11 maj, 2006

Pervasive computing - det nye buzzword

På legepladskonferencen "HvaD SkAl vi LeGE?" handlede en af workshoppene om intelligent legetøj - konkret om det område Carsten Jessen (som I kender fra gæstebloggen) og Henrik Haustrup Lund arbejder med. Projektet, de arbejder på præsenteres f.eks, her.

Jeg har prøvet at lege på "pladen" - rent faktisk var den bare i et lokale, hvor jeg var én af 4, der holdt møde om noget helt andet. Det er et af de bedste møder, jeg har været til i længe - vi var "på pladen" adskillige gange. En enormt god måde at holde pauser på. Der blev skubbet, grinet og motioneret - hvor mange møder kan prale af det? *lol*

Carina har lagt et link til et andet projekt, der også udvikler computerstyrede legeredskaber.

På konferencen talte Carsten og jeg om, om legetøjsdesign mon kunne tænkes at være et fremtidigt arbejdsområde for pædagoger? Det må helt nødvendigvis være et tværfagligt område, og hvem skal være legeeksperterne i teamet?
Hvilke kompetancer besidder en "legeekspert"? Det er jo ikke tilstrækkeligt bare at have en personlig mening om og holdning til, hvad "godt legetøj" er.

Ud over kreativitet og et åbent sind må der efter min bedste overbevisning også af en "legeekspert" kræves en faglig viden om de forandringer i børns opvækstvilkår, som f.eks. Carsten Jessens tekst: "Børnekultur, leg, læring og interaktive medier " (obligatorisk litteratur, se Multimedie Wikien) peger på - en viden, der gør det muligt at se ud over den "romatisering" af barndommen og den almene "forventning om, at de mange sociale, kulturelle og teknologiske forandringer, som verden gennemgår, ikke bør påvirke barndommen nævneværdigt.", som Carsten omtaler side 1 i teksten. Har man en sådan holdning, kan man næppe udvikle nyt legetøj til ny barndom i en ny tid.

Når jeg ser, hvorledes mange pædagoger ser på computeren og mobilen, kan jeg godt have min tvivl om, om pædagoger er de rette.....?

4 kommentarer:

sandra sagde ...

pyhh ja...hvorfor denne modstand og(mis)-forståelse af computere. Jeg forstår det ikke. Det er som om mange pædagoger synes det ikke kommer dem ved - og de bare kan holde sig uden for det.
Ihvertfald et enormt spændende projekt de to der har gang i. Det rummer potentielt mange muligheder. Er Danmark mon helt fremme i skoene på dette punkt, eller hvad?

Anonym sagde ...

Pervasive computing er allerede godt på vej på legetøjsmarkedet. Se mit indlæg fra i dag.

lis faurholt sagde ...

Indlægget fider du i Carstens blog Playculture.info.

lis faurholt sagde ...

I dagens Politiken er der to artikler om robotter. Den ene handler om computerspil industrien, hvor Danmark burde have et godt potentiale: "Hvordan man taber en milliardindustri" (Politiken 14 maj 2006, 1. sektion side 12 - findes i avisdatabasen, søg på "milliardindustri"). Folkeskolelærerne får et ordentligt hak i tuden for ikke at anvende IT trods store samfundsmæssige investeringer: "Tænk, hvis den danske lærerstand havde været mere nysgerrig og udviklingsorienteret."

Pædagogerne går ram forbi, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan det ligger med opfyldelsen af Bekendtgørelse om temaer og mål i pædagogiske læreplaner, hvor der bl.a. står:
"Børn skal have adgang til at bruge forskellige kommunikationsmidler, herunder have mulighed for at arbejde med computere."
og
"Børn skal have adgang til materialer, redskaber og moderne medier, herunder IT, som kan bruges både i forbindelse med oplevelser og med skabende kulturel aktivitet".