Der var mange forskellige indfaldsvinkler på mødet, da der var pædagogstuderende, pædagoger, forskere, undervisere på pædagogseminarier, konsulenter, der bruger rollespil i firmaer, folk fra et firma, der sælger udstyr til rollespil - og vigtigst af alt, selvfølgelig: rollespillere. Pædagogerne og firmafolkene var i øvrigt selv rollespillere.
Harboner(2)
Originally uploaded by Armourer's Guild.
(Jeg var lige inde på Flickr, og selvfølgelig er der et Tag, der hedder "roleplay" :)
På mødet blev der diskuteret alt mellem himmel og jord, og det var spændende at høre rollespillerne fortælle. Ikke mindst de, der arbejdede med rollespil i pædagogisk sammenhæng. Men i det hele taget er det jo altid spændende at høre på folk, der er dybt engageret.
I forbindelse med undervisningen på dette hold, kom jeg til at tænke på Carsten Jessens rapport "Uformelle læringsrum", hvor Carsten på side 32 skriver om de forudsætninger, der skal være opfyldt i et miljø til uformel læring:
- man deler viden og kunnen.
- man kan observere hinanden.
- man besidder viden og kunnen.
- man har en begrænset individuel konkurrence.
- man accepterer forskelle og hierarki.
- det er legitimt at kunne mere end andre.
- man har en eksisterende praksis.
- miljøet rummer personer som mestrer aktiviteten på forskelligeniveauer.
- man har mange forskellige læringsressourcer.
- man accepter gentagelser.
(Uformelle læringsrum s. 32-33)
Carstens tekst er fuldstændig identisk med det, de der arbejdede med rollespil sagde i forhold til at arbejde med rollespil i pædagogisk arbejde (IKKE som pædagogisk redskab!!)
Hvad med "uformelle læringsrum" i forhold til multimedie/computere i institutionerne?? Dækker Carstens beskrivelser også her?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar