11 marts, 2006

Emma Gad for blogs

I den forløbne uge har en studerende langt en kommentar i min blog og slettet den igen, og en af mine kommentarer i en studerendes blog er blevet slettet af ejeren af bloggen. Da jeg efterlyste min kommentar i Blackboard (det kunne jo være, jeg bare ikke kunne finde den :) fortæller den studerende, at hun er blevet "skældt ud" af en anden studerende for at have slettet min kommentar *S* Kort sagt, der er nu gang i "Emma Gad" for blogs.
Det er et ganske almindeligt fænomen i nye medier. Telefonen er et godt eksempel på den type debatter. Fastnettelefonen har vi forlængst konventioner om, hvordan vi bruger, men mobiltelefonen affødte debatter om, hvor man må tale i den - debatter, der vel næppe er helt færdige endnu?
De fleste chatrum har et eller andet sted en netiquette liggende - selv Arto, har et sådant regelsæt og Skum har en "Emma Gad i Cyberspace".

I blogs er det netop omkring kommentarer, der opstår debatter. F.eks. I bloggen "Sille - ikke helt som de andre...." ("vores" RUC speciale studerende i sidste semester) diskuterede de det i oktober sidste år.

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle synspunkter på den sag. Hvem "ejer" kommentarerne? Er det bloggens ejer eller kommentarens forfatter?

Jeg skrev for et par uger siden en uheldig kommentar i en blog, hvor jeg betegnede en studerendes familiemedlem som "tåbelig" (hans profilbillede var den mest omdebatterede Muhammedtegning). Til mit forsvar vil jeg lige sige, at jeg troede, komentaren var "kommentarspam", og jeg fortalte min studerende, hvordan hun kunne slette spam. Bortset fra, at den oplevelse fik mig til at love mig selv at tænke mig lidt bedre om!! forårsagede min påkrævede undskyldning, at den studerende slettede både familimedlemmets og min kommentar. Jeg kan dog af hendes kommentar til sletningen se, at hun ikke var helt glad for at slette dem.
Så nu er jeg faktisk ked af to ting: 1. at jeg ikke tænkte mig ordentlig om med min første kommentaer, og 2. at min studerende åbenbart har troet, at mit tekniske råd var en henstilling fra "læreren".

Jeg har virkelig brug for, at vi snakker om dette her, da det ikke bare er en generel debat omkring nye medier, men i vores tilfælde også et spørgsmål om, hvem, der ejer hvad i et undervisningsforløb.... Så, please, kære studerende. Kom frem med, hvad I mener og ikke mindst føler om dette her. Her er følelser faktisk super vigtige og ikke spor suspekte!! Hvordan synes I vores regler skal være? Kan / skal vi opstille regler?

10 kommentarer:

asterix915 sagde ...

Hej Lis

Jeg tillader mig at komme med en kommentar selvom jeg ikke er på "holdet" mere. Jeg har selv tænkt meget over hvad man gør med kommentarer som man måske ikke er helt glad for at have liggende.

Jeg tror det er en debat hvor det kan være svært at være enig, for vi har alle forskellige holdninger til kommentar. Jeg har da 1 enkelt gang eller 2 fortrudt at jeg har skrevet en kommentar, men på den anden side var det jo det jeg mente og følte da jeg skrev den.

Det vigtige i denne debat må være, at man som du skriver er meget opmærksom på hvad man skriver, så man derved ikke kommer til at såre, eller fortryde sine valg. Samtidig skal vi huske på, at alt hvad vi skriver kan se i hele verden, og ikke kun af den forsamling vi er en del af.

Søndagshilsen
Lone

lis faurholt sagde ...

Kære Lone - på holdet eller ej - du og alle vore andre "gamle rotter" er mere end velkomne her. Jeg er meget taknemmelig for, at I holder ved!
Vi har steder nok i Bb, hvor der er lukkede foraer, så ideen med blogs er netop at lukke op for bidrag fra alle. Men som du netop giver udtryk for, gør det nok omtanken endnu vigtigere....

mrskarin913 sagde ...

Hej Lis.

Dejligt emne du har taget op med det at slette andre kommentar.
Jeg har med interesse lige læst Lones kommentar til dig, og den kan jeg fint følge. For jeg er enig med hende, især om det at være sig bevidst på hvad man "skriver.
Det er da dejligt, at du er med på, at du nu og da får en kommentar fra andre end dine nuværende studerende.
Jeg har også snuppet noget "vidensdeling" hos dig, og det er jo herligt med nye tiltag på ens blog.

MVH Karin.

Lykke Juhler sagde ...

HA jeg har lige slettet en af mine kommentarer til dig i denne uge. Årsagen var at jeg blev vildt inspireret af dit indlæg og inden jeg havde læst det færdigt skrev jeg en kommentar. Efterfølgende måtte jeg erkende at din pointe i indlægget var noget helt andet end det jeg havde kommenteret på. Så det var bestemt ikke Emma Gad, bare et udtryk for, at jeg somme tider (læs: ofte) taler før jeg tænker. Fordelen her i bloggen er at man kan holde kæft med tilbagevirkende kraft. Desværre ligger sporet der bare stadig:-) Jeg tænkte på at du sikkert har fået en mail med besked om indlæggets indhold, den kan jeg jo ikke slette!!!!!!
Men nej, i ytringsfrihedens navn bør man vel ikke kunne slette andres kommentarer. Men man burde kunne udelukke visse personer fra at kunne kommentere hvis man ikke ønsker deres kommentarer. Nøjagtig som man i Arto kan udelukke andre fra ens profil.

Anonym sagde ...

Hej Lis

Det er et rigtig spændende emne. Og ja for dylen jeg røg ud i stormvejr sidste år. Men jeg blev klog af skade.
Jeg vidste ikke, at man kunne slette sine egne kommentarer igen. Men man kan vel sige, at det er dårlig stil, at gøre det. Jeg kan godt følge Lykke – men som det bliver sagt, der efterlades spor. Så måske er det bedre at gå ind igen og skrive…’se lige bort fra den kommentar pga bla bla’ Og evt. lade det være op til blogindehaveren at slette den hvis det er.

I situationer hvor man får skrevet noget dumt, grimt, provokerende – synes jeg ligeledes at det er langt at foretrække, at man selv går ind og undskylder – ikke mindst hvis indehaveren af bloggen reagere på det man har skrevet.

Jeg er i affekt kommet til at slette grimme kommentarer – men er blevet bedre til at styrer det. Tror det er langt sundere at tage diskussionen.
Seriøsiteten, og ønsket om gennemsigtighed forsvinder ligesom hvis der er for meget sletning.

Og som du selv siger Lis, blogs er samtaler…og i en samtale kan man jo heller ikke spole tilbage og slette. SÅ mit bud er, tage det head on.

Men på bundlinien, må det være indehaveren af bloggen der bestemmer hvad der skal ligge på den. Og dermed har retten over de kommentarer der ligger.

Lykke Juhler sagde ...

Jeg vil give Trine ret i, at det er ikke særlig hensigtsmæssigt at slette indlæg. Skal vi have kontrol med alt. Skal vi ikke være så "rummelige" så vi kan tage en provokation. Hvis alle var lige enige om alting og tænkte for de talte, vå ville vi være sparet for mange konflikter. Men ville samfundet blive bedre af det. Nej lad os istedet lære at stå ved det vi en gang har sagt og så tage de konsekvenser det giver. At slette et indlæg er vel et forsøg på at lægge låg på noget der måske gør ondt. Skal vi lægge låg på alting?

lis faurholt sagde ...

Du har fuldstændig ret, Lykke. Jeg fik din kommentar med mail :) I øvrigt en fin kommentar, som jeg faktisk var ked af, at du slettede :)

Lykke Juhler sagde ...

Jamen jeg kan desværre ikke huske hvad jeg skrev, så jeg kan ikke lægge det ind igen:-)

Lykke Juhler sagde ...

Tja Lis, når man nu kan holde kæft med tilbagevirkende kraft.... så fagre nye verden..kan jeg sørme også genskabe det sagte som blev tiet og alligevel lagde et spor.
Med andre ord, det kan ikke betale sig at slette sit eget indlæg for det er jo allerede sagt.
Tak for hjælpen og indlægget er lagt tilbage på sin plads.....UHA UHA

lis faurholt sagde ...

Ja, det er f...... uhyggeligt *rofl*