12 oktober, 2005

Feedback

Det er svært, men også meget vigtigt at give feedback. Både undervisere og pædagoger kender problematikken. Hvordan giver man feedback på en konstruktiv og fremadrettet måde?
Der er jo i begge tilfælde (som underviser og som pædagog) om et magtforhold, hvor en feedback meget let kan få en utilsigtet vurderende karakter.

Jeg synes især, det er vanskeligt, når jeg arbejder med kreative processer og produkter. Der er altså på en anden måde tale om den enkelte studerendes hjerteblod*, når det er et billede, et digt eller en fortælling, end når det er en tekst til KOL, man har i hænderne.

Det er i den forbindelse rørende at se den opmuntrende og støttende feedback, de studerende giver hinanden via bloggenes kommentar-funktion. Det er sandelig ikke en given ting, at kommentarmuligheden udnyttes så intensivt, som den gør på holdet her. Så kom ikke og sig, at man ikke kan være social på nettet og slet ikke, at at en netuddannelse ikke har et stort socialt aspekt!!

Det er også bemærkelsesværdigt, hvor hurtigt de studerende rykker på et indlæg i Blackboard. I går bad jeg alle aktivere RSS funtionen på deres blog kl. 12:37. Kl. 22:29 meldte den sidste ind, at nu havde hun løst opgaven!

Kollega Helen har i dag given en helt særlig form for feedback - hun har hugget de studerendes billeder i Flickr og billedbehandlet dem som illustration af billedbehandlingens mange muligheder. Hun er godt nok fræk - og kreativ. Jeg bliver helt misundelig og har lyst til at råbe: TAG ET AF MINE. TAG ET AF MINE!!

Da vi kan alle have glæde af at arbejde med feedback, skulle vi måske lave nogle småprojekter som f.eks.:
feedback på holdet: at alle hugger en andens billede og billedbehandler det? Eller: alle giver en medstuderende et billede. Projektet kunne f.eks. kaldes: "Hvis du behandler mit billede mishandler jeg dit"? *lol*

Vi kunne også aftale, at hver enkelt skulle henvende sig til en medstuderende og bede vedkommende om at give 3 gode råd til at arbejde videre på billedet. Det vil være en god øvelse i den svære kunst, det er at sætte sig ind i den andens undgangspunkt..... og smag. Hvordan giver man gode råd, som ikke blot er udtryk for, hvad man selv ville gøre, men som tager hensyn til, hvordan den anden arbejder? Netop det, at man selv udpeger den, man vil have råd af, tror jeg også er vigtigt.

Er der andre, der har ideer til, hvorledes vi kunne give feedback, er I velkomne til at skrive en kommentar. Eller bare gøre det *G*

* her var oprindelig tale om et Freudian Slip, som psykolgerne kalder det, eller som min mor mere jordnært udtrykte det: hvad hjeret er fuldt af løber munden over med. Tænk, jeg skrev 'hjerteblog' og ikke 'hjerteblod' *S*

2 kommentarer:

Helen sagde ...

Hej Lis

Ja, vi har diskuteret en del omkring, hvordan man giver feed back på en konstruktiv måde, således at responsen også kan bruges:)

Det handler i alle højeste grad om kommunikation, og om hvordan man kommunikerer i de mange forskellige sammenhænge både vi og de studerende, befinder os i - i dette forløb.

Meget er nyt for os alle, f.eks. bevæger vi os både i offentlige tilgængelige rum, hvor hele verden kan se med, og i mere "private" rum, hvor samtalen kan være en lidt anden. Hvilken "rolle" udfylder underviseren/den studerende i de respektive rum? Og dermed også, hvorledes kommunikeres? Hvilken forskel er der på samtalen i det private og det offentlige rum?

Derfor, synes jeg, at det er nogle super gode ideer, du kommer med. På den måde kunne vi få taget fat i mange emner, tekst, billeder og lyd - responsformer samt senere noget mere "overordnet" omkring kommunikation.

Mange hilsner
Helen

Helen sagde ...

For øvrigt, det glemte jeg at sige - bare vent ! Jeg skal nok "TAGE ET AF DINE" *G*

MH
Helen