19 december, 2006

Chat branchen indfører chatmærke

Videnskabsministeriets website annonceres et nyt chatmærke under overskriften:
Sander: Hårdt tiltrængt beskyttelse af unge mod krænkelser på nettet

Jeg vil ikke kritisere tiltaget - og det er ikke fordi jeg lige har fået penge til et projekt af Helge Sander :), men fordi jeg synes tiltagene for at kunne "føre mærket" er ganske fornuftige. Kravene er at chatstedet:

  • har maskinel overvågning af chatten døgnet rundt,
  • automatisk lagrer og i ét år gemmer chat-tekster, billeder, profiloplysninger mv.
  • har en anmelderknap, hvor den unge kan anmelde en anden bruger i tilfælde af mistanke og kriminel eller uetisk adfærd,
  • har en ”sortlistnings”-funktion, så den unge kan lukke af for uønsket kommunikation fra andre brugere,
  • kræver børneattest af alle ansatte eller frivillige, der via det pågældende netsted har kontakt med børn og unge.

Chatmærket
Chat kodeks'et
Arbejdsgruppen bag kodekset
FDMI/Mærkningsordning

1 kommentar:

Maik sagde ...

Hej Lis
Jeg har læst atiklen og er imponeret over, hvor en stor indflydelse nettet egendlig allerede har på nutidens børn. Sevfølgelig er jeg selv også megt undervejs på nettet, og computeren og internettet er fantastisk og bliver bedere og bedere at være i.
Men det er lekker at vide at der også bliver lavet noget for at beskytte børnene på nettet. Her er det jo netop en opgave vi kan varetage. Næmlig at vejlede og styrke barnets kompetancer på nettet.
Hilsen maik