12 oktober, 2007

Reklame

Efterårsferien nærmer sig. Dét trænger jeg godt nok til!! Ingen skal komme her og sige, at ansatte i det offentlige driver den af. Jeg har arbejdet 14 til 16 timer hver dag de side 14 dage, og alligevel er jeg bagud! F.eks. har jeg rigtig, rigtig dårlig samvittighed overfor bloggen her. Men efterårsferie eller ej - jeg vil lave en opsamling i bloggen her i næste uge, for mine studerende er rigtig, rigtig godt i gang med Paint Shop Pro og viser den ene herlighed frem efter den anden i deres blogs. Desuden diskuterer de pædagogfaglighed og lægger opskrifter, der bør kunne inspirere andre. Som jeg før har sagt er det i sådanne perioder, jeg føler, jeg gør en indsats for barndommen - store ord *G*, men ikke desto mindre! Nu kommer der da endelig nogle pædagoger ud i verden, som har berøring - og egne erfaringer - med nogle af de medier, der er en væsentlig del af børnekulturen i dag.
En anden blog, der er enorm aktivitet i i denne periode er Povl Bjerregaards blog "Børn og vitser - om børns mundlige legekultur". Den kan jeg varmt anbefale jer at læse - bemærk endelig antallet af kommentarer!
Bloggen er en del af undervisningen i det nye fag "Dansk, kultur og kommunikation". Her har jeg sat emnet "Børn og vittigheder" på dagsordenen, da jeg - som I jo ved - mener det er vigtigt at arbejde med alle tre kulturtyper: kultur for børn, kultur med børn og børns egenkultur. Temaet "Børn og vittigheder" rummer ikke blot et stærkt element af børns egenkultur - de børnekulturelle netværk, som vittighederne cirkulerer i, men faktisk også elemeter af kultur for børn, idet undersøgelser viser, at det ofte er i familien, f.eks. ved måltiderne og til familiefester, børnene hører (og fortæller) vittighederne.
Det er en af mine gode venner, Povl Bjerregaard, der blogger med mine studerende i denne uge, på ganske samme måde, som nogle årganges multimediehold har blogget med Carsten Jessen. Det er jo en af de fantastiske ting ved web 2.0 i uddannelserne - man kan ikke blot læse artikler af forskere, man kan snakke/blogge med dem! Og så ligger det hele der endda for andre at have glæde af :)

Holdet (årgang 2007) er også ved at lave en blog med vittigheder. Den er stadig "Work in progress", så døm ikke opbygningen endnu - men skulle der komme en regnvejsdag forbi, så kan I sikkert finde humøret igen i samlingen af børn vittigheder.

Ingen kommentarer: