10 marts, 2006

En pædagog bliver til....

Det er virkeligt deprimerende at høre om skoler, der lukker for Arto.
Jeg har længe fulgt med i mediepanikken i USA omkring MySpace og tænkt, at så galt står det heldigvis ikke til i Danmark - men nej, medierne kan virkelig også skabe fuldstændigt forvrængede billeder af børn og unges aktiviteter på nettet her. Selv ikke Malene Larsens specialekonklusioner, der har været omtalt i såvel i pressen (Information og Ekstra Bladet) som radioavisen synes få folk til at tænke sig om. Det er virkeligt synd for ungerne!
Hvad med ytringsfriheden - for børn? I FNs børnekonvention, Artikel 13, stk. 1 og 2 står der:

1. Barnet skal have ytringsfrihed; denne ret omfatter frihed til uanset territoriale grænser at søge, modtage og videregive oplysninger og tanker af enhver art, enten mundtligt, skriftligt eller på tryk i form af kunst eller gennem en hvilken som helst anden udtryksmåde, barnet måtte vælge.

2. Udøvelsen af denne ret kan underkastes visse begrænsninger, men kun sådanne som følger af lovgivningen, og som er nødvendige:(a) af hensyn til andres rettigheder eller omdømme; eller(b) til beskyttelse af national sikkerhed, offentlig orden (ordre public), folkesundhed eller sædelighed.

Tankevækkende at børns rettigheder slet ikke skænkes en tanke i denne tid hvor ytringsfriheden ellers er daglig omtalt i medierne!

Det er så tydeligt at faglighed og egne erfaringer resulterer i helt modsatte synspunkter. En af mine studerende skriver i sin logbog, at læsning af Børnekultur - legekultur : introduktion, in Mouritsen, Flemming: Legekultur : essays om børnekultur, leg og fortælling, (side 9 – 31) Odense Universitetsforlag, har fået det til at gå op for hende, at blogger, Flickr og internettets andre muligheder er steder, hvor de unge kan skabe deres egen legeplads. Og ikke nok med det, hun har også opdaget, at voksenblikket ofte er fokuseret for meget på produktet og for lidt på processen.
Sådan en dag, hvor en studerende skriver sådan en tekst, er en god dag. Knuz til dig, som jeg af etiske grunde (din logbog er fortrolig) ikke vil nævne navnet på ;)

For mediepanikken, se f.eks.: InfoMedia/Avisdatabasen: Skoler lukker for børnenes mest populære hjemmeside Politiken 10 marts 2006, Flere skoler lukker for Arto Danske Kommuner Online 09 marts 2006, Skoler lukker for børnenes mest populære hjemmeside Politiken 10 marts 2006, Internet: Skoler boykotter hjemmeside Jyllands-Posten 09 marts 2006, Lærere tilsvines på nettet Ekstra Bladet 07 marts 2006, Cyberspace - en verden uden forældre B.T. 17 februar 2006, m.fl.)

7 kommentarer:

mrskarin913 sagde ...

Hej Lis.
Jeg har også i disse dage fulgt ekstra meget med i den debat, der er ført i medierne om Arto. Hvor jeg virkelig tror det beror på uvidenhed fra mange mediers side. Det er uhyggeligt, at det ikke bliver undersøgt grundigt, inden de endda de større medier går ud med sådan noget.
Jeg har ofte i disse dage sendt dig Lis og Helen en tanke, for i har virkeligt flyttet min viden med hensyn til børns brug af medier.
Tak for at du tager emnet op.

MVH Karin.

lis faurholt sagde ...

Mon det egentlig uvidenhed, der er mediernes problem? Mediernes opfattelse af selve nyhedsbrebet, synes at være at sensationen er alfa og omega, mens nuancen er nærmest forbudt (dét synes jeg er et problem!). Mon ikke de fleste, der har en stor viden om et område, har det samme problem med mediedækning af deres emne?
Men det enormt problematiske er, at professionelle, der har med børn at gøre (i denne sag f.eks. skolefolk) ikke er mere oplyste og bare løber med på mediernes sensationsjageri!!
Men "sådan en" er du jo heldigvis ikke :)
Knuz.

mrskarin913 sagde ...

Hej Lis.
Her til morgenkrydderen hørte jeg i radioen, at seminariernes nye computer står ubrugte hen*LOL*
Jeg var nær ved at dø af forbavselse, når jeg tænker på, hvor svært det ofte er, at få fat i computere på seminariet.Det værste var dog at hører, at vi ikke bliver "klædt ordentlig på" til at komme ud i jobbene- det var dog specielt rettet på lærestuderende, men den hopper jeg ikke på uden dokumentation.
Nå nu smutter jeg , det er jo søndag og familien er hjemme.
Karin.

Lykke Juhler sagde ...

For sjov skyld.....så lægger jeg lige det indlæg ind, som jeg slettede i sidste uge.... bare sådan....:
Jeg hørte lige igår at flere folkeskoler har lukket for adgangen til Arto pga af grove mobbe-tilfælde. Jeg undrer mig lidt over at et mindretal stadig kan få lov til at terrorisere flertallet på denne måde, og slippe godt fra det. Hvad med at lære børnene at tackle disse verbale overfald istedet. Et simpelt tryk på et ikon og vedkommende er udelukket fra ens profil. En udmelding i fjernsynet som denne gør bestemt ikke Arto's renome bedre, og så overdøves artikler som den du henviser til Lis meget hurtigt desværre.

Anonym sagde ...

Hej med jer,

Hvor er det godt at høre, at I tager afstand fra den måde, hvorpå de fleste medier pt. formidler historier om Arto.

Vil lige vise jer et eksempel på, hvordan medierne ikke undersøger sagen eller deres kilder til bunds.

Denne historie stammer fra DR Midt/Vest:
www.dr.dk/Regioner/Vest/DRMidtVest/Programmer/Morgenradio/2006/03/09073050.htm

Efterfølgende fandt jeg frem til den omtalte profil på Arto, som slet ikke indeholder de ord, der nævnes i historien. Til gengæld var der tale om en almindelig 15-årig pige, der som de fleste andre brugere blot skrev søde beskeder til veninderne eller kæresten.

Hendes brugernavn, Bibi-sluger, henviste - kunne man se i profilteksten - til en veninde og ikke nødvendigvis til sex....

Det ville have været let for journalisten at undersøge det, inden historien blev skrevet.

Mange hilsner
Malene

lis faurholt sagde ...

Hej Charlotte. Tusind tak for, at du tager dig tid til at bidrage til debatten her.
Jeg lægger lige det dybe link til Morgenradio-historien, og jeg forsøgte også at finde profilen på Arto, men den er - måske pga. presseomtalen? - fjernet/omdøbt.
Jeg synes, det er ganske utroligt, at pressen end ikke undersøger profilen, men blot digter videre på forestillinger om den. Hvor er presseetikken? Er det fordi, der er tale om børn og unge, der ikke kan tage til genmæle (i pressen), at de tillader sig at være så useriøse? At kikke en profil igennem vil tage mindre end 2 minutter!!! Hvis det havde være Arla, var det næppe gået!

Jeg lægger også et link til dit "projekt under opbygning": Arto-Info. Det er dejligt, at der er folk med faglig baggrund, der tager til genmæle overfor mediepanikken!
Det er en katastrofe for unges net-netværk, at disse dommedagsprofeter fører sig så uimodsagt frem!

lis faurholt sagde ...

Rettelse, rettelse, rettelse.... Malene ikke Charlotte, Undskyld!!!