30 marts, 2006

Elektroniske tøjdyr rejser i Cyberspace

FurbyBlog

Tema 2 indeholder bl.a. et "tøjdyr på rejse". Helen har allerede introduceret emnet.

Selvom der var nok at forberede til i morgen, måtte jeg altså lige.... *lol*

28 marts, 2006

Sticker


Sticker
Originally uploaded by
LizArt.


Jeg har lagt en Sticker på Flickr, som alle CVU Sønderjyllands bloggere er velkomne til at bruge på deres blog.

Stickers er populært på nettet. For tiden er det mini stickers/buttons, der hitter.



Lav dine egne stickers/buttons her eller her.

Og selvfølgelig er der nogen, der samler på stickers :)


En særlig variant af Stickers er Blinkies:



Blinkie Madness er en af de større samling af Blinkies, der findes på nettet.

The Blinkie Adoption Center (scroll ned på siden og brug pilene).

26 marts, 2006

YouTube


Den mest sete video på YouTube er lavet af en 17 årig pige med YouTube navnet "Bowiechick". I videoen fortæller hun om kæresten, der slog op med hende. Der er røre om videoen i USA, da den på YouTube er set 155,000 gange og har genereret mere end 800 kommentarer. (Wired) Tal, som reklamefirmaer ser med misundelse på.


Videoen er da også blevet en god (gratis) reklame for Logtech's webcam: Quickcam Orbit MP, da så mange har spurgt, hvordan hun lavede brilleeffekterne i videoen, at "Bowiechick" har lavet endnu en video, hvor hun forklarer, hvorledes webcamraet og Avatarerne fungerer.



Tja, og nu fik Logitech så også lidt reklame her, men jeg kan nu sagtens forestille mig den begrejstring et sådant webcamera kan skabe i en daginstitution :)

Backlinks

Backlinks kræver vist en nærmere forklaring. Overordnet set er det en måde at citere mellem blogs - altså en let måde at hente en kopi/citat fra en anden blog ind i ens egen blog.
Et eksempel er sikkert mere illustrerende end Bloggger FAQs forklaring, så her kommer det som en helt konkret post - dette indlæg om en mediepanik:

Lise skriver ovre i Befri Grisling! at "det har sin pris at være mediegris":
"Det britiske bankvæsen arbejder på en storstilet plan om at aflive begrebet sparegrise".


Selve denne tekst (denne post), som du nu sidder og læser, har jeg skrevet ovre i bloggen Befri Grisling (altså jeg er ikke logget ind i Blogger Backoffice/Blogger editoren/www.blogger.com). Jeg klikkede i stedet på "link to this post" i posten "Det har sin pris at være Medie-gris!" ovre i bloggen "Befri Grisling!". Da jeg klikkede kom et lille popupvindue frem, hvor jeg skulle logge ind med mit eget blogger-login, og nu sidder jeg så og skriver min tekst.
Når jeg nu om lidt klikker "Publish" vil posten ligge i min blog - ganske som sædvanlig, men denne gang dog skrevet ovre i Lise's og Grys blog :)

Vedr. citater: Mange tror, at når noget ligger på nettet, er det "alles". Det er det langt fra. Ophavsrettet gælder også på Internettet. Ud over ophavret/Copyright er der også en "Emma Gad" for internettet, altså uskrevne regler for, hvordan man citerer, henviser og omtaler informationer og tekster, man har fundet på nettet.

I Flickr er det sat i system - derfor vælger jeg altid at poste grafik fra Flickr i stedet for at uploade i Blogger. Når jeg poster fra Flickr kommer alle oplysningerne af sige selv: ophavsmand, rettighedstype osv., og jeg slipper for selv at skrive det.
At man skal skrive, hvem der har taget billedet anser jeg for en selvfølge - ellers ellers tror læseren jo, at jeg selv har taget billedet!!
Er smukt eksempel på reference ses her. Nitoen skriver under en information i sin blog: Fundet via FDIH (via Bubbling Minds). Det fortæller, at Nitoen har fundet oplysningen i bloggen "Bubbling Minds", der igen har fundet den i FDIH. (I dette tilfælde er det ikke blot en høflighed, men også nyttigt, da det viser sig, at den oprindelige information ikke er korrekt!)

25 marts, 2006

MMS

Min nye mobil kan optage video. Nu har jeg fundet et sted på nettet, IMOBIO, hvor jeg kan MMSe mine videoer direkte fra mobilen. Cool.

Det kan man da vist ikke til YouTube, vel?

24 marts, 2006

Nyhed: Gæstebog

Dorte Sophies og Lenes projekt i Skrydstrup SFO fik mig til at tænke på, at en meget populær ting på unges blogs er Gæstebøger. Der er rigtig mange af dem "derude" - som sædvanligt helt gratisk. Jeg har lagt et eksempel under min profil og velkomst. Der er også et link til stedet, hvor du selv kan lave din gratis gæstebog. Jeg valgte denne gæstebog, fordi den giver mulighed for at vælge farver og har mange Smileys.

Den eneste ændring, jeg har foretaget i koden, er at skrive Target=_Blank" ind i begge URLer, så Gæstebogen åbner i et nyt vindue.
Der er et farvekort, hvor der ligger nogle prædefinerede farver, men hvis du vil have din blogs farver i gæstebogen, kan du finde farvekoderne i bloggens template. Farverne i bloggen er angivet i rgb farver (Spectrum Colors -> 3 tal) og skal oversættes til hex (Hexadecimal Number System -> 6 tal) i gæstebogen. Der ligger "oversættelser" de to talsystemer imellem ude på nettet, f.eks. her.

21 marts, 2006

Leg

Carsten skriver i sin blog (teksten: Leg som kvalitetskriterium)

Leg er i denne definition [Leg defineret som en kvalitet i sig selv, hævet ud af det almindelige, daglige liv] et besværligt begreb og lidt at et kors for vores grundlæggende rationelle tankegang, hvor ethvert fænomen har en årsag og ikke mindst et formål, selv om den ofte kan være skjult. Vi har faktisk umådelig svært ved at forestille os, at der eksisterer noget, som ikke er til for noget (andet).
(næstsideste afsnit)
Det er den danske Wikipedias tekst om "leg" et pinligt eksempel på. Tekstens centrale påstand er, at legen har et mål:
Når de leger kan legen have de mål at optræne motorikken, samt at lære sig selv og omverdenen...... Disse [rollelege] kan ses som forbederedelse til den voksne verden.
Wikipediaens tekst er en katastrofe. Skal vi ikke skrive en ny Wikipedia tekst om leg?

Som jeg skrev d. 3.3., sagde Ben Cerveny sidste år på Reboot, at Flickr er det sted på internettet, hvor der i dag leges mest. Er der nogen af jer, der har et bud på, hvad han mente med det? Har I - med Carstens legebegreb i lommen - fundet legen på Flickr? Eller mener Ben Cerveny noget andet med "leg"?

20 marts, 2006

Forårsbebudere

På vej hjem fra arbejde - og måske inspireret af naturfagsholdets biotopblogs - tog jeg med min mobiltelefon en lille fotoserie af forårsbebudere.
Jeg lagde forskellige filtre på dem i Gimp og legede lidt med effekterne i Paint Shop Pro og lagde dem derefter i Flickr.
I Flickr Toys lavede jeg dette lille slideshow

Paint Shop Pro effekter:
View slideshow
Gimp filtre:

View slideshow



Og mens jeg var ved, det lavede jeg lige en lille, hurtig mosaic i Flickr Toys

My creation

Utroligt, hvad man kan på ingen tid og med simpelt udstyr (mobiltelefon og PC)

16 marts, 2006

Blogs som samtaler

I dette semester har Carsten Jessen (DPU) igen lovet at være vores "Gæsteblogger". Mens sidste semesters emne var "Børns egenkultur", er dette semesters emne er "Leg".

Vi vil i ugens løb bruge alle vore blogs til en samtale om emnet "Leg" i næste uge. Samtalerne vil løbe på kryds og tværs imellem bloggene og altså ikke være "trådede diskussioner" som i Blackboards elektroniske konference, Discussion Board.
Det kan umiddelbart lyde kaotisk, men dels er Carsten rigtig god til at binde bidragene sammen (som I kan se i bloggen fra sidste semester), dels tror jeg, en sådan blog-samtale ligner en samtale i det virkelige liv langt mere end vore samtaler i det superstrukturerede Discussion Board.

Discussion Board minder mig om et møde med en dagsorden (subject linien) og med deltagere, der rækker fingeren op, når de vil tale (tilføjer en ny tråd). Discussion Board er god til spørgsål og svar og en enkelt hyggebemærkning.

Bloggene med deres kommentarfelter ligner mere en Café-snak - mange snakker i munden på hinanden, man hører, hvad den ene siger med det ene øre og lidt, hvad en anden siger med det andet - man tænker sit... og kaster en bemærkning ind nu og da. På afstand lyder det som en kakofoni, men deltager man, giver det mening.

Det var faktisk Carsten, der i sin tid bragte mig ind på denne tankegang med artiklen: "Blogs og online-undervisning - Introduktion til et asynkront, dialogisk kommunikationsværktøj"
- hvis nogen skulle have lyst til at læse den, ligger den online.

13 marts, 2006

Flickr

FfLIneon c (wbrc)Wooden KR
Nu er alle studerende på nær to oprettet i Flickr. Linkene ligger i min Blogroll i højre spalte, "Flickr 2006". Bare de nu husker at læse i Wikien om alle Flickrs 1000 muligheder..... og kaster sig ud i det!
Sidste semester startede vi med Flickr, men der gik lidt tid, inden de studerende opdagede de mange muligheder - til gengæld ville begejstringen ingen ende tage, da det rigtigt gik op for dem :)
Lone og Karin var holdets ægte "Flickr-Chicks" *lol*, og deres begejstring kan stadig ses på deres naturfagsblogs (Naturfag: Lone / Karin). Jeg har drillet dem med, at det er nogle rigtige naturblæreblogs, de har - seje tøser :) På et tidspunkt tror jeg, de nærmest boede på Flickr Toys.

I øvrigt har vi i afdelingen aftalt at bede vore studerende om at tagge deres Flickr fotos med cvusonderjylland - så kan vi få øje på hinanden.

Da Agnete og jeg var til Rebbot 7 i 2005, hvor alle i 3 dage udelukkende snakkede om Web 2.0
(The web way, The sharing way, The creation way, The digital history way, The global way, The social way, The society way, The micro way, The natural way, The remixing way), sagde Ben Cerveny, at Flickr i øjeblikket er det sted på internettet, hvor der leges mest.

12 marts, 2006

Blogs og undervisning

Efterhånden begynder styrkerne ved anvendelse af blogs i undervisning at vise sig. Sidste semester var jo første gang, så kredsen af bloggere var til at overskue, men nu begynder det "åbne læringsrum" for alvor at tegne sig:
Studerende fra sidste semester blander sig i debatterne. Hvor dejligt! Lene og Dorte Sophie har gang i et udviklingsprojekt på Skrydstrup skole, hvor de har lære Mike, Anneline og Daniella at blogge.
Naturfag blogger også i år. På Ida Guldagers blog er der links til hele holdet. Blogs er simpelhen født til arbejde med biotoper :)

Og i næste uge gæsteblogger Carsten Jessen. Emnet dette semester er "Leg".

Carsten Jessens emne i sidste semester var "Børns egenkultur".

Kommunikation


water
Originally uploaded by
Miss Singh.

Helen og jeg har i dette semester opfordret vore studerende til at blogge om en interesse i deres første blog. I Sidste semester havde vi ikke foreslået noget tema, og det var måske årsagen til, at de fleste studerende "forlod" deres første blog og overvejende bloggede i den faglige blog (blog nr. 2).
Vi gjorde meget ud af, at det kunne være en hvilken som helst interesse, men det kom alligevel bag på enkelte studerende, at vi kunne efterspørge noget "ikke fagligt". Det siger noget om, at den uddannelsesmæssige kontekst er stærkt rammesættende :)
Men sjovt nok viser det sig mest i tekster, så snart vi kommer over i Flickr/billeder, er de studerende meget friere. Her vrimler det med billeder af kærester, børn, huse, hunde og haver.

Der er kommunikation i Flickr, så det basker. Og at kommunikationen ikke blot er profilskabende (et vigtigt element i netuddannelsen, hvor vi ikke møder hinanden hver dag), men også kontaktskabende er Gurviders foto i dag i Flickr et fornemt eksempel på.
Gurvinder har i sin profil i bloggen fortalt, at en af hendes interesser er indiske film. Jeg deler hendes interesse, men har svært ved at finde indiske film, da TV kanalerne sjældent viser dem, og Blockbuster i Haderslev ikke har dem. Nu hjælper Gurvinder mig i Flickr med links og det hele. Fantastisk. Tak for det, Gurvinder.
Senere samme dag: Gurvinder deler sin viden om indiske film ikke blot i Flickr, men også i sin blog, "Min lidenskab".

En lille intern reminder til Helen og undertegnede: vi skal huske at bringe copyright området på banen snart.

11 marts, 2006

Emma Gad for blogs

I den forløbne uge har en studerende langt en kommentar i min blog og slettet den igen, og en af mine kommentarer i en studerendes blog er blevet slettet af ejeren af bloggen. Da jeg efterlyste min kommentar i Blackboard (det kunne jo være, jeg bare ikke kunne finde den :) fortæller den studerende, at hun er blevet "skældt ud" af en anden studerende for at have slettet min kommentar *S* Kort sagt, der er nu gang i "Emma Gad" for blogs.
Det er et ganske almindeligt fænomen i nye medier. Telefonen er et godt eksempel på den type debatter. Fastnettelefonen har vi forlængst konventioner om, hvordan vi bruger, men mobiltelefonen affødte debatter om, hvor man må tale i den - debatter, der vel næppe er helt færdige endnu?
De fleste chatrum har et eller andet sted en netiquette liggende - selv Arto, har et sådant regelsæt og Skum har en "Emma Gad i Cyberspace".

I blogs er det netop omkring kommentarer, der opstår debatter. F.eks. I bloggen "Sille - ikke helt som de andre...." ("vores" RUC speciale studerende i sidste semester) diskuterede de det i oktober sidste år.

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle synspunkter på den sag. Hvem "ejer" kommentarerne? Er det bloggens ejer eller kommentarens forfatter?

Jeg skrev for et par uger siden en uheldig kommentar i en blog, hvor jeg betegnede en studerendes familiemedlem som "tåbelig" (hans profilbillede var den mest omdebatterede Muhammedtegning). Til mit forsvar vil jeg lige sige, at jeg troede, komentaren var "kommentarspam", og jeg fortalte min studerende, hvordan hun kunne slette spam. Bortset fra, at den oplevelse fik mig til at love mig selv at tænke mig lidt bedre om!! forårsagede min påkrævede undskyldning, at den studerende slettede både familimedlemmets og min kommentar. Jeg kan dog af hendes kommentar til sletningen se, at hun ikke var helt glad for at slette dem.
Så nu er jeg faktisk ked af to ting: 1. at jeg ikke tænkte mig ordentlig om med min første kommentaer, og 2. at min studerende åbenbart har troet, at mit tekniske råd var en henstilling fra "læreren".

Jeg har virkelig brug for, at vi snakker om dette her, da det ikke bare er en generel debat omkring nye medier, men i vores tilfælde også et spørgsmål om, hvem, der ejer hvad i et undervisningsforløb.... Så, please, kære studerende. Kom frem med, hvad I mener og ikke mindst føler om dette her. Her er følelser faktisk super vigtige og ikke spor suspekte!! Hvordan synes I vores regler skal være? Kan / skal vi opstille regler?

10 marts, 2006

En pædagog bliver til....

Det er virkeligt deprimerende at høre om skoler, der lukker for Arto.
Jeg har længe fulgt med i mediepanikken i USA omkring MySpace og tænkt, at så galt står det heldigvis ikke til i Danmark - men nej, medierne kan virkelig også skabe fuldstændigt forvrængede billeder af børn og unges aktiviteter på nettet her. Selv ikke Malene Larsens specialekonklusioner, der har været omtalt i såvel i pressen (Information og Ekstra Bladet) som radioavisen synes få folk til at tænke sig om. Det er virkeligt synd for ungerne!
Hvad med ytringsfriheden - for børn? I FNs børnekonvention, Artikel 13, stk. 1 og 2 står der:

1. Barnet skal have ytringsfrihed; denne ret omfatter frihed til uanset territoriale grænser at søge, modtage og videregive oplysninger og tanker af enhver art, enten mundtligt, skriftligt eller på tryk i form af kunst eller gennem en hvilken som helst anden udtryksmåde, barnet måtte vælge.

2. Udøvelsen af denne ret kan underkastes visse begrænsninger, men kun sådanne som følger af lovgivningen, og som er nødvendige:(a) af hensyn til andres rettigheder eller omdømme; eller(b) til beskyttelse af national sikkerhed, offentlig orden (ordre public), folkesundhed eller sædelighed.

Tankevækkende at børns rettigheder slet ikke skænkes en tanke i denne tid hvor ytringsfriheden ellers er daglig omtalt i medierne!

Det er så tydeligt at faglighed og egne erfaringer resulterer i helt modsatte synspunkter. En af mine studerende skriver i sin logbog, at læsning af Børnekultur - legekultur : introduktion, in Mouritsen, Flemming: Legekultur : essays om børnekultur, leg og fortælling, (side 9 – 31) Odense Universitetsforlag, har fået det til at gå op for hende, at blogger, Flickr og internettets andre muligheder er steder, hvor de unge kan skabe deres egen legeplads. Og ikke nok med det, hun har også opdaget, at voksenblikket ofte er fokuseret for meget på produktet og for lidt på processen.
Sådan en dag, hvor en studerende skriver sådan en tekst, er en god dag. Knuz til dig, som jeg af etiske grunde (din logbog er fortrolig) ikke vil nævne navnet på ;)

For mediepanikken, se f.eks.: InfoMedia/Avisdatabasen: Skoler lukker for børnenes mest populære hjemmeside Politiken 10 marts 2006, Flere skoler lukker for Arto Danske Kommuner Online 09 marts 2006, Skoler lukker for børnenes mest populære hjemmeside Politiken 10 marts 2006, Internet: Skoler boykotter hjemmeside Jyllands-Posten 09 marts 2006, Lærere tilsvines på nettet Ekstra Bladet 07 marts 2006, Cyberspace - en verden uden forældre B.T. 17 februar 2006, m.fl.)

03 marts, 2006

Arto

I Information var der forleden en artikel om et speciale: Falsk frygt for Arto (Information 03 marts 2006, side 12 - find den i avisdatabasen (Infomedia) SkoDa - vælg Information og søg på Arto).
Artiklen er et godt eksempel på, hvorfor der i uddannelsens formålsparagraf står:
Uddannelsen skal give de studerende den teoretiske viden....
der er nødvendig for at kunne arbejde som pædagog (Kap. 1, §1)

Som professionel pædagog, er det ikke tilstrækkeligt blot at gengive mediernes, "de flestes" eller "private" holdninger. Der skal være fagligt belæg for holdningerne, ligesom argumentation skal være bygget på andet end "meninger" og "holdninger".
Det er netop mediernes billede af Arto (og den almindelige snak folk imellem), artiklens forfatter, Malene Charlotte Larsen går op imod: ".... hendes konklusioner peger i stik modsat retning af det billede, mange voksne har fået af hjemmesiden."

Det er netop derfor ikke alle trykte medier kan anvendes som kilder i uddannelsen. Kun kilder, der ligger videnskabelighed (empiri) bag, kan anerkendes. Informations artikel er altså ikke en anerkendt kilde, men Malene Charlotte Larsens speciale (undersøgelse) er.

Desværre ligger specialet ikke på nettet, der er kun en enkelt (dansk) artikel af Malene Charlotte Larsen: Når unge taler medier – om venskaber, tudefjæs og net-ægteskaber.

Jeg har her til aften mailet til Malene Charlotte Larsen og spurgt, om vi kunne få lov at læse hendes speciale her på holdet, eller om hun eventuelt har planer om at publicere specialet som en artikel eller lignende. Når jeg hører fra hende, skal jeg nok fortælle om det her.

02 marts, 2006

BubbleShare


På det "gamle hold" var der flere, der gerne ville lægge et diasshow i bloggen, men Flickrs diasshow kan kun ses i Flickr. Nu fandt jeg en internettjeneste, hvor meget let lade sig gøre: BubbleShare


Man uploader sine fotos ganske som i Flickr og får tilsendt en URL til diasshowet, så man kan se det uden at have en blog (eller sende linket til en bekendt med mail direkte fra BubbleShare), man kan downloade diasshowet, og man får en html kode, lige parat til at kopiere ind i bloggens editor. Det ser ikke kønt ud i editoren før det er gemt første gang, men det virker.

Der er nogle få værktøjer i BubbleShare. Man kan dreje billederne og tilføje en lille lydfil (hvis man er logget ind som bruger). Desuden kan man kikke på billederne med en lup - prøv selv at klikke på et af billederne på dette diasshows side og derefter vælge Bubble Zoom ved at klikke på luppen.

01 marts, 2006

Praktik blogs m.m.

Jeg har helt glemt at fortælle, at der er flere studerende, der blogger: Anne Cathrine skriver bloggen Anders og AC i Ilulissat og Nadia og Mette bloggen DK i Afrika.

Der er også en del studerende fra CVU Sønderjylland på Flickr. Prøv at søg i Flickr på Tagget: cvusonderjylland, eller klik her, så skal i bare se.

Jeg har aftalt med Hanne Søgaard, som har en del studerende på læreruddannelsen, at vi skal opfordre alle vore studerende til at tagge deres fotos i Flickr med cvusonderjylland - på den måde kan vi let få øje på hinanden dér.

Hanne Søgaards Flickr fotos og Hannes kontakter kan I se her. I øvrigt ser det ud til, at Hanne har fået ny bil ;)



bil12
Originally uploaded by
lillehanne.


På de bonede gulve



Jeg ser ud til at kede mig, men jeg havde en halv million med hjem fra mødet *G*

Blogger aktivitet

Nu er der rigtig gang i bloggeraktiviteten. Ikke blot er der indlæg i bloggene, nej, de studerende har allerede stukket fingrene ned i snavset (templaten med html koderne). Det er fantastisk at se deres gåpåmod og entusiasme. Lærerjobbet er altyså verdens bedste job *S*
Lilian har sørme allerede lavet 2 Flickr Badges og har en dulle* med vejrudsigten :)


Vejret i Pakistan, fra siden The Wether Pixie
(* Begrebet dulle stammer fra et pigenetværk på nettet, se Netsværme og netværk )

Sandra har flere kommentarer end egen tekst... endnu, altså *S* og Lene har to blogs: Lenes blog og Kreative sysler med flotte billeder



Også Lene har mange kommentarer allerede.

Maria fortæller om håndlæsning, noget Lilian og jeg ikke ved noget om. Emnet er bestemt ikke "pensum" i pædagoguddannelsen, men Helen og jeg har opfordret de studerende på dette hold til at vælge et emne, som er helt privat. Jeg håber en eller anden f.eks. interesserer sig for Luftguitar *lol*.

Grunden til, at vi i år har opfordret dem til at skrive om en interesse, er, at de jo skriver en refleksionslogbog i Blackboard, og vi tror, det er lettere at arbejde med kommunikation og æstetik i en blog, hvor "interessen" er i centrum og ikke den "faglige formidling". Alle bloggene er offentlige, og måske er det ekstra belastende at skulle arbejde fagligt i et rum, hvor alle kan kaste et vurderende blik på "øvelserne". Nu må vi se, om denne hypotese holder stik.

Børn på Flickr


katrines 3.tegning
Originally uploaded by len*art.

For et halvt år siden ledte jeg efter børn på Flickr. Uden resultat. Men nu har len*art lagt sin datters tegninger ud. herligt - der er børn på Flickr :)