26 marts, 2006

Backlinks

Backlinks kræver vist en nærmere forklaring. Overordnet set er det en måde at citere mellem blogs - altså en let måde at hente en kopi/citat fra en anden blog ind i ens egen blog.
Et eksempel er sikkert mere illustrerende end Bloggger FAQs forklaring, så her kommer det som en helt konkret post - dette indlæg om en mediepanik:

Lise skriver ovre i Befri Grisling! at "det har sin pris at være mediegris":
"Det britiske bankvæsen arbejder på en storstilet plan om at aflive begrebet sparegrise".


Selve denne tekst (denne post), som du nu sidder og læser, har jeg skrevet ovre i bloggen Befri Grisling (altså jeg er ikke logget ind i Blogger Backoffice/Blogger editoren/www.blogger.com). Jeg klikkede i stedet på "link to this post" i posten "Det har sin pris at være Medie-gris!" ovre i bloggen "Befri Grisling!". Da jeg klikkede kom et lille popupvindue frem, hvor jeg skulle logge ind med mit eget blogger-login, og nu sidder jeg så og skriver min tekst.
Når jeg nu om lidt klikker "Publish" vil posten ligge i min blog - ganske som sædvanlig, men denne gang dog skrevet ovre i Lise's og Grys blog :)

Vedr. citater: Mange tror, at når noget ligger på nettet, er det "alles". Det er det langt fra. Ophavsrettet gælder også på Internettet. Ud over ophavret/Copyright er der også en "Emma Gad" for internettet, altså uskrevne regler for, hvordan man citerer, henviser og omtaler informationer og tekster, man har fundet på nettet.

I Flickr er det sat i system - derfor vælger jeg altid at poste grafik fra Flickr i stedet for at uploade i Blogger. Når jeg poster fra Flickr kommer alle oplysningerne af sige selv: ophavsmand, rettighedstype osv., og jeg slipper for selv at skrive det.
At man skal skrive, hvem der har taget billedet anser jeg for en selvfølge - ellers ellers tror læseren jo, at jeg selv har taget billedet!!
Er smukt eksempel på reference ses her. Nitoen skriver under en information i sin blog: Fundet via FDIH (via Bubbling Minds). Det fortæller, at Nitoen har fundet oplysningen i bloggen "Bubbling Minds", der igen har fundet den i FDIH. (I dette tilfælde er det ikke blot en høflighed, men også nyttigt, da det viser sig, at den oprindelige information ikke er korrekt!)

Ingen kommentarer: