18 august, 2005

Flickr + Yahoo!

Jamen, er det ikke herligt. Bedst som undervisningsmaterialet er færdigt, ændrer virkeligheden sig. Yahoo! som købte Flickr i marts måned bliver nu indgangen for nye brugere af Flickr. Det vil sige, at det undervisningsmateriale, jeg fremstillede sidst i juni til grenvalgholdet, nu er forældet. Det er sandelig spændende at være underviser *G*. Ingen rutiner og genbrug af gamle materialer - 'gamle = knapt 2 måneder.
Det var ikke dagens eneste interessante oplysning. Som jeg skrev i forrige post, skal det undervisningsmateriale, jeg lige nu skal til at lave om Blogger (jeg har 2 versioner liggende, men de er fra før Google købte Blogger, så de er totalt ubrugelige) måske tage hensyn til, at man nu kan blogge direkte fra Word (hvis/når jeg ellers kan få det til at fungere). Godt jeg ikke nåede at lave det, inden dét skulle laves om.

Jeg vil (endnu) ikke helt tage den fulde og nærliggende konsekvens: holde op med at lave introducerende undervisningsmaterialer. Men det siger noget om den indstilling, det er nødvendigt at have i forhold til den 4. kulturkompetence. Der er ingen litteratur kanon her! Tværtimod skal man være åben for nye ting og rede til at sætte sig ind i noget nyt - hele tiden.
Måske er det netop derfor ungerne er så gode til nye medier - de har den 'rette ånd' - forventer ikke at vide det hele på forhånd, men kaster sig ud på de syv favne vand. Bliver man dårligere til at lære med alderen eller....? Har du en mening om den påstand, så læg en kommentar.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg tror, det er rigtigt, at børnene ikke har den ”kaos” angst, vi som voksne/undervisere lider under.....tænk bare situationen: At man har gennemarbejdet et undervisningsmateriale - og allerede næste dag, når det skal anvendes i undervisningssituationen, er layout og alle præmisser for undervisningsforløbet ændret natten over - OH – OH - hvilken rædsel for en underviser !

Ville man kunne finde ud af dette "nye" for øjnene af de studerende ? Ville man falde omkuld af nervøsitet - når underviseren på denne måde i al offentlighed skulle vise beherskelse af (noget af) den 4. kulturkompetence? Ville studerende opfatte det som en meget uorganiseret situation, samt hvilke forventninger ville de have til underviseren ? :-)))

HM....jeg tror måske, at vi er ved at komme ind på en "ny" kompetence, som det er særdeles vigtigt at øve sig i som underviser.

lis faurholt sagde ...

Dét tror jeg du helt ret i - en ny lærerkompetence. Men det er jo sådan set ret logisk (men måske ikke behageligt :). Hvis vi ikke længere tror på, at viden kan overføres direkte fra læreren til den studerende (som en pakke fra hjerne til hjerne :), er det vel også nødvendigt, at afgive den kontrol over stoffet og formidlingsformen, som læreren før har haft eneretten til? Nu bliver målet så et helt andet end at 'gennemføre undervisningen som planlagt' - og dermed er kontrollen i skred på alle områder - et dog undtaget: målet med undervisningen!! Dét mener jeg, man som undervisnier hele tiden må have for øje - mens vejen derhen næppe er i ental længere.