16 februar, 2008

University College Syd

1. januar skiftede CVU Sønderjylland navn til University College Syd. Det indebar ikke blot endnu en fusion (Kolding Pædagogseminarium), men også større organisationsændringer, nyt logo og i går et nyt website.

Det er vor 5 website. Det første lavede Michael Tarp i 1997, det næste lavede jeg i 1999 og de følgede 2 lavede Helen og jeg sammen i henholdsvis 2002 og 2005.

Det er noget af en udvikling, der er sket i de få år. Den første hjemmeside måtte jeg tigge ledelsen om timer til at lave. Jeg fik 60 timer i alt! Institutionens interesse i projektet var ikke stor, det var helt klart mest fordi, jeg åbenbart syntes det var sjovt at lave sådan noget, at jeg fik timerne *G*
Både Michaels og min første version var lavet i HTML, mens det site, vi nu afvikler, er lavet i et CMS, Constuctioner, som jeg købte på nettet for 75$. Der var en totalt uforståelig manual på 16 sider med, så Helen og jeg lukkede os inde i et lille lokale, vi lånte på pædagoguddannelsen. Her tilbragte vi godt en måned med at trave gulvtæppet i laser, rive os i håret og ryge som skorsten (ak, ja! det var dengang, man måtte det i små, afsides lokaler :) Og som I alle ved, var websitet ikke vores hovedbeskæftigelse *S* - det var en sommerferie, der blev brugt til projektet.

Helen og jeg valgte at købe CMSet for ikke at komme i lommen på de firmaer, der dengang solgte CMS webløsninger. De ville ikke blot have godt en halv million blot for CMSet, men vi kunne også forudse, at de ville have fingrene dybt i institutionens lomme, hver gang, der skulle ændres noget. Jeg kan få helt gåsehud ved tanken om, hvad det ville have kostet med alle de ændringer, der er foretaget siden vi startede i CMSet!!
Men Constructioner er ikke længere tilstrækkeligt til at håndtere de opgaver, der nu skal til på et moderne website - heller ikke selvom vort lille webhold blev udvidet for et par år siden med Agnete, som har lavet mange "lappeløsninger" til vort "skod CMS", som hun kalder det *G* Agnete kan programmere - altså sådan rigtigt ikke bare skrive HTML koder, som Helen og jeg *S* - så vi har elektronisk kursustilmelsing, nyhedsbreve o.lign. takket være Agnete.

Det nye site er lavet i et Open Source CMS, Typo3 - så nu kan meget, meget mere lade sig gøre end i det gamle Constructioner. Layoutet og storyboard er udført af en professionel informationsarkitekt, sitet er sat op af et professionelt udviklingshus, Link Factory, og der er ansat en fuldtidsansat webredaktør med journalistisk baggrund. Websitet ligger i et nyoprettet sekretariat for Internationalisering, Markedsføring og Kommunikation (jvf. organisationsplanen).
Noget af en udvikling over de 11 år fra den første hjemmeside til det nye website! Jeg gad egentlig vide, om vi havde emails i 1997?

Når jeg bliver næsten nostalgisk er det nu ikke på grund af teknikken. Vi har længe ønsket os et nyt CMS, og arbejdet er efterhånden blevet for omfattende til at kunne indpasses i job med andre funktioner, hvis det ikke er fritiden, der skal bruges hver gang. Min nostagi går på det arbejdsfællesskab, Agnete, Helen og jeg har haft omkring websitet. Et så godt samarbejde finder man ikke ved en tilfældighed. Og når man gør, skal man dyrke og passe på det!
Fremover er det udelukkende Agnete, der har opgaver i forhold til det nye site, men vi 3 har heldigvis allerede planer om nye projekter, hvor vi kan fortsætte vort eksemplariske samarbejde.....

De gamle websites kan alle i mere eller mindre handicappet form ses i Internet arkivet: WayBackMachine. Slå op på www.haderslevsem.dk for de to første og www.cvusonderjylland.dk for de to næste.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Herlig historisk gennemgang af udviklingen på jeres hjemmeside. Ak, ja jeg husker selv at rode rundt med den slags helt tilbage i 1997.

Velkommen i typo3-båden, som vi også bruger hos os - det er rigtig super, når det først er sat op med en god skabelon - og den nye side ser rigtig godt ud :-)

lis faurholt sagde ...

Ja, Typo3 er helt sikkert det bedste valg :) Der var to mega-problemer med det gamle CMS: dels overholdt CMSet ikke W3C standarterne, dels blev der ikke udviklet på det. Den slags kan man ikke leve med.

Ja, man mærker virkelig udviklingshastigheden: 1997 versionen var jo blot én side, og 1999 versionen havde jeg skrevet i Notesblok - og det var jeg stolt af, var faktisk medlem af en webring af folk, der skrev hjemmesider i Notesblok *lol*

chavi sagde ...

Hejsa Lis,

hvor er det sjovt at se de gamle sider :-) - Kommer til at tænke på, hvor meget man tidligere skulle skele til størrelsen af billeder og grafik - for, kors, hvor kunnne en side være længe undervejs, hvis den vejede meget mere end 20 kB ;-)

Ak, ja, det er trods alt kun 7-8 år siden, dette var et yderst vigtigt faktum, hvem aner, hvad vi ender op med på den digitaliserede motorvej? ;-)

lis faurholt sagde ...

Det husker jeg godt, Charlotte - kan du også huske, hvordan vi evig og altid ryddede op i harddisken? Især, når der var kommet et nyt spil, så smed man ud får at få plads. Min første harddisk rummede 50 Mb *rofl*