23 september, 2005

Flickr leg

Nu er regellegene i Flickr godt i gang. Længe før deadlinen er der etableret 3 lege:

Det er virkelig en fornøjelse at se, hvor engagerede de studerende er. Der er - som altid, når det drejer sig om teknologi - mange frustrationer, men dermed også vild begejstring, når belønningen indfinder sig.
Vi forsøger at 'aflære' den oplevelse, at når en ting ikke lykkes første gang, har man 'begået en fejl'. Jeg tror, der desværre er en opfattelse af - ikke blot hos vore studerende, men voksne generelt - at 'nørder' bare kan det der. Ingen kan 'det hele' på dette område! Ikke blot fordi der er utroligt meget 'at kunne', men også fordi udviklingen går forrygende hurtigt. PC'en er på mange måder en ægte repræsentant for de senmoderne vilkår: pluralisme, kompleksitet og kontingens.

Den traditionelle opfattelse af, at man en gang for alle lærer at bemestre et område for derefter at kunne anvende disse færdigheder resten af livet, afslører sig ikke mindst i forholdet til PC'en som en opfattelse af bemestring og kompetence, der hører fortiden til.
Derfor er det dejligt at se vore studerende navigere i det kaos, vi har kastet dem ud i: undervisningen består ikke i instruktionsark til computerprogrammer, med nøje beskrivelser af, 'hvilke knapper, der skal trykkes på', men i opgaver, der skal findes en løsning på. Det er allerede nu tydeligt for vore studerende, at alfa og omega er, hvordan de tænker om tingene. Et typisk eksempel er overvejelser, de har været igennem omkring Flickr fra tanker som: er Flickr et computerprogram? et fotogalleri? et spil? en server? frem til deres nuværende forståelse: Flickr er et sted, hvor mennesker samhandler på forskellige måder.
Det illustrerer meget fint vores mål, der er at vore studerende ikke blot skal blive 'computer literate', men 'information literate', og jeg synes, de er rigtig godt på vej allerede, ikke mindst båret af deres enorme entusiasme og arbejdsindsats. To studerende, jeg snakkede med på Skype i aftes, sagde faktisk, at de havde dårlig samvittighed overfor andre fag, da de synes multimedie var så spændende, at de simpelthen ikke kunne lade være at bruge rigtig meget tid på det - selvom det er temmelig ukollegialt, glæder en sådan udtalelse mig selvfølgelig enormt ;)

1 kommentar:

mrskarin913 sagde ...

Hej Lis.
Det er dejligt, at opleve at vores underviser er så engagerede og altid klar med råd og vejledning.
Det er med til, at det nytter noget at kæmpe videre.
MVH Karin.