06 oktober, 2005

Blogger netværk

Trine skriver i dag (5. oktober) i sin specialeblog om en Geek Dinner i København. Det ser af deltagerlisten ud til at blive en Blogger Dinner.
Den slags møder er der nu og da rundt om i hele verden - også i vor egen lille nationalstat. Blogger Meetup annoncerer disse møder.

Jeg har sommetider tænkt på, hvorfor man altid skal mødes face-2-face og ikke i stedet udtænker en måde at mødes i det, man har til fælles: bloggene. Måske skyldes det også, at mit arbejde for en stor del består af møder - møder, som jeg oplever det bliver mere og mere besværligt at arrangere, fordi det er svært at finde et tidspunkt, hvor de, der gerne vil mødes, har tid - de sidder i andre møder :)
F.eks. har en lærergruppe på seminariet et videndelingsprojekt, og da vi forleden tog kalenderne frem og skulle planlægge en møderække, var det bare ikke muligt at samle 7 mennesker på ét og samme tidspunkt i resten af 2005!!
Så hvad enten vi synes om det eller ej, er vi pisket til at lære at samarbejde i flexible teknologier. Ellers ryger samarbejdet! Det nytter ikke, at vi bliver ved med at mene, at det at mødes face-2-face er det eneste rigtige og bedre....

I dette undervisningsforløb synes jeg, det rykker. Selvom vi ikke er en stor gruppe kommunikerer vi på mange forskellige måder og i mange forskellige rum fra Blackboards konferencesystem til Flickr mails. Helen og jeg taler en del om de forskellige kommunikationsformer og de forskellige deltagerroller, der kommer til udtryk i de forskellige rum, og en dag får vi nok sat os ned og skrevet noget om det.

Men med hensyn til blogger møderne, så kunne det være sjovt at udtænke et 'virtuelt bloggermøde' - f.eks. hvis alle aftalte en bestemt dag at skrive om et bestemt emne, og deltagerne så hen over den næste par dage forpligtede sig til at læse alles blog og lægge kommentarer i 5 andre blogs samt skrive i egen blog med hyperlinks til 5 andre blogs.

I vores - underviningsmæssige sammenhæng, kunne vi f.eks. aftale at emnet i en uge skulle være 'Børns egenkultur - hvad er det?' - ud over at følge ovenstående regler (måske er 3 kommentarer og 3 hyperlinks tilstrækkeligt, når vi ikke er flere?) kunne vi jo f.eks. invitere en 'ekspert' til at deltage. Jeg sikker på, at Carsten Jessen vil synes det er et spændende projekt at deltage i. Vi kunne også invitere Trine, hvis hun har lyst.
Hva' siger I piger - skal vi prøve det?

8 kommentarer:

mrskarin913 sagde ...

Hej Lis.

Jeg er med på at prøve dit foreslag, og dit emne er da også aktuelt for os(det har du taget højde for kan jeg se).
MVH Karin.

lis faurholt sagde ...

Kære Karin. Det er på mange måder en oplevelse at være underviser for jer. I er med på den værste og ligegyldigt hvor sent, jeg sidder ved skærmen, er der altid nogen af jer at snakke med 'derude' :))
Aftenhilsen
Lis

dortesophie sagde ...

Hej Lis

Jeg synes det lyder som en spændende ide. Et bloggermøde ville som du foreslår det have "indholdet" til fælles istedet for tid og sted, og det er vel egentligt det der er vigtigst

Anonym sagde ...

Hej Lis - og alle jer andre!
Jeg synes det kunne være en super spændende ide. Om ikke andet så for at teste det...det værste der kan ske er jo, at alle sidder og kigger undrende på det hele.
Så jeg er helt klart frisk. Ved ikke hvor meget jeg kan tale med om det i nu vælger at der skal blogges om...meeen mon ikke jeg finder på et eller andet. Om ikke andet, kan min rolle være, at være hende der stiller alle de tåbelige spørgsmål :-)
Skriver det lige her også - jeg har lidt tekniske problemer med at få min skype til at virke - men jeg arbejder på det.

Jeg røg i sidste uge ud i et voldsomt stormvejer angående hvad man bør og ikke bør på en blog. Ikke en uinteressant debat. Om end jeg blev væltet helt omkuld. Der ligger links på min speciale blog - og se envidere Sille bloggen. Jeg arbejder på at skrive et skriv om det. Hvis det skulle have interessen...

lis faurholt sagde ...

Det interessante er jo sådan set selve det, at debatten føres! Nye teknologier afføder altid diskussioner om etiquetter. Nye teknologier kræver nye Emma Gad’er. F.eks. de utallige netiqetter, der ligger på de forskellige chatter, de mange debatter om mobiltelefonen. Hvor må man snakke, hvor højt, hvor tæt ved andre mennesker osv. osv. Alt sammen vel blot et udtryk for at menneskers over tid og gennem debatter etablerer accepterede sociale normer på.
Jeg introducerede Skype for nogle undervisere engang. Èn af dem spurgte: ’Hvad siger man, når den ringer?’ Fedt spørgsmål, som fik mig til at tænke på, at folk ofte starter mobilsnakken med at sige: ’Hva’ så?’ Det ville have givet salig Emma Gad et føl på tværs – men hun var jo også fra tiden før nummerviseren – dengang, hvor der var grund til at spørge ’Hvem der?’ (Hallo) Hvem kunne dog finde på at sige ’Hallo’ i dag *G*
Der er skrevet tykke bøger om ’brevskrivning’ – et hurtigt opslag på Bibliotek.dk giver 59 poster under emnet ’brevskrivning’ og den sidste nye variant af slagsen handler selvfølgelig om email: Pedersen, Ole Carsten: Mail og mennesker : vejen til en mailkultur, Børsen, 2004
Jeg trak lidt på smilebåndet af den, men faldt alligevel over en interessant iagttagelse i den: ’Som mailskrivere er mange af os hastige og impulsive, mens vi som maillæsere tenderer til at være følsomme og nærtagende.” (p. 46). Noget kunne altså tyde på, at vi ’snakker’, når vi skriver en mail, men at vi ’læser’ svaret. Tankevækkende...... måske gælder det også kommentarer i blogs?

lis faurholt sagde ...

Faktisk sidder jeg lige med en tekst, du kan bruge, Trine: Online self-organizing social systems. The decentralized future of online learnning.
Den kan faktisk få din debat til at hænge sammen med dit projekt om blogs i undervisning. Neat, ikk'?

Anonym sagde ...

Ejjj 1000 tak Lis...den vil jeg straks kaste mig over..

Jeg synes det er såååå fedt at bruge bloggen på den her måde. Hverdag får jeg indspark, fra folk jeg aldrig har mødt. Fantastisk!!

Eller altså dig/jer har jeg jo mødt...men alligevel - jeg er sikker på, at du ville ha kastet linket efter mig, uanset:-)

lis faurholt sagde ...

Bestemt, man er vel 'vidensdeler' ;). Her er straks et link mere
Kairosnews: A Weblog Webliography