03 november, 2005

For, af og egen

Carsten har sådan en god tekst i dag om "Begrebet “Børns egen kultur". Der er også min erfaring, at Flemmings tekst er så dejlig klar og systematisk, men når man så sidder med de konkrete eksempler kommer forvirringen. Carsten samler det i 3 begreber aktør, formål og mening. Wauw! det skaber fokus!

BRUEGEL, Pieter the Elder: 'Children's Games'

Helen og jeg sad i går og blev enige om, at vort samarbejde f.eks. om udviklingen af dette undervisningforløb i Multimedie i visse faser faktisk godt kunne betegnes som 'leg'. Den 'stemning', vi kan sætte os i, er i alt fald helt klart det ham Mikael, hvis efternavn vi ikke kan udtale, kalder 'Flow'. Vi glemmer tid og sted, og det går bare derudad. Carstens 3 begreber giver os nu rygdækningen for vor påstand: det er os, der er aktører (planlægningen, strukturen, opgaverne osv.), det er os, der formulerer formålet (selvfølgelig indenfor
studieordningens rammer), og vi arbejder i fællesskab på at skabe mening i kaoset (en mening andre forhåbentlig kan dele med os). Yes! at undervise kan i de lykkelige øjeblikke være en leg *G*

1 kommentar:

mrskarin913 sagde ...

Hej Lis og Helen.
Det er lige præcis kernen i den gode undervisning, nemlig måde hvorpå stoffet formidles videre til os studerende.
Jeres måde at vidensdele og fodre jeres studerende på har i dette tilfælde fanget, og vagt os studerendes nysgerrighed og interesse for at modtage læring.
Og det er jo ikke så ringe enda:)

Der er også det,at vi kan som studerende komme til at mangle tid, men inden vi ser os omkring, har vi alligevel fundet denne og køre på igen.

Vi har også frie muligheder, til at anvende den nye viden og til at dele med hinanden, så vi er som studerende også interesseret i, at hjælpe

MVH Karin.