10 september, 2005

Serendipity

Det er dog utroligt. I nøjagtig samme sekund, som jeg klikkede på 'Save Template Changes' i min blog efter at have lagt Ruths delicious adresse ind i min blogroll (linksamling), lukkede Blogger:

Down for Maintenance
Blogger is temporarily unavailable due to planned maintenance.This downtime will last 1 hour from 3pm - 4pm (PST).
Jeg elsker ellers ordet 'Serendipity'. Det blev berømt med filmen i 2001, men jeg har altid elsker det både som ord og begreb. Det lyder godt, serendipity...., og 'tilfældighed' er også interessant som begreb i en ellers rationel verden.

Det er somom nutidens menneske ikke kan tåle, at noget sker ved en 'tilfældighed'. Alt skal have en forklaring, skal kunne forklares som simple årsag-virkning forhold eller analyseres med værktøjer som f.eks. Freud i lommen. Ting må/bør ikke kunne ske ved en tilfældighed; formentlig er dette et karakteristika ved risikosamfundet, en meget forståelig, menneskelig reaktion: hvis det kan ske ved en tilfældighed, kan det også ske for mig.....

Men serendipity er ofte et meget positivt fænomen. Hvem kender ikke det, at have ledt og ledt på Internettet efter et eller andet (løsning på et problem eller en tekst, f.eks.). Irriteret giver man op - for så at finde det en dag, hvor man ledte efter noget helt andet?

Har man fundet en kreativ løsning på en opgave, føles det ofte som en 'tilfældighed' - det kan sikker jvf. ovenstående - eksempelvis med Freud i hånden - forsøges analyseres og forklaret, men skal det nu altid det?

En spand med visne blomster
Originally uploaded by Arvad.

Er det smukke billede planlagt ned i mindste detalje inden det tages?

Ingen kommentarer: