogreol, den israelske designer, Ron Arads Bookworm, som A. Subset var faldet over (juli 2005) . Nu er to af mine "Tomatbilleder" markeret som nogens "Favourites". Jeg tænkte først, at det nok var nogle studerende, som havde "pligt-klikket" på dem *lol*, men nej, det var to totalt ukendte, Cheesy Reese og C book der havde inkluderet mig i deres Flickr-Favorites-samling.
Mens jeg (og voksengenerationen generelt) overser den slags, er jeg sikker på, at børn og unge netop vil være optaget af denne type muligheder på nettet. De fleste nye undersøgelser af børne- og ungdomskultur har fællesskaber og kommunikation som centrale temaer. (f.eks. Carsten Jessen m.fl. om interaktive medier, Gitte Stald m.fl. om mobiltelefoner, Malene Charlotte Larsens speciale om Arto).

Ingen kommentarer: