15 oktober, 2005

Reflektioner over lærerrollen

En del af projektet her er for Helen og mig at arbejde med lærerrollen. Vi har lange og mange snakker om de mange lærerroller, der er omfattet af begrebet 'undervisning'.

Vi arbejder med forskellige rum og med ejerskabet til disse. Og vi snakker derfor meget om, hvilken lærerrolle, vi har i de enkelte rum.
Den største aktivitet og det centrale rum er Blackboards konference. Aktiviteten her er så stor, for som en studerende sagde i 'Sofahjørnet' i Blackboard her op til efterårsferien, at "bare man har været væk en halv dag, så ligger der 700 nye beskeder *lol*."
Konferencen er dog langt fra det eneste sted, hvor vi (holdet og underviserne) kommunikerer.

1. det offentlige diskussionsforum i LMS'et Blackboard, som er tilgængeligt for samtlige studerende på pædagoguddannelsen uanset, om de går på nær eller netuddannelse og uanset årgang. Samtlige underviserne på uddannelsen har også adgang til det. (mange-til-mange)
2. gruppeforummet, hvor kun dette hold og dets to undervisere har adgang. (nogle-til-nogle)
3. i Flickrer er der kommentarfelter og mail. Det sidste bruger nogle studerende meget. Det er faktisk også det eneste sted, hvor de kan kommunikere en-til-en med os. (en-til-mange og en-til-en)
4. bloggene og bloggenes kommentarfelter. Den udstrakte brug af kommentarfelterne har jeg omtalt i en tidligere post (Feedback). (en-til-mange og en-til-en)
5. Skype, hvor vi kan holde møder med op til 4 studerende af gangen. (nogle-til-nogle)
6. områderne i Blackboard og Wikien, hvortil vore studerende kun har læseadgang. (en-til-mange)

Linksamlingerne i del.icio.us er jo også en form for kommunikation, da alle her kan følge med i, hvad alle læser på Internettet.

Helen og jeg har mange overvejelser over, hvilken type kommunikation, herunder hvilken lærerrolle, der er mest 'passende' i hvilke læringsrum. Vi hævder f.eks. at det er vigtigt at etablere rum, hvor det er de studerende, der har ejerskabet - samt selvfølgelig som underviser at respektere dette. Men det indebærer dermed også overvejelser om, hvordan vi som undervisere kommunikerer i det 'studenterejede rum'. Hvilken form for feedback er relevant i de forskellige rum? Kan vi tillade os at rådgive og vejlede i et rum, der er ejet af den studerende? Eller hører den lærerrolle udelukkende til i Blackboard?
Ligesom jeg her har lavet en liste over mulige kommunikationsrum, kunne jeg også lave en liste over mulige lærerroller. Vejleder, rådgiver, instruktør, guide, informator, motivator, opdrager, systemrepræsentant... bare for at nævne et mindre antal af de mange mulige.

For såvel undervisere som studerende er denne form for undervisning og læring også meget mere transparent. Ingen studerende kan gemme sig på bagerste række i auditoriet, og underviserens manuskript er ikke skrevet ugen før og skal blot fremføres her og nu.

De studerende gør sig garanteret også mange overvejelser. Både over kommunikation og roller i de forskellige rum. Det burde vi have tid til at snakke med dem om. Ligesom vi også drømmer om tid til at sætte os ned og skrive os igennem alle de tanker, vi har haft under vore mange, intense samtaler.

Ingen kommentarer: