25 september, 2006

Hvad skal en pædagog kunne?

Nå, ja, det er jo et noget omfattende spørgsmål, som jeg da ikke vil påtage mig at besvare fyldestgørende - men i forhold til nye teknologier, har jeg da et kvalificeret bud *G*
Carsten Jessen beskriver i artiklen: "Uformelle læringsrum" (side 32) et miljø for uformel læring, hvor et centralt sted i teksten er at bl.a. følgende forudsætning er opfyldt:


- man besidder viden og kunnen. Der skal være noget, som er værd at lære, og
nogen skal kunne noget. Hvis der mangler viden og kunnen, fungerer den uformelle
læring naturligvis ikke, og det ofte her, at institutionerne svigter i
forbindelse med it, fordi pædagogerne reelt ikke har en viden, som børnene kan
lære af. I enhver SFO vil der til gengæld være masser af viden og kunnen blandt
børnene selv, fx om computerspil, hvor de ivrigt lærer af hinanden. Der kan være
mange måder at få ny viden ind i SFO’en, herunder at pædagogerne tilegner sig ny
viden. Hvis den skal få betydning, skal den imidlertid praktiseres. En anden
mulighed er, at børn og voksne i fællesskab udvikler viden og kunnen omkring it
ved at eksperimentere og prøve sig frem. Det er dog vanskeligt at gennemføre,
hvis man ikke har den nødvendige grundviden om it.

Der formulerer Carsten sådan set hele begrundelsen for faget multimedie i pædagoguddannelsen! Det kan faktisk ikke siges bedre. Pædagoger skal kunne noget - også på it området - ellers vælger børnene dem ganske simpelt fra!
Men det, en pædagog skal kunne, er ikke nødvendigvis "det hele" - hvem kan i øvrigt det? *lol* Det vigtigste, pædagogen skal besidde, er, som Carsten skriver til sidst i afsnittet: tilstrækkelig viden til at kunne eksperimentere og prøve sig frem.
Faktisk vil det være helt forkert, hvis pædagogen har svar på rede hånd - netop gennem i fællesskab at eksperimentere og prøve sig frem opstår "det fælles tredje", som er så centralt i pædagogisk arbejde.

CVU Sønderjylland er det eneste seminarium, der tilbyder faget multimedie. Utroligt! Hvordan kan man overse dette fagområde, når medier er så integreret en del af børne- og ungdomskulturen? I danskfaget indgår medier, men her inddrages de som regel som "Kultur for børn", altså børn som forbrugere af massemedierne. Dermed misser man helt at se børn som aktører - det netop de nye teknologier giver så gode vilkår for.
Det er fint nok, at ungerne skal ud i naturen, men "førstehåndsoplevelser", "fedmeepedemi" og andre argumenter for den traditionelle fagrække risikerer altså at gøre pædagoger til "barndomskustoder" i nutidens børne- og ungekultur!

Hvordan det skal gå multimedieområdet i den nye pædagoguddannelse, hvor danskfaget skal fokusere på "sproglig udvikling" kan jeg kun frygte! Hverken dansk eller KOL lærerne er de bedste advokater for børnekulturen...... men vi finder forhåbentlig en kattelem ligesom sidste gang, hvis det går helt galt *S*

Og tænk, da jeg googlede "Det fælles tredje" - hvad fandt jeg så: "vores" Dorthe Sophie! Cool! Så hermed er Dorthe Sophies råd givet videre:

Prøv at kigge i bogen Socialpædagogik og arbejdsprocesser af Michael
Husen. På side 31 står begrebet det fælles 3. godt beskrevet.

10 kommentarer:

sandra sagde ...

Ja, at have mod og grundlæggende viden til at eksperimentere er lige præcis hvad jeg synes mit vigtigste udbytte af forårets multimedie-undervisning har været.
Rigtig godt og vigtigt indlæg du her har skrvet, Lis. Sætter det lige endnu engang på plads for mig.
Kh Sandra

lis faurholt sagde ...

Dét er jeg glad for at høre, Sandra. Du skriver jo at undervisningens mål blev indfriet - det glæder mig langt mere end du aner :) You just made my day!

sandra sagde ...

...altså midt i hippie-bollerne og hyldebærsuppen kom jeg til at tænke på det der med at cvu-sønderjylland er det eneste seminarium der tilbyder multimedie - det fatter jeg bare heller ikke. Så var det jeg kom til at tænke på hvem er det så der er censor ved evt. multimedieeksamen!?
Kh Sandra

lis faurholt sagde ...

Hvor rørende...... Elvis er godt nok før hippierne, men alligevel.... :)
Censorformandskabet - som vurderede vores fagbeskrivelse overordentligt positivt i sin tid - har ikke noget problem med at tildele os en censor, der er godkendt i faget Dansk (hvor medier normalt hører ind under). Censorerne plejer jævnt hen at være ret imponerede *S*

sandra sagde ...

... tænkte nok det er sådan det hænger sammen.
eeeelsker "Always on my mind" med elvis:)
Hippie-bollerne er med reven rødbede - de ser flotte ud, især når man skærer dem over. Mine to piger kalder dem for barbie-boller:)
-Sandra-

lis faurholt sagde ...

Opskriften, opskriften, kære Sandra :))

Heike sagde ...

jeg tænkte: billeder, billeder!! :)) Men dem har I måske set? Jeg er jo kun net-kigger...

lis faurholt sagde ...

Du har fuldstændig ret, Heike - selvfølgelig vil vi se billeder :) Jeg smutter lige over til Sandra i 1000 oceans og foreslår en Flickr opskrift :)

sandra sagde ...

aiii, sikke forventninger I har. Seneste portion sat til livs - men ok jeg springer ud i det een af de nærmeste dage. Så hold mundvandet tilbage og hav tålmodighed så længe - så får i både billeder og opskrift.
Kh Sandra

lis faurholt sagde ...

Jubiii!!