06 februar, 2007

Tegneprogrammer

I multimedie har vi arbejdet med billedbehandlingsprogrammer, men ikke med tegneprogrammer, som er noget helt andet. Alle Windowbrugere har tegneprogrammet "Paint", som bestemt ikke er noget at råbe hurra for.

Et fabelagtigt program var derimod Dabbler, der engang fulgte med Wacom tegneplader. Hvad der er blevet af Dabbler siden Corel købte det, ved jeg faktisk ikke - det ser ud til at være afløst af et andet program, Corel Painter Essentials, som jeg ikke kender.
Men der er jo andre muligheder.

Jeg har engang lagt et link til gratisprogrammet Babysplat. Programmet er beregnet for de helt mindste, og det kan diskuteres, om det er et tegneprogram *G* Programmet er helt uden funktioner - "babyen" skal blot hamre i tastaturet, så kommer der helt ukontrollerbare farver og figurer - for ikke at tale om lyde - på "lærredet".

Babysplat er et program, der skal downloades og installeres, men der er mange online programmer som f.eks. ArtPad, som jeg skrev om i forrige post.

1. Voksenversionen af Babysplat hedder JacksonPollock efter den berømte amerikanske maler, Jackson Pollock *S*

2. BillyBear4Kids ligner programmet KidPix en hel del, men er altså online. Der er faktisk mange funktioner, og de er lette at forstå uden instruktioner.
3. Scribbler er noget mere avanceret. Her tegner man en lille skitse, og ved hjælp af vektorgrafik fyldes tegningen så op med (computergenererede) streger.


Man kan ikke styre stregerne som sådan, men man kan ændre deres farve, tykkelse og tæthed (klik på pilen ved "Scribbler Settings").

5 kommentarer:

sandra sagde ...

Aii ligeh vad jeg står og mangler. Tak! Babysplat er i forvejen et hit. Men når man bare er 1 år er det svært at forstå at man ikke altid bare må hamre løs på tastaturet:)
Hej. Sandra

Heike sagde ...

Jeg lagde linket til scribbler ind i 6.klasses blog - de er helt vilde med det! De kommenterer bare ikke så meget, kommer til mig i frikvarterne og siger tíngene mundtligt :)))

Anonym sagde ...

Tak for disse interessante tegneprogrammer. Selv som voksen er det sjovt at lege med det.

MArio sagde ...

Jeg kan anbefale et danskudviklet og gratis, online grafisk design software og tegneprogram:

Fatpaint.com

Det er muligt at tegne, male, redigere fotos og lave side layout og meget andet. Det er nok det mest avanceret grafik program som kører fra internettet, og du kan endda male med et trykfølsomt grafik tablet.

Drawing sagde ...

See also:
www.coloring4all.com/drawing_game_online.htm