Anita har sat et enormt interessat emne på dagsordenen: Pædagogens faglighed. Den debat kunne jeg godt tænke mig, at vi kaster lidt energi i, her i jeres nye, faglige blogs. Hvad er pædagogens faglighed? Og her tænker jeg ikke bare på de færdigheder, vi også forsøger at give jer i faget Multimedie - for pædagogens faglighed består ikke kun i færdigheder, vel?
Hvad er forskellen på en pædagog og en pædagogmedhjælper? (altså ud over lønnen!!) Hvad er det pædagogen kan, som medhjælperen ikke kan?
Og nærliggende for mig er det jo også at opkaste spørgsmålet: hvad er det i lærer på seminariet, som gør en forskel mellem jer og en pædagogmedhjælper? ;)
Jeg vil forsøge alt lokke André til at deltage i diskussionen - jeg kan nemlig se, at I har en diskussion kørende i pædagogik, som har berøringspunkter med mine spørgsmål :)
26 september, 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
7 kommentarer:
"At gøre det rigtige på rette tidspunkt" - er alfa og omega i stort set alt pædagogisk arbejde - og det er der ingen tvivl om, at medhjælperne også kan praktisere... Forskellen på denne og den uddannede pædagog er så, at sidstnævnte også ved, hvorfor det er det rigtige at gøre...
Blot lige en strøtanke fra pædagogik-undervisningen her midt i TDC's driftforstyrrelser...
Charlotte
Og hvornår det er det rigtige... Det ved en del medhjælpere også, men jeg læser ikke i 3 ½ år for at blive ligestillet med en medhjælper. Ikke noget skidt om en medhjælper for vi starter alle et sted. Men for at få den faglige vinkel er en uddannelse nødvendig. Jeg vil som pædagog værdsættes for min faglighed. Den er vigtig, som Charlotte skriver, for at vide hvorfor er det rigitgt det jeg gør og hvornår er det rigigt.
Men det interessante er jo stadig: hvad er denne faglighed? Hvad er en faglig vinkel? Det kan vel næppe koges ned til blot at gøre "det rigtige"?
Og ved man altid i arbejdet med mennesker, hvad der er "det rigtige"????
At man kan se ting ud fra en faglig vinkel forudsætter viden. Viden om mennesket, som er blevet udforsket af mange forskellige forskere og formidlet gennem uddannelse. Gennem denne viden kan pædagoger vurdere bestemte menneskelige forhold ud fra en videnskabelig synsvinkel og handle i overensstemmelse med udforskede og afprøvede metoder. En pædagog burde altid være klar over, hvorfor hun/han gør hvad.
En af mange forskelle er at vi er istand til at kunne sætte Praksis sammmen med teori, der er en tanke bag handling/aktivitet...
Fx. at hvor du ser en pædagog og 15 unger der sidder og tegner ser vi et forløb der er med til at skulle stimulere brugernes finmotoriske evner. At i hverdagen kunne spotte de børn der har behov for fx rytmisk stimulering osv.
-Pædagoger varetager en professionel pædagogisk opgave, der baserer sig på faglige kvalifikationer erhvervet gennem en pædagoguddannelse, men arbejdet baserer sig også på personlige kompetencer og bevidsthed om egne normer og værdier.
-Pædagogers faglige ekspertise indebærer teoretisk og praktisk viden om børn og unges udvikling, leg, venskaber og konflikter. Den faglige ekspertise omfatter etiske overvejelser samt pædagogiske metoder og redskaber.
-Pædagogers faglighed rummer kvalifikationer til at analysere og reflektere, til at arbejde i teams samt til at tilrettelægge og gennemføre pædagogiske processer. Det indebærer evne til at dokumentere og vurdere sammenhængen mellem de pædagogiske visioner, mål og metoder og den pædagogiske praksis.
-Pædagogers ekspertise og faglighed afhænger af adgangen til forskningsbaseret viden. Faglighed og ekspertise vedligeholdes og udvikles gennem kontinuerlig adgang og pligt til efter- og videreuddannelse.
Et tæt samarbejde med forældre har betydning i det pædagogiske arbejde. Pædagoger skal derfor besidde kvalifikationer til at indgå i dialog om barnets/den unges trivsel og udvikling samt rådgivning og vejledning om børn/unges udvikling og forældreskab.
En pædagogs faglighed, eller en pædagogs professionsidentitet er, at en pædagog (i vilkårlig rækkefølge):
* Er ekspert i institutionslivet
* Har en uddannelse der har givet kompetencer til at få fællesskaber til at fungere i institutioner.
* Fremmer brugernes livskvalitet, og livsduelighed.
* Er professionelle omsorgsgivere.
* Arbejder målrettet, og forandringsorienteret.
* Viderebringer politiske værdier, gennem opdragelse og socialisering.
* Har ansvaret for brugernes trivsel
* Skaber relationer mellem brugerne, og udvikler deres sociale kompetencer.
Og jeg kunne sikkert komme med en del flere.
Send en kommentar