31 oktober, 2007

Hvem vil konkurrere?

Er du en rigtig nørd? Så test dine evner i dr.dk's Nørdspil!


Hall of Fame/Highscore (hvis nogen tager handsken op :)
Lis: 102844

Trick or treat

Min datter gik i den amerikanske skole i New Delhi fra 1. til 3. klasse, og siden da har Halloween og Thanksgiving været en særlig dag hjemme hos os.
Nu er hun heldigvis blevet så gammel, at hun selv kan bage Pumpkin Pie :)

Vi fejrer også stadig indiske helligdage, f.eks. diwali


30 oktober, 2007

Jeg blevet ven med Helle Thorning-Schmidt

i Facebook, altså - og det var mig, der anmodede om venskabet *G*
Helle Thorning-Schmidt accepterede mig som ven mindre end 3 sekunder efter min anmodning - kan man mon ikke deraf udlede, at accepten sker ganske automatisk? ;). Så jeg er nu en af Thorning-Schmidts ca. 900 venner...... (for dokumentation: klik på billedet)

Jeg kvitterede ved straks at invitere Thorning-Schmidt til at deltage i Facebook-gruppen: "Kan jeg finde 100.000 vælgere der vil af med Anders Fogh?" Det bliver spændende at se, om hun følger min opfordring *lol*
Der er ingen tvivl om, at valget denne gang er flyttet ud på nettet, og at vælgerne nu inviteres til dialog. Det bliver interessant at se, i hvor høj grad dialogen går begge veje. Indtil nu har politikers blogs jo været mest kendt for at mangle kommentarfeltet.....

Og så havde CVU Sønderjylland besøg af en anden valg-aktuel person i dag: Naser Khader, der trods valgtavlhed gennemførte et oplæg på en medborgerskabskonference med titlen "I Danmark er jeg ikke født, men der har jeg hjemme."
Det er jeg faktisk ret imponeret over - normalt rydder alle politikere deres kalendere, når der udskrives valg!!

29 oktober, 2007

Facebook

Jeg har lige læst i FaceReviews at Facebook har over 50 millioner brugere og at der i september var 34.5 billioner sidevisninger i september måned! Whoa!
Det gør Facebook til verdens 4. mest besøgte website (kun overgået så vidt jeg ved af Google, Microsoft og Yahoo).
D. 31.10. korrektion: Mit gært var forkert. Ifølge dagens FaceReviews er rækkefølgen:
1. Yahoo
2. MySpace
3. Google
Microsoft er end ikke en af de 8 førende!
Synd man ikke lige var i nærheden af San Francisco i torsdags.

Om at netværke.....

En Google søgning på ordet netværk giver ikke mindre end 6.380.000 hits og "hvad er netværk" giver 2.510.000 hits. Der findes bøger om at netværke på nettet, der anmeldes af et læringscenter for netværk, der forklarer fordelene ved at netværke. Konsulentfirmaer, der står parat, hvis du ikke selv kan finde ud af det. Der er ellers netværk nok at vælge imellem - stort set et for enhver gruppe, man kan tænke sig: Morgendagens Heltinder (fremhævet bare for at irritere Mads), børnekulturens netværk, Reggio Emila netværk osv. osv.

Men måske er vi voksne allerede langt bagud med al vor snak om netværk? Malene Larsen beretter om et nyt fænomen "Enemybook", en tilføjelse til Facebook (som Mads fortæller om, her). Ifølge Malene er Enemybook lavet af de 20+, der er trætte af al ståhejen omkring online venskaber. Arrrhh!! Er man nu gammel, når man netværker???!?

Malene fortæller desuden om en dansk side, Narro. Portalen for "for de, der er blevet slettet fra alle andre portaler, fordi de var irriterende". Layoutet fortæller tydeligt, at sitet spiller op imod Artos popularitet, og det er ikke en hade-, men en taberside. 58.981 tabere samlet ét sted. Det er da ret imponerende *G*

25 oktober, 2007

Sociale netværk, overblik, undervisning m.m.

Da Helen og jeg sammen startede Multimediefaget i netuddannelsen i 2005 (himmel er det længe siden!!) lavede jeg en "linse" eller "sky": Squidoo (Wikipediaen om Squidoo). Her ligger links til alle fagets materialer, både Helens og mine undervisningsmaterialer, og alle de materialer vore studerende har udarbejdet igennem alle årene.

Det er egentlig lidt "gammeldags" at vedligeholde sådan en linksamling, og det er heller ikke mit indtryk, at Squidoo er en af de mest kendte Web 2.0 applikationer. At jeg alligevel bliver ved med at vedligeholde den har flere årsager.

Den vigtigste grund er, at det er en central opgave for netundervisere at lave en eller anden form for "overbliks-sider" over undervisningen og dens materialer. En daglig bekymring for netstuderenderendes er: har jeg overset noget? Den måde oplysninger uformelt cirkulerer i f2f undervisningen (tilfældige bemærkninger på gange, i kantinen, i klassen m.m) mangler netstuderende, og det må være en af netunderviserens opgaver at tilvejebringe denne mulighed for overblik. Ikke mindst når man - som Helen og jeg - har spredt vore materialer ud over mange web 2.0 teknologier, er tilvejebringelsen af et sådant overblik et must.

Vi har også et billedark i Blackboard med alle links, men Squidoo har den ekstra fordel, at den ikke er "lukket inde bag institutionsmure" - den fungerer altså også som en slags "reklame" for vores undervisning.

Alle studerende bruger en newsreader, så de ikke skal løbe forgæves rundt i blogs, der ikke er skrevet noget nyt i, og denne form for overblik er selvfølgelig den vigtigste på det enkelte hold, men i Squidoo får de jo også mulighed for at se de forriges holds materialer. Det er også vigtigt, og derfor blev jeg rigtig ked af det i går, da det gik op for mig, at mange af de forrige holds studerende har slettet deres blogs o.lign. :(
Ikke blot kan de nye holds studerende nu ikke se de gamle holds aktiviteter, men alle de steder, der har linket til disse - nu slettede blogs, Flickr, podcasts m.m. har nu fået døde links. For pokker, fik vi ikke forklaret dem, at det er et netværk, de er medlem af? Fatter de ikke, at de mange links i deres medstuderendes og Helens og mine blogs nu er døde og nogle blog-tekster derfor lettere meningsløse?

Jeg er faktisk både ked af det og lidt forarget! Ked af det, fordi det er et udtryk for, at disse studerende så de mange aktiviteter, de lavede som "stilehefter", man bare smider ud efter endt undervisning - måske fordi det er lavet "til læreren" og ikke for ens egen skyld?? Øv! Det er nøjagtig den læringsopfattelse, jeg dagligt kæmper imod!! Forarget, fordi det er et udtryk for, at man ser sig selv som alene og ikke en del af en helhed. Øv! Det er nøjagtig den kulturelle opfattelse af internettet (opslagsværket, ikke netværket), jeg dagligt kæmper imod!!

Dagens sure opstød, sorry, men jeg blev bare så trist over det. Hvad mon årsagen er til, at de sletter? Den kan jeg jo kun gætte på.............. Men jeg har så fået en forklaring på de mange fejlmeldinger, jeg får i mine "bundtede feeds". Jeg har lavet en samling
af feeds for hvert afsluttet hold i Feedburner, og jeg troede faktisk, at det var feedburner, der var noget galt med - det er det altså ikke, blot et udtryk for, at det kan være farligt at lave bundter - der skal blot en slettet blog til for at ødelægge det.

24 oktober, 2007

MyHeritage

Celebrety

Jan Peter Balkenende.... sig det er brillerne!!! *lol*
Prøv selv.... på en Celebrety Collage

Back to business

Nu går den vist ikke med sjove indlæg mere, men det er jo - indrømmet - langt hurtigere end at skrive et indlæg :)
Jeg har brugt mandag og tirsdag på at tjekke op på alle studerende, både i Multimedie og i Dansk, kultur og kommunikation samt på eksamensvejledning, så jeg har sandelig haft hænderne fulde :)
Men det er jeg nu ikke den eneste, der har. Det er helt vildt, så mange vidunderlige billeder og animationer, der bliver lavet for tiden. Jeg tabte helt mit hjerte til Anitas Stop Motion film om Nøffel, der finder sig en ven:


Anita har arbejdet virkelig meget med animationer, og hun har virkelig nogle perler. Se flere af Anitas animationer på Photobucket, f.eks. Malle mus drømmer. Malle mus' drømmende bensving er helt vildt herlig!
At plydsdyr dog også kan være macho og rå i kanten giver Joannes et eksempel på. Lone M er også lidt rå ved hjælp af en helt unik Budweiser-blurr-effekt :) Jeg vil i øvrigt lige punke Lone i en kommentar på hendes blog for ikke at fortælle, hvordan hun har lavet effekterne.
Det gælder nu deværre de fleste. Der går "produkt" i det, og I glemmer at fortælle, hvad/hvordan I lavede jeres billeder/animationer. Der er to grunde til, at vi beder jer om beskrivelserne:
1. en studie-begrundelse: jeres egen læreproces bliver bedre, hvis I tager jer tid til at gennemgå processen, dvs. beskrive den i ord.
2. en videndelings-begrundelse: jeres blogs vil være en guldgrube af inspiration for andre. Lige nu er de fleste blogs gallerier for flotte produkter, men de kunne få ekstra værdi, hvis beskrivelserne kom med.
Overvejelser over, hvor gamle børn skal være for at kunne klare teknikken, vil også være godt for jeres læsere. Jeg tror, jeres vurdering vil forundre mange - kan de allerede det i den alder???
Og læsere har I! S f.eks. Mads' counter: 1646!!! Du har ikke fiflet med den, vel Mads? *G*

Eksotiske indslag mangler vi sandelig heller ikke. Det er ikke - som de foregående eksempler - en animation, men et selvkørende Flickr-slideshow fra Camilla, der (ligesom koen ;) bor i Ghana.
Heidi har også et Flickr-slideshow. Hun har sendt Tigerdyret på rejse fra storbyliv til landlig idyl :) Der kan man bare se, jeg troede dyrene boede på landet *G*

Og så er der Lasse.... han må da vist være blevet inspireret af etisk råds aktuelle diskussion om kimæreforskning - det er ren Scary Movie
Og så er der alle de arbejder, jeg ikke har nævnt, mere om dem i morgen.....

23 oktober, 2007

20 oktober, 2007

PSP

Boca Computer Repair
Mon hun arbejdede med billedbehandlig?

12 oktober, 2007

Reklame

Efterårsferien nærmer sig. Dét trænger jeg godt nok til!! Ingen skal komme her og sige, at ansatte i det offentlige driver den af. Jeg har arbejdet 14 til 16 timer hver dag de side 14 dage, og alligevel er jeg bagud! F.eks. har jeg rigtig, rigtig dårlig samvittighed overfor bloggen her. Men efterårsferie eller ej - jeg vil lave en opsamling i bloggen her i næste uge, for mine studerende er rigtig, rigtig godt i gang med Paint Shop Pro og viser den ene herlighed frem efter den anden i deres blogs. Desuden diskuterer de pædagogfaglighed og lægger opskrifter, der bør kunne inspirere andre. Som jeg før har sagt er det i sådanne perioder, jeg føler, jeg gør en indsats for barndommen - store ord *G*, men ikke desto mindre! Nu kommer der da endelig nogle pædagoger ud i verden, som har berøring - og egne erfaringer - med nogle af de medier, der er en væsentlig del af børnekulturen i dag.
En anden blog, der er enorm aktivitet i i denne periode er Povl Bjerregaards blog "Børn og vitser - om børns mundlige legekultur". Den kan jeg varmt anbefale jer at læse - bemærk endelig antallet af kommentarer!
Bloggen er en del af undervisningen i det nye fag "Dansk, kultur og kommunikation". Her har jeg sat emnet "Børn og vittigheder" på dagsordenen, da jeg - som I jo ved - mener det er vigtigt at arbejde med alle tre kulturtyper: kultur for børn, kultur med børn og børns egenkultur. Temaet "Børn og vittigheder" rummer ikke blot et stærkt element af børns egenkultur - de børnekulturelle netværk, som vittighederne cirkulerer i, men faktisk også elemeter af kultur for børn, idet undersøgelser viser, at det ofte er i familien, f.eks. ved måltiderne og til familiefester, børnene hører (og fortæller) vittighederne.
Det er en af mine gode venner, Povl Bjerregaard, der blogger med mine studerende i denne uge, på ganske samme måde, som nogle årganges multimediehold har blogget med Carsten Jessen. Det er jo en af de fantastiske ting ved web 2.0 i uddannelserne - man kan ikke blot læse artikler af forskere, man kan snakke/blogge med dem! Og så ligger det hele der endda for andre at have glæde af :)

Holdet (årgang 2007) er også ved at lave en blog med vittigheder. Den er stadig "Work in progress", så døm ikke opbygningen endnu - men skulle der komme en regnvejsdag forbi, så kan I sikkert finde humøret igen i samlingen af børn vittigheder.

02 oktober, 2007

Hvor sidder pædagogens faglighed?

Der er flere studerende, der har taget bolden op om pædagogens faglighed. Michella, Lone M. og Rie har skrevet blogposter, og Charlotte, Heidi og Anita har kommenteret min post om emnet. Det er jo højaktuelle tanker her i en protesttid!

Men der er også andre, der - indirekte - adresserer emnet. Se nu f.eks. Dianas post i dag. Her forklarer Diana, hvordan hun har fremstillet sine billeder og reflekterer over, hvordan og hvorfor der kan arbejdes med billedbehandling sammen med børn.

Dét er også pædagogfaglighed så det batter: man mærker efter i egen mave, hvordan det er at arbejde med billeder. Hvor rykker det? Hvor er bjerget for højt? Og så sammenholder man det med den viden og erfaring, man har om børns udvikling, gør sig overvejelser over mål og midler - ikke som en akademisk øvelse, det sidder simpelthen i rygraden at tænke sådan.

Pædagogens faglighed sidder ikke bare i hovedet og hjertet - den sidder i allerhøjestegrad også i maven og i rygraden *S*

Som jeg skrev i en kommentar i Dianas blog i dag, håber jeg virkelig, at der er rigtig mange, der finder vej til holdets blogs. Michellas beskrivelse af, hvordan hun har arbejdet med sit billede er også guld værd - der ligger tastevejledninger i manualbasen, men den beskrivelse Michella har lavet er helt anderledes og virkelig hjælpsom på en helt anden måde end en tastevejledning/opgave.