03 maj, 2006

Podcast

I dag har jeg (endelig) taget mig sammen til at lave en tekst i Wikien om Podcast/Podcasting. Her viste nettet virkelig sin styrke. Da jeg - efter en indledende forklaring - skulle til at uddybe teksten, ja, så er den der allerede som en Wiki om Podcast. Den er ikke helt færdig (siden om at lytte mangler), men hvis jeg bliver for utålmodig, kan jeg jo bare oprette mig som bruger og skrive den færdig. Det er jo en Wiki.
Smart er det, at hver eneste underviser/uddannelsesinstitution/enkeltperson ikke skal skrive den samme tekst igen og igen og igen....

Syddansk Universitet var i nyhederne i februar måned med podcasts af forelæsningerne på Erhversvejlederuddannelsen (nu også fra andre uddannelser), og jeg så sandelig i dag, at der har været en lang debat om det på Flickr. Hvorfor snakker vi ikke med hinanden på Flickr???

På min vej rundt efter podcasts fandt jeg - som sædvanlig ;) - meget andet end det, jeg søgte efter :) F.eks. fandt jeg en podcast med fuglestemmer. Endda et sted, hvor man kan høre det direkte på websitet uden at skulle omkring iTunes ("nyhedslæseren" til podcast/lydfiler). Den URL lagde jeg selvfølgelig til Ida. Jeg kom også forbi Bibelen som podcast, så den fik Kristendomskundskab/Religion på læreruddannelsen lige et link til.

Jeg har lagt et link til en rigtig "børns egenkultur - podcast" i MultimedieWikien: "The Jenny and Jeffrey Show" (se episode 3 *lol*). I den første af Jennys og Jeffreys podcasts giver Jeffrey URLen til sin website, JSTproductions. Her er han i gang med video-podcast sammen med en kammerat. Spillefilm er det ikke, men masser af energi er der i det!!


Jeg er sikkert på, at det er vigtigt i pædagogisk arbejde ikke udelukkende at sætte ungerne til at synge de gamle børnesange, men at koble an til det de selv har gang i - uanset, hvor langt, der er fra det og til "dannelseskulturen"/"det pædagogiske projekt".

2 kommentarer:

lis faurholt sagde ...

Først lige et svar på dit spørgsmål: hvad er forskellen på iPod og mp3. mp3 er et lydfilformat og iPod er Apples mp3-afspiller. Der findes rigtig mange andre mp3 afspillere. Desuden er mange nye mobiltelefoner også mp3 afspillere, f.eks. er min Ericsson WK700i også en Walkmann=mp3 afspiller (dette er ikke en reklame, men den tager altså nogle bragende gode billeder :)
Hvis du allerede har en mobiltelefon, der kan tage billeder med en god opløsning, er der slet ingen grund til at købe et digitalkamera! Så skulle vi hellere prøve at løse dit problem med at overføre billederne til din computer. Kan du måske beskrive din mobil og dit problem i Bb? Så kikker på på, om vi kan finde ud af det.....

Og så må du endelig ikke tage mit spørgsmål om, hvorfor vi ikke snakker sammen i Flickr som en (indirekte) bebrejdelse. Jeg spurgte af ren nysgerrighed, og jeg er rigtig glad for dit udførlige svar - du skriver jo simpelthen, at vi har nok af steder at snakke sammen. Ud over de, du nævner, har vi jo også Skype, hvor vi to har hygget os de sidste par dage :)
Det er ikke almindeligt at tage så mange teknologier i brug, som vi gør på dette hold, og derfor er det vigtigt for mig at vide, hvordan det føles for jer. F.eks. at du beskriver dine "digitale stier", lige præcist som du gør i kommentaren her. Så nej, jeg skal bestemt ikke bære over, men derimod takke *S*

lis faurholt sagde ...

Åh, ja! Der var også lige den med The Jenny and Jeffrey Show. De podcasts kan du ikke høre direkte fra websitet, da det er "rigtige" podcasts. Altså skal du om ad iTunes. Hvis du orker ;) kan du læse mere i Multimedie Wikien om iTunes og podcasts, men det er helt frivilligt.....