28 januar, 2006

Det sociale net

Endelig ramte forskning aviserne! Politiken referer d. 26. januar en undersøgelse fra Pew Internet & AmercanLife project (PEW): The Strength of Internet Ties og tilbageviser dermed stereotypen "nørd". Det viser sig - som jeg forsøgte at illustrere med animationen her i bloggen d. 12.10.05


at "nørden" er en del af et netværk, faktisk viser undersøgelsen, at folk der er på internettet er mere sociale end de, der ikke er!
"Et forskningsprojekt i USA viser, at folk, der jævnligt bruger internettet, ikke blot har en større omgangskreds - men også hyppigere og stærkere kontakt med venner og bekendte."
Interessant....... Jeg kan altså ikke nære mig for at sige: Hvad sagde jeg!

PEW projektet har for de engelskkyndige utallige andre interessante rapporter, f.eks. "Family, Friends & Community" og "The Internet at School": se f.eks.: Teen Content Creators and Consumers og Teens and Technology

6 kommentarer:

Lykke Juhler sagde ...

Jeg kunne godt tænke mig at vide om de sociale styrker som undersøgelsen viser "nørderne" får også hjælper dem i deres møde og kommunikation med mennesker udenfor cyperspace.
Det er jo meget interessant at kunne blive et stærkt socialt menneske i det virtouelle rum hvis det også styrker ens sociale kompetencer udenfor..... hvilken stærk ressource kan net-undervisning så ikke blive på sigt:-)

lis faurholt sagde ...

Er der forskel på at være social på nettet og f2f? Og i så fald, hvori består forskellen?

Lykke Juhler sagde ...

Om der er en forskel i sociale kompentencer på nettet og f2f er et godt spørgsmål. Jeg har på min egen måde oplevet at net-studiet har været en måde for mig at øve mig i kommunikationens svære kunst. Det er svært at udtrykke sig klart og entydigt i skriftsprog, men når man kan det, bliver den mundtlige kommunikation også mere klar og entydig.
At det er nemmere at øve sig på nettet vil jeg stadig mene er en vigtig pointe at få med. I de fleste chatrum kan man udelukke folk man ikke gider snakke med, uden at skulle forklare sig, det kan man ikke altid f2f.
Jeg kan også bedre tillade mig på nettet at kalde en anden for en "dum skid", for jeg behøver ikke møde ham på gaden imorgen, og skulle jeg gøre det så ved han ikke hvordan jeg ser ud. På den måde er det nemmere at øve sig. Man bliver ikke på samme måde krævet til ansvar for sine handlinger, for så kan man logge af. Bliver man udelukket fra et chatrum, finder man bare et andet. I f2f relationer er det knap så nemt at skifte vennekredsen ud med et museklik. Så jeg vil ikke sige der er forskel på at være social, men det kan være nemmere at blive social på nettet fremfor ude på gaden, hvor man også skal leve op til normer indenfor sit udseende og ikke kun kommunikation.

lis faurholt sagde ...

Jeg er helt enig i, at det "spidser kommunikationen" at skulle kommunikere skriftligt. Rigtig god kommunikationstræning, ja. Megen mundlig kommunikation er faktisk afhængig af "reparation" - dvs. uddybning af udsagn, der i første omgang var uforståelig :)
Jeg er også enig i, at f.eks. chatrum kan være gode "sandkasser", hvor man kan øve sig mere uforpligtende end f2f.
Jeg tror dog også, det er vigtigt ikke at tro, at "folk på nettet" (sådan nogen som os, Lykke :) snakker med ukendte mennesker. Alle undersøgelser viser, at det måske nok er tilfældet i begyndelsen, men at "gamle netrotter" anvender nettet til at holde kontakt med flere mennesker, end de, der ikke anvender nettet - simplethen fordi nettet gør det muligt. Det samme gør sig gældende med mobilen. Nettet er en af mange muligheder i det moderne samfund for at holde kontakt med andre end de, man bor i landsby eller opgang med. Verden er blevet større, og det er vel ikke så galt?
Selvom landbyen romatiseres for tiden, så gav den nu altså også mange åndenød!!

Lykke Juhler sagde ...

Jamen det er vi skam helt enige om. Det er jo fantastisk hvor mange venskaber man kan holde i live ved hjælp nettet.
Forskellen er nok derfor hvordan man betegner et netvenskab..... er det en person man kender privat, eller en man kun kender via nettet. Venskabet kan såmænd blive lige godt for det, og intet negativt om dette. Det er da et dejligt medie som kun kan være med til at udvikle os alle på den ene eller den anden måde. Og lad os bare finde alle de gode sider, fremfor altid at fouksere på de dårlige. Fortsat god søndag

lis faurholt sagde ...

Faktisk har vi nu et eksempel på det, Helle og jeg lige har snakket om i Lones blog:
Lone har fået kommentarer "udefra" i sin blog! Strikning
Det er godt nok sejt!!! Nu er der hul i gennem til verden udenfor seminariet :)
Lone fortæller, hvordan hun kom til striksiderne - pædagogen i hende fornægter sig ikke ;) Tak for det, Lone.

Jeg kan kun anbefale jer alle at gøre jeres første projekt til en "privat" blog i lighed med Lone. Det være sig et interesseområdet (som absolut ikke behøver at være fagligt), eller en måde at holde kontakt med familie og venner eller???