13 januar, 2006

Rollespil

I dag har jeg været i Århus til et møde om rollespil. Det er utroligt, hvad der foregår på det område. Der ligger nogle gode link i del.icio.us/rollespil - hvis det skulle interessere jer.
Der var mange forskellige indfaldsvinkler på mødet, da der var pædagogstuderende, pædagoger, forskere, undervisere på pædagogseminarier, konsulenter, der bruger rollespil i firmaer, folk fra et firma, der sælger udstyr til rollespil - og vigtigst af alt, selvfølgelig: rollespillere. Pædagogerne og firmafolkene var i øvrigt selv rollespillere.


Harboner(2)
Originally uploaded by
Armourer's Guild.

(Jeg var lige inde på Flickr, og selvfølgelig er der et Tag, der hedder "roleplay" :)

På mødet blev der diskuteret alt mellem himmel og jord, og det var spændende at høre rollespillerne fortælle. Ikke mindst de, der arbejdede med rollespil i pædagogisk sammenhæng. Men i det hele taget er det jo altid spændende at høre på folk, der er dybt engageret.

I forbindelse med undervisningen på dette hold, kom jeg til at tænke på Carsten Jessens rapport "Uformelle læringsrum", hvor Carsten på side 32 skriver om de forudsætninger, der skal være opfyldt i et miljø til uformel læring:
  • man deler viden og kunnen.
  • man kan observere hinanden.
  • man besidder viden og kunnen.
  • man har en begrænset individuel konkurrence.
  • man accepterer forskelle og hierarki.
  • det er legitimt at kunne mere end andre.
  • man har en eksisterende praksis.
  • miljøet rummer personer som mestrer aktiviteten på forskelligeniveauer.
  • man har mange forskellige læringsressourcer.
  • man accepter gentagelser.
    (Uformelle læringsrum s. 32-33)

Carstens tekst er fuldstændig identisk med det, de der arbejdede med rollespil sagde i forhold til at arbejde med rollespil i pædagogisk arbejde (IKKE som pædagogisk redskab!!)

Hvad med "uformelle læringsrum" i forhold til multimedie/computere i institutionerne?? Dækker Carstens beskrivelser også her?

Ingen kommentarer: