19 maj, 2006

Arto

I marts snakkede vi om Arto i forbindelse med Malene Charlotte Larsen speciale om Arto: Ungdom, venskab og identitet - en etnografisk undersøgelse af unges brug af hjemmesiden Arto. Vi lagde debatten lidt til side, da vi fik arrangeret en gæsteforelæsning senere i semesteret.
I dag var så dagen, hvor Malene holdt forelæsningen. Mega! Ikke blot er Malene er dygtig formidler og emnet medieaktuelt, men som del af en pædagoguddannelse var forelæsningen også en illustration af, hvorfor det er vigtigt at pædagogfagligheden bygger på videnskabelige undersøgelser og ikke på mediepanikker.
Jeg synes, det var noget af en øjenåbner, at det stort set er én avis og én journalist, der kører den mediepanik, der jævnligt udspiller sig omkring Arto, og som jo desværre præger den generelle voksenopfattelse af de unges aktiviteter på Arto.

Det må efter i dag stå lysende klart for vore studerende på dette hold, hvorfor vi ikke anser journalistiske artikler som "kilder" på et studie! Men hvor er det trist, at bibliotekarer, lærere og pædagoger så ofte "hopper på" mediepanikkerne. Der har været så mange af dem gennem tiderne, at fagfolk da burde (gen)kende dem......

Det mest triste er jo, at voksenreaktionerne for mig at se grænser til overtrædelse af børnerettighederne (som jeg før har nævnt her i "Du er hvad du tagger"). Det kan jeg blive trist over, men så finder jeg straks mit humør igen, når jeg ser ungernes pragtfulde overlevelsesstrategier - de skal nok klare sig, selvom vi voksne sommetider er temmelig åndssvage ;)

3 kommentarer:

lis faurholt sagde ...

Jeg synes måske både-og, at man kan skyde skylden på uddannelsen, idet jeg mener, det er "børnesynet", der ligger til grund for, hvorledes pædagogger, bibliotekarer og lærere optræder i forhold til mediepanikkerne. (Se "Computeren og den forsvundne barndom", er på litteraturlisten.). Og et børnesyn kan det være vanskeligt at ændre på 3 1/2 år, selvom det ville være ønskeligt!
Hvis den pædagogstuderendes "børnesyn" bygger på, at børn er skrøbelige, så er jeg bange for, at de render med på mediepanikken! Så ser de på børn, som nogen, de voksne skal beskytte - mod mobning, mod reklamer, mod pædofile... fortsæt selv listen!
Er den pædagogstuderendes børnesyn derimod et "aktør" syn - at børn selvstændigt handler og ændrer kulturen, så vil de se pædagogens opgave som oplysning og gennem samtaler støtte børnene i at udvikle strategier til at "beskytte sig selv".

Dér, hvor jeg dog ser, at uddannelserne kan have betydning er, når uddannelserne/fagene er overvejende dannelsesorienterede - dvs. vægter "kultur for børn" alt for meget og slet ikke inddrager børns egenkultur (børn som aktive kulturskabere og ikke bare efterabere af eksisterende kultur). Og så snakker vi vel egentlig igen om børnesyn, men denne gang måske ministeriets (bekendtgørelsen) og den enkelte undervisers (fagmålet).....

Desuden har du helt sikkert ret i, at det er blandet med en angst for forandring og det nye - jeg påpegede just i går, at der er to ting på spil i mediepanikkerne:
1. det, der kaldes "Bliv hjemme historier" (en undergenre af vandrehistorier)

2. den generationskamp, som Kirsten Drotner m.fl. beskriver i "Medier og kultur" (om mediepanikker p. 70): "Mediepanikkerne afspejler derfor direkte en kulturkamp mellem generationerne: Hvem skal definere, hvad de rigtige kulturelle kompetencer er?"

PS. Du får næppe meget ud af en PowerPoint uden foredraget. Læs hellere kapitel , 2, 5 og 6 i specialet.

lis faurholt sagde ...

Jeg kom forresten lige til at tænke på, at den målgruppe, Malene har undersøgt (12 til 17 årige) måske ikke lige kan karakteriseres som "børn", men nærmere er unge.
Historisk set er der to karakteristiske fremstillinger af "ungdom": "Youth as trouble" og "Youth as fun". Kan du ikke genkende dem fra såvel medierne som fra "behandlersamfundet" og den almindelige snak folk imellem?

lis faurholt sagde ...

"Youth as fun" er f.eks. ganske tydelig i reklamer.
Engang, hvor jeg slog "Adolesence" (pubertet) op i en stor faglig (pædagogisk/psykologisk) tidsskriftsdatabase, blev jeg faktisk lidt trist - det var næsten udelukkende artikler om problemer.