04 oktober, 2005

Musik på nettet

Jeg har pillet musikken - 'Yellow Brick Road' - af min blog igen. Da jeg satte mig grundigere ind i, hvilke rettigheder, man skal have til den musik, man vil lægge som baggrundsmusik på bloggen, viste det sig, at jeg ikke havde lov til at bruge den.
Jeg havde fundet Midi filen på en lovlig downloadside - men at downloade er ikke det samme som at bruge på en blog. Jeg skal betale royalties for at kunne anvende melodien på bloggen.

Jeg har fundet en god tekst (desværre kun på engelsk), som forklarer hele dette vanskelige område.
Man skal have tilladelse fra ikke mindre end 8 involverede parter, der alle kan have copyright:
• Komponisten.
• Tekstforfatteren.
• Udgiveren.
• Pladeselskabet. Kan værre den samme som 'Udgiveren', men kan også være en anden.
• Musikerne. De som indspillede originalversionen.
• Sequencer/Arrangører). De musikere der indspillede den aktuelle version.
• Sangerne.
• Distributøren. Kan være den samme som 'Pladeselskabet', men kan også være en anden.

Konklusionen er den helt korte: man har ikke lov til at have musikfiler på sin blog medmindre man har betalt for det.

Det er virkelig en jungle. Siden, som 'Yellow brick Road' ligger på betaler licens til både BMI og ASCAP, hvor minimumprisen begge steder er 250$ for én melodi/Midi fil på en ikke kommerciel website!!
De danske regler kan læses på KODAs website, hvor det af standardaftalen fremgår, at der skal betales minimun 100 kr pr. måned for baggrundsmusik (10 min) på et website.
Helens oplysninger om Creative Commons er altså den eneste løsning i forhold til musik på bloggen.

Med hensyn til den pædagogiske relevans af kendskab til rettigheder, så er rettigheder efter min mening et stort og vigtigt område. De fleste (ikke blot børn!) tror, at det, der ligger på nettet, er alles. Det er det ikke! Og børn og unge kan komme i rigtigt grimt uføre, hvis et agressit ameriansk firma eller den mindst lige så agressive danske 'Antipiratgruppe' kaster sig over dem med krav om enorme bøder. Ikke blot med hensyn til musik, men også billeder. Som pædagoger bør I ikke blot kende reglerne, men også have lommerne fulde af alternativer - delicious vil være en perfekt løsning til denne opgave.

Ingen kommentarer: