14 maj, 2006

Computerspil i pædagogiske institutioner

De næste 3 dage forsøger vi at få gang i en blogdebat om "computerspil i pædagogiske institutioner". Debatten skal handle om f.eks. "Computerspils legeværdi", "Pædagogens rolle", "Fælleskaber omkring computerspil". I Gurvinders, Lilians og Tinas (+ 2. indlæg) blog er snakken allerede så småt i gang.
Vi har stillet formelle krav til debatten denne gang (minimum 3 kommentarer i hhv. jeres medstuderendes, Helens og min blog), da blogsnakken og kommentarerne i dette semester har været meget sparsomme, og det må føles underligt for de, der skriver i bloggen og venter forgæves.....

Jeg synes, det er svært at få dialoger - som jo er så væsentlig en del af pædagoguddannelsen - i gang, når der blandt de fleste synes at være en opfattelse af, at "dialog er noget, man har med læreren". De få aktive studerende på dette hold må da føle sig ganske forfærdeligt alene, når der kun er ganske få medstuderende at tale med? Det er som at opholde sig i et klasseværelse, hvor det næsten udelukkende er læreren taler, og hvor de studerende kun taler til læreren og aldrig til deres medstuderende.

Jeg ved ikke, om de formelle krav vil hjælpe på debatlysten? Eller hvad vi ellers kan gøre for at få gang i dialogen? Som det er nu, synes jeg næsten, vi lige så godt kunne have nøjes med Blackboard, da det overvejende er tekniske spørgsmål og svar på, hvordan man løser dem, de studerende tager initiativ til. Hvad kan mon være årsagen? Og hvad kan vi gøre for at ændre det?

5 kommentarer:

sandra sagde ...

Nej(!) vi skal ikke nøjes med Blackboard. Vi må tage os selv i nakken og se at komme banen alle sammen. Det er rart at kunne få hjælp og vejledning til tekniske problemer, men det er da ikke så interessant at læse disse vejledninger hvis ikke det lige er et problem man selv sidder med, vel. Jeg har ihvertfald behov for disse faglige diskussioner/debatter. Der er ingen tvivl om at vi efter at have haft multimedie er overbeviste om computerens positive muligheder i det pædagogiske arbejde, men jeg tror der ligger et stort arbejde foran os i instituionerne - vi må være dem der er med til at hjælpe andre med at åbne øjnene for computerens muligheder - og den kultur der er i forbindelse hermed. OG DA er det godt at have de faglige argumeneter i orden. Det har jeg ihvertfald behov for - og tror/håber det er det udbytte jeg får af debatter som denne.
Det er iøvrigt da meget sjovere at bruge bloggen - det er ligesom den virkelige verden - og så er det pænere omgivelser end BB. Og så får jeg jo besked vha Bloglines - heldigt!Så jeg mener I undervisere bør holde fast i denne form på trods af vi ikke har været de bedste eksempler :) Hej.

Helen sagde ...

Lis, du skriver, at du "synes, det er svært at få dialoger - som jo er så væsentlig en del af pædagoguddannelsen - i gang."

Jeg vil give dig ganske ret, måske har vi som undervisere ikke været de bedste "rollemodeller" *S* Mange af de overvejelser, vi har gjort os omkring undervisningen, har vi foretaget "face to face". Jeg vil derfor her starte et forsøg med "offentliggørelse" af en af disse samtaler, der jo ofte er utrolig interessante, og i alle tilfælde oplysende for vores forståelse *S*

Et af de emner, vi har diskuteret i forbindelse med opgaven computerspil, er hvordan vi får studerende videre fra referat til personlig reflektion over læst litteratur. Vi har været enige om, at det er et af de vanskelige punkter, når dialogen er både skrift- og netbaseret.

Men, men, men..... det er netop det, der vil blive forventet og forlangt f.eks. i en synopsis og en eksamensfremlæggelse. Det er der, megen af den studerendes udvikling i forhold til pædagogisk faglighed ligger:
- At kunne reflektere over læst litteratur/ teori. Det vil sige reflektere, kombinere, sortere og danne egne meninger, baseret på et faglige grundlag, blandt andet for at kunne argumenter med en faglig begrundelse, f.eks. i forhold til forældre i børnehaven – som Sandra også er inde på i sit indlæg til herover.

Måske burde vi undervisere i højere grad stille spørgsmål til det, studerende selv skriver.....

Sandra har f.eks. skrevet om børn, unge og computerspil. Udgangspunktet for Sandras artikel er en undersøgelse af Medierådet for børn og unge. Det er en rapport, jeg ofte bruger i undervisningen, da rapportens/ undersøgelsens grundlag er ganske interessant: Forskning i kulturvidenskabeligt perspektiv og forskning i effektforsknings perspektiv. Det interessant er, at det er to vidt forskellige videnskabelig indgangsvinkler og meget ofte de to "synsvinkler", man ser strides om computerspils indflydelse på børn og unge.

Endnu en årsag til, at dette er væsentligt, er, at pædagoguddannelsens ændring til professionsbachelor netop kræver, at studerende opøver kompetencer i at være kritiske forbrugere af forskningsartikler. Det indebær, at den studerende skal have indsigt i forskellige forskningsmetoder/ videnskaber, således at de selv kan være med til at vurdere validiteten af en undersøgelse(på hvilket faglige grundlag en undersøgelse er lavet). - Dette er også årsagen til, at der er lagt videnskabsteori ind i skemaet :))


Derfor stiller jeg et spørgsmål til Sandra, der omhandler "forskningsmetode".

Mere fra mig senere……

sandra sagde ...

godt edit-funktionen eksisterer - prøver at kigge nærmere på mit indslag i min blog senere - med Helens overvejelser har jeg nu genlæst opgavebeskrivelsen i temaarket, Jeg havde vist ikke fået helt ret fat i det - troede vi skulle finde forskellige faglige artikler der "sagde" noget om børn og computerspil - og vores egne holdninger ville vi på een eller anden måde gemme til selve debatten......

lis faurholt sagde ...

Jeg har lagt et link til Blooms Taxonomi i en kommentar hos Sandra. Både til en illustration og til en kort, forklarende tekst ((det ganske korte afsnit side 12, der hedder: "Blooms taksonomi og problemformuleringer").

Man kunne kalde Blooms Taxonomi "vejen til 13-tallet", og modellen er rigtig god at holde sig for øje, når man skal skive bachelorprojekt. Dermed siger jeg jo altså også, at det ikke er noget, vi forventer man har med sig, når man begynder studiet, men at det peger den vej ud, som man gerne skulle gå - og nå på sin vej gennem studiet.

mrskarin913 sagde ...

Hej Lis.

Det er bare så ærgeligt, at der ikke er et overskud til, at studerende kommer rundt på deres studiekammeraters blogs. Det er jo en god mulighed, vi fjernstuderende har til at føle, vi er en "klasse".Ligeledes er det skønt når der er kommentar på ens egen blog.
Fat kære medstuderende "pennen" eller nærmere tasterne og send en kommentar, der skal så lidt til.

Nu er det jo grenvalgsfag og jeg undre mig, at der ikke er større interesse for området. Undskyldningen er måske, at der er prøver i samtlige fag, for jeg synes, det fylder meget. Jeg er sikker på, at vi skulle nok have lavet opgaverne alligevel.

Kan det lade sig gøre, at gå igennem et grenvalgsfag uden deltagelse på ret mange indkald og i faget? Jeg tænker på alle grenvalgsfag.

Jeg har igennem noget tid undret mig? Der skal jo være plads til sygdom m.m. jeg vil for uddannelsen på fjernstudie håbe, at der er en konsekvens. For ellers er de studerende, der kæmper sig igennem opgaverne og bruger deres tid jo ladt lidt undrende tilbage. Vi må alle afsætte tid til studierne. Det er da heldigvis ud fra en lyst og interesse til at komme ud som en kvalificeret medarbejder.

De bedste hilsner til jer aktive "IT damer"
MVH Karin.