31 oktober, 2007
Hvem vil konkurrere?
Hall of Fame/Highscore (hvis nogen tager handsken op :)
Lis: 102844
Trick or treat
30 oktober, 2007
Jeg blevet ven med Helle Thorning-Schmidt
Helle Thorning-Schmidt accepterede mig som ven mindre end 3 sekunder efter min anmodning - kan man mon ikke deraf udlede, at accepten sker ganske automatisk? ;). Så jeg er nu en af Thorning-Schmidts ca. 900 venner...... (for dokumentation: klik på billedet)
Jeg kvitterede ved straks at invitere Thorning-Schmidt til at deltage i Facebook-gruppen: "Kan jeg finde 100.000 vælgere der vil af med Anders Fogh?" Det bliver spændende at se, om hun følger min opfordring *lol*
Der er ingen tvivl om, at valget denne gang er flyttet ud på nettet, og at vælgerne nu inviteres til dialog. Det bliver interessant at se, i hvor høj grad dialogen går begge veje. Indtil nu har politikers blogs jo været mest kendt for at mangle kommentarfeltet.....
Og så havde CVU Sønderjylland besøg af en anden valg-aktuel person i dag: Naser Khader, der trods valgtavlhed gennemførte et oplæg på en medborgerskabskonference med titlen "I Danmark er jeg ikke født, men der har jeg hjemme."
Det er jeg faktisk ret imponeret over - normalt rydder alle politikere deres kalendere, når der udskrives valg!!
29 oktober, 2007
Det gør Facebook til verdens 4. mest besøgte website (kun overgået så vidt jeg ved af Google, Microsoft og Yahoo).
D. 31.10. korrektion: Mit gært var forkert. Ifølge dagens FaceReviews er rækkefølgen:
1. Yahoo
2. MySpace
3. Google
Microsoft er end ikke en af de 8 førende!
Synd man ikke lige var i nærheden af San Francisco i torsdags.
Om at netværke.....
Men måske er vi voksne allerede langt bagud med al vor snak om netværk? Malene Larsen beretter om et nyt fænomen "Enemybook", en tilføjelse til Facebook (som Mads fortæller om, her). Ifølge Malene er Enemybook lavet af de 20+, der er trætte af al ståhejen omkring online venskaber. Arrrhh!! Er man nu gammel, når man netværker???!?
Malene fortæller desuden om en dansk side, Narro. Portalen for "for de, der er blevet slettet fra alle andre portaler, fordi de var irriterende". Layoutet fortæller tydeligt, at sitet spiller op imod Artos popularitet, og det er ikke en hade-, men en taberside. 58.981 tabere samlet ét sted. Det er da ret imponerende *G*
25 oktober, 2007
Sociale netværk, overblik, undervisning m.m.
Det er egentlig lidt "gammeldags" at vedligeholde sådan en linksamling, og det er heller ikke mit indtryk, at Squidoo er en af de mest kendte Web 2.0 applikationer. At jeg alligevel bliver ved med at vedligeholde den har flere årsager.
Den vigtigste grund er, at det er en central opgave for netundervisere at lave en eller anden form for "overbliks-sider" over undervisningen og dens materialer. En daglig bekymring for netstuderenderendes er: har jeg overset noget? Den måde oplysninger uformelt cirkulerer i f2f undervisningen (tilfældige bemærkninger på gange, i kantinen, i klassen m.m) mangler netstuderende, og det må være en af netunderviserens opgaver at tilvejebringe denne mulighed for overblik. Ikke mindst når man - som Helen og jeg - har spredt vore materialer ud over mange web 2.0 teknologier, er tilvejebringelsen af et sådant overblik et must.
Vi har også et billedark i Blackboard med alle links, men Squidoo har den ekstra fordel, at den ikke er "lukket inde bag institutionsmure" - den fungerer altså også som en slags "reklame" for vores undervisning.
Alle studerende bruger en newsreader, så de ikke skal løbe forgæves rundt i blogs, der ikke er skrevet noget nyt i, og denne form for overblik er selvfølgelig den vigtigste på det enkelte hold, men i Squidoo får de jo også mulighed for at se de forriges holds materialer. Det er også vigtigt, og derfor blev jeg rigtig ked af det i går, da det gik op for mig, at mange af de forrige holds studerende har slettet deres blogs o.lign. :(
Ikke blot kan de nye holds studerende nu ikke se de gamle holds aktiviteter, men alle de steder, der har linket til disse - nu slettede blogs, Flickr, podcasts m.m. har nu fået døde links. For pokker, fik vi ikke forklaret dem, at det er et netværk, de er medlem af? Fatter de ikke, at de mange links i deres medstuderendes og Helens og mine blogs nu er døde og nogle blog-tekster derfor lettere meningsløse?
Jeg er faktisk både ked af det og lidt forarget! Ked af det, fordi det er et udtryk for, at disse studerende så de mange aktiviteter, de lavede som "stilehefter", man bare smider ud efter endt undervisning - måske fordi det er lavet "til læreren" og ikke for ens egen skyld?? Øv! Det er nøjagtig den læringsopfattelse, jeg dagligt kæmper imod!! Forarget, fordi det er et udtryk for, at man ser sig selv som alene og ikke en del af en helhed. Øv! Det er nøjagtig den kulturelle opfattelse af internettet (opslagsværket, ikke netværket), jeg dagligt kæmper imod!!
Dagens sure opstød, sorry, men jeg blev bare så trist over det. Hvad mon årsagen er til, at de sletter? Den kan jeg jo kun gætte på.............. Men jeg har så fået en forklaring på de mange fejlmeldinger, jeg får i mine "bundtede feeds". Jeg har lavet en samling
af feeds for hvert afsluttet hold i Feedburner, og jeg troede faktisk, at det var feedburner, der var noget galt med - det er det altså ikke, blot et udtryk for, at det kan være farligt at lave bundter - der skal blot en slettet blog til for at ødelægge det.
24 oktober, 2007
Back to business
Jeg har brugt mandag og tirsdag på at tjekke op på alle studerende, både i Multimedie og i Dansk, kultur og kommunikation samt på eksamensvejledning, så jeg har sandelig haft hænderne fulde :)
Men det er jeg nu ikke den eneste, der har. Det er helt vildt, så mange vidunderlige billeder og animationer, der bliver lavet for tiden. Jeg tabte helt mit hjerte til Anitas Stop Motion film om Nøffel, der finder sig en ven:
Anita har arbejdet virkelig meget med animationer, og hun har virkelig nogle perler. Se flere af Anitas animationer på Photobucket, f.eks. Malle mus drømmer. Malle mus' drømmende bensving er helt vildt herlig!
At plydsdyr dog også kan være macho og rå i kanten giver Joannes et eksempel på. Lone M er også lidt rå ved hjælp af en helt unik Budweiser-blurr-effekt :) Jeg vil i øvrigt lige punke Lone i en kommentar på hendes blog for ikke at fortælle, hvordan hun har lavet effekterne.
Det gælder nu deværre de fleste. Der går "produkt" i det, og I glemmer at fortælle, hvad/hvordan I lavede jeres billeder/animationer. Der er to grunde til, at vi beder jer om beskrivelserne:
1. en studie-begrundelse: jeres egen læreproces bliver bedre, hvis I tager jer tid til at gennemgå processen, dvs. beskrive den i ord.
2. en videndelings-begrundelse: jeres blogs vil være en guldgrube af inspiration for andre. Lige nu er de fleste blogs gallerier for flotte produkter, men de kunne få ekstra værdi, hvis beskrivelserne kom med.
Overvejelser over, hvor gamle børn skal være for at kunne klare teknikken, vil også være godt for jeres læsere. Jeg tror, jeres vurdering vil forundre mange - kan de allerede det i den alder???
Og læsere har I! S f.eks. Mads' counter: 1646!!! Du har ikke fiflet med den, vel Mads? *G*
Eksotiske indslag mangler vi sandelig heller ikke. Det er ikke - som de foregående eksempler - en animation, men et selvkørende Flickr-slideshow fra Camilla, der (ligesom koen ;) bor i Ghana.
Heidi har også et Flickr-slideshow. Hun har sendt Tigerdyret på rejse fra storbyliv til landlig idyl :) Der kan man bare se, jeg troede dyrene boede på landet *G*
Og så er der Lasse.... han må da vist være blevet inspireret af etisk råds aktuelle diskussion om kimæreforskning - det er ren Scary Movie
Og så er der alle de arbejder, jeg ikke har nævnt, mere om dem i morgen.....
23 oktober, 2007
20 oktober, 2007
12 oktober, 2007
Reklame
En anden blog, der er enorm aktivitet i i denne periode er Povl Bjerregaards blog "Børn og vitser - om børns mundlige legekultur". Den kan jeg varmt anbefale jer at læse - bemærk endelig antallet af kommentarer!
Bloggen er en del af undervisningen i det nye fag "Dansk, kultur og kommunikation". Her har jeg sat emnet "Børn og vittigheder" på dagsordenen, da jeg - som I jo ved - mener det er vigtigt at arbejde med alle tre kulturtyper: kultur for børn, kultur med børn og børns egenkultur. Temaet "Børn og vittigheder" rummer ikke blot et stærkt element af børns egenkultur - de børnekulturelle netværk, som vittighederne cirkulerer i, men faktisk også elemeter af kultur for børn, idet undersøgelser viser, at det ofte er i familien, f.eks. ved måltiderne og til familiefester, børnene hører (og fortæller) vittighederne.
Det er en af mine gode venner, Povl Bjerregaard, der blogger med mine studerende i denne uge, på ganske samme måde, som nogle årganges multimediehold har blogget med Carsten Jessen. Det er jo en af de fantastiske ting ved web 2.0 i uddannelserne - man kan ikke blot læse artikler af forskere, man kan snakke/blogge med dem! Og så ligger det hele der endda for andre at have glæde af :)
Holdet (årgang 2007) er også ved at lave en blog med vittigheder. Den er stadig "Work in progress", så døm ikke opbygningen endnu - men skulle der komme en regnvejsdag forbi, så kan I sikkert finde humøret igen i samlingen af børn vittigheder.
02 oktober, 2007
Hvor sidder pædagogens faglighed?
Men der er også andre, der - indirekte - adresserer emnet. Se nu f.eks. Dianas post i dag. Her forklarer Diana, hvordan hun har fremstillet sine billeder og reflekterer over, hvordan og hvorfor der kan arbejdes med billedbehandling sammen med børn.
Dét er også pædagogfaglighed så det batter: man mærker efter i egen mave, hvordan det er at arbejde med billeder. Hvor rykker det? Hvor er bjerget for højt? Og så sammenholder man det med den viden og erfaring, man har om børns udvikling, gør sig overvejelser over mål og midler - ikke som en akademisk øvelse, det sidder simpelthen i rygraden at tænke sådan.
Pædagogens faglighed sidder ikke bare i hovedet og hjertet - den sidder i allerhøjestegrad også i maven og i rygraden *S*
Som jeg skrev i en kommentar i Dianas blog i dag, håber jeg virkelig, at der er rigtig mange, der finder vej til holdets blogs. Michellas beskrivelse af, hvordan hun har arbejdet med sit billede er også guld værd - der ligger tastevejledninger i manualbasen, men den beskrivelse Michella har lavet er helt anderledes og virkelig hjælpsom på en helt anden måde end en tastevejledning/opgave.