30 december, 2005

Om Web 2.0 og betaversioner

Jeg har i julen leget med forskellige gratisprogrammer på nettet. Jeg har allerede lagt en omtale af et par af dem her, men jeg er også begyndt at lave en blog udelukkende med den slags, da jeg forestiller mig, at mange studerende vil kunne have glæde af dem.
Jeg forestiller mig bloggen som en studieressource, hvor studerende kan få et overblik over, hvad der findes og dermed tage det i anvendelse, de aktuelt kan bruge som studieredskab.
Jeg lægger linket til den nye blog (Web 2.oh!) her i bloggen (under links) i næste uge. Der er flere ting, multimedieholdet vil kunne have glæde af, tror jeg.

Det ganske fantastiske muligheder, der dukker op for tiden på nettet: Weblogs, Flickr, podOmatc, del.icio.us, Bloglines og Basecamp, som vore studerende på multimedieholdet allerede bruger samt Protopage og Squidoo, som jeg har lavet til holdet.

Alle disse muligheder er en del af det, der betegnes som Web 2.0 - altså 2. version af Internettet. Det begreb er der en del diskussion om, men det dækker det faktum, at Internettet nu er et sted, man ikke blot passivt betragter, men også aktivt deltager i. Det kaldes også the read/write web. Og mulighederne for at deltage/skrive/publicere/diskutere bliver flere og flere hver dag.

Mange af de nye muligheder er Beta versioner - dvs. ting, der ikke er færdigtestet endnu. Det betyder selvfølgelig, at man må forvente mangler i funktionerne, men på den anden side betyder det ofte også en åbenhed, man mangler hos mange betalingstjenester.

Et eksempelt er her i dag, hvor Arvind, der har set, at jeg anmelder Zoho Writer lægger en kommentar, der inviterer til dialog/feedback. Jeg mailede selvfølgelig straks tilbage - dels at jeg anbefaler Zoho til mine studerende (hvad han jo ikke kan vide, da han ikke forstår dansk :), men jeg benyttede lejligheden til at brokke mig over, at grafikken ikke kommer med i Word og .pdf filerne og straks kom der en mail tilbage, hvor Arvind skriver:


Thanks a lot for your glowing comments. Yes, blogs are a wonderful medium & it's blogs that have connected you & your students with Zoho so quickly & easily. We sure will look into the issue of graphics (images) not turning up in doc/pdf formats & will get back to you on this.
. Tænk, hvis Microsoft var lige så åben *rofl*

PS. Jeg er selvfølgelig ikke blind for, at Web 2.0 også er en del af en ny forretningsstrategi, hvor man i stedet for at "brande" produktet som Coca Cola og McDonalds i gamle dage nu kommunikerer direkte med sine kunder - bl.a. ved hjælp af blogs. Som Arvind skriver i den mail til mig, hvor jeg spørger, om jeg må citere hans mail her i bloggen: "Of course you can. I'm all for blogs :-)" - hvorefter han lige benytter lejligheden til at gøre mig opmærksom på andre Zoho produkter, der kunne være interessante for uddannelsesinstituioner (Zoho Planner og Zoho Callenge) *S*.

Ingen kommentarer: