01 august, 2007

The Golden Compass

For tiden er jeg ved at læse trilogien "The Golden Compass" (er oversat til dansk, hvor de tre bøger hedder: 'Det gyldne kompas', 'Skyggernes kniv' og 'Ravkikkerten'). Det er mange år siden, at bøgerne udkom, men jeg har altså først opdaget dem nu, da de bliver filmatiseret :>

Jeg kan ikke varmt nok anbefale bøgerne, de er fantastiske!! Bedre end Harry Potter, vil jeg tillade mig at påstå :)

Der er (som til så mange film) et fantastisk website til filmen (dansksproget, sådan da... ;), hvor der er nogen interaktivitet, f.eks. kan finde din egen dæmon (et vigtigt element i bøgerne). Min dæmon er en vaskebjørn, der hedder Ajan:


Du kan også hente motiver fra filmen som wallpaper på dit skrivebord, meeen jeg udskifter nu ikke mine helte sådan bare lige....

5 kommentarer:

Karen Boesgaard sagde ...

Hej Lis..jeg skal nok lade være med at æde dig;))).
Jeg var lige inde på den fantastiske website, og min dæmon er en løve ved navn Boreallus!
Mit næste skridt er at få fat på bøgerne for din anbefaling virkede her.
Gad vide om man kan døbe sin dæmon om :))) - det lyder lidt af Borelia. Nå pyt. Han er en flot fyr.

lis faurholt sagde ...

Jeg kan jo altid prøve at outsmarte dig, hvis du knurrer af mig *lol*

Karen Boesgaard sagde ...

Oh dear...jeg prøver at øve mig på at være smart og taktisk (udover at være den flotte fyr forstås ;)).
Nå, men du har ramt hele familien her! Min datter på 10 har en sneleopard som dæmon, min yngste en sød hund (med laaange ben, men klog og afhængig) og min "stakkels" mand en sølle natsværmer. Vi har også set traileren, så næste skridt er, som nævnt, at få fat på bøgerne.
LÆNGE LEVE INTERNETTET og den vidensdeling her kan ske!!

Heike sagde ...

helt vildt - "det gyldne kompas" fik jeg anbefalet af en kære 7., nu 8. klasses elev! Jeg er ikke helt startet, fordi jeg først lige skulle have Skammeren færdig (anede jo ikke, at den bestod af fire bind!!!). Lige nu læser min datter vores nr.3, så jeg kunne godt starte på "det gyldne kompas" nu.... og så lige smutte forbi hjemmesiden!!! Jeg er med i koret, Karen :)))

Anonym sagde ...

Jeg er selv en 10. klasses elev og jeg er også helt vild med bøgerne. Min Dæmon er en Ozelot ved navn Cleon. Min mors er en mus og min fars en chimpanse. Ligheden med sidstnævnte er på nogle områder ret utrolig ;) Jeg synes specielt at bøgerne om Lyra og hendes Dæmon er utroligt spændende og fascinerende, fordi der er så meget psykologisk med i båndet mellem en person og dens Dæmon. Det er helt vildt spændende og gå ind også og analysere i bøgerne. Det er i hvert fald min mening :)