13 august, 2005

Web kompetencer

I en blog om 'blogs i klasseværelset', som jeg læser jævnligt, er der i dag et indlæg om, hvilke webkompetencer, det er vigtigt for skolen at sørge for at alle børn og unge får. Det interessante er, at netop de fire centrale områder, Will Richardson her udpeger, som forudsætninger for at kunne deltage i det moderne videnssamfund, er de områder, der ligger som mål bag vores undervisning på grenvalget. Web- eller IT-kompetencer, jeg godt tør kalde den 4. kulturkompetence. Web- og IT-kompetencer ikke blot skolen, men også daginstitutioner bør tage aktiv stilling til.

Det er vigtigt for børn og unge kan:
få adgang til indhold
- Internettet er verdens største vidensbank, og Will Richardseon kalder det ligefrem 'syndigt', at vi accepterer, at ikke alle børn - såvel i verden som i eget land - har adgang til denne vidensbank, når viden i det morderne samfund fordobles hver dag. Hvordan skal børn uden adgang til denne viden kunne konkurrere med børn, der har adgang til enorme mængder af viden. Nettet, som jo netop er så fantastisk, fordi det giver mulighed for lige adgang til viden og information for alle, må ikke være forbehold de få.

skabe indhold
både individuel og i fællesskab skal vi lære at skabe indhold, nu hvor mulighederne for det er så åbne. Lærerne skal være rollemodeller for eleverne ved at vise dem, hvorledes disse værketøjer kan bruges mest effektivet. Eleverne skal have portfolier, hvor de - i livslangt perspektiv - opbevarer deres læreprocesser og reflektioner, og disse skal fungere som redskab til skabelsen af netværk og sociale fællesskaber, der rækker ud over de rent institutionelle.

indsamle indhold
i en verden med så enorme mængder viden er det en fundamental kompetence at kunne finde, indsamle og organisere relevant og interessant information. For at kunne det skal man kunne bruge søgemaskiner, vurdere kilder, læse kritisk, sammenfatte indformationer, anvende teknologier som RSS og organisere resultaterne på effektive måder.

forbinde indhold
læring ikke er længere en indre, individuel aktivitet, og da viden ikke længere er statisk og absolut, må vi blive dygtige til at forbinde den veden, vi er i besiddelse af med netværk (data og mennesker), der kan sikre, at vor aktuelle viden hele tiden ajourføres og videreudvikles.

Det, der gør mig begejstret for Will Richardsons beskrivelse af webkompetencer, er, at han i sin beskrivelse af kompetencerne kommer væk fra den opfattelse af IT kompetencer, vi oftest møder: at IT kompetencer er tekniske færdigheder. Will Richardson har med sin beskrivelse af de fire områder fat i det, det virkelig drejer sig om: kulturelle kompetencer på niveau med det at regne, læse og skrive.

Ingen kommentarer: