15 juni, 2007

Hvem er "de kompetente"?

Jeg har lige fået et vildt godt tips fra "en legeklammerat i hovedstaden": socialforskningsinstituttets rapport: "Interview med 11-årige børn". Jeg har straks bedt pædagogisk bibliotek købe rapporten, men den ligger også på nettet - lige til at downloade!

Ud over, at rapporten er et eksempel på, at nettet giver deltagelsesmulighed for grupper, der før ikke så let kom til orde, hæfter jeg mig også ved udsagnet:
Undersøgelsen viser desuden, at børn godt kan svare på ’svære’ spørgsmål om social adfærd og emotionelle problemer, hvis spørgsmålene lever op til de krav til indhold, spørgsmålstyper og spørgeskemaopbygning, der særligt må stilles til denne aldersgruppe.
Det kommer forhåbentligt ikke bag på en pædagog, men det er nu udtryk for en holdning (det kompetente barn), som jeg lige præcist i dag havde stærkt brug for efter at have læst følgende udsagn i et nyhedsbrev fra Cyberhus.dk:
“Mange udsatte og ensomme børn og unge befinder sig i dag hjemme bag computeren, og det kan gøre det vanskeligt for kommunale medarbejdere at få kontakt til netop denne målgruppe,” siger afdelingsleder i Ungekontakten, Ulla Jepsen.
For pokker da, ALLE børn og unge sidder (forhåbentlig) bag computeren, så skal noget problematiseres, er det vel, at de "kommunale medarbejdere" ikke er der!

Flere forslag til litteratur:
"Legekammeraten" har i øvrigt skrevet en bog, jeg også varmt vil anbefale: "Børn og vitser", anmeldt her og her. Desuden har han en artikel i en bog, der udkommer til august, målrettet til den nye pædagoguddannelse: "Dansk, kultur og kommunikation": Børns mundlige legekultur (kapitel 9).

Her er "Legekammeraten" fotograferet i Grøften sidste sommer. I har min garanti for, at han hverken heilede eller sang upassende sange :)

1 kommentar:

BIRGIT sagde ...

Godt brølt du gæve løvinde...Og kan ikke være mere enig med dig. Vi må have gjort os *kommende pædagoger* til at høre under kategorien, de kompetente.

Hilsner Birgit pn 1167