25 februar, 2006

1. seminar 2006


Multimedie2006_3
Originally uploaded by
LizArt.

Så er vi i gang med det nye kuld. De har alle oprettet en blog og en Flickr konto, så nu er fundamentet lagt. I løbet af den kommende uge skal de lægge URL'erne til deres Blogger og Flickr i Blackboard, og så snart der er der, lægger jeg dem ind som link her i min blog.

Naturfags grenvalget skal også blogge i dette semester. Jeg havde lovet Ida, at sætte dem på banen med deres blog, og det var jo en herlig opgave, for på det hold går Karin, Lone og Ruth fra multimedie årgang 2005, så der var masser af støttelærere :)

Helen og jeg havde også lavet en manual til dem - i år var vi jo forberedt. Sidste år havde vi planlagt at lave Flickr først og Blogger senere, men vi blev klogere!! Inden vi havde set os om, havde de studerende lavet en blog, og Helen og jeg nåede overhovedet ikke at lave en manual, før de studerende var langt forbi det punkt *G*

16 februar, 2006

Multimedie 2006

I de sidste uger har Helen og jeg forberedt os til næste kuld studerende. Det er en meget anderledes forberedelse end sidste år, hvor strukturen var helt ny, alt skulle omtænkes, og alle bolde var i luften.
I år har vi dels erfaringer at læne os op ad, dels tid til at "kæle" lidt for materialerne. Her er fx. den præsentation, vi gerne ville have lavet sidste år :)

Præsentation.
(Ideen er direkte hugget fra Elgg folkene).
Præsentationen er lavet i Flickr, den er et diasshow, hvor teksten kommer frem, når du klikker på billedet.

Det ville være ret lækkert at få tilbagemeldinger fra jer på årgang 2005 - giver præsentationen mon det nye hold et godt overblik?

Helen og jeg har begge undervist i faget alene, men aldrig sammen før i 2005. Vi har dog lavet CVUets hjemmeside sammen i flere år, kender hinanden godt og holder meget af at samarbejde.
Èn af grundene til, at jeg elsker at samarbejde med Helen, er, at vores tilgang til processen er ret ens. Mon ikke vores lidt identiske baggrund (kunsthåndværk) er årsagen til, at vores proces er så ens? Vi er begge gode til at holde "feltet" åbent meget længe og tåler kaos længe.
Den måde, vi startede på sidste år, var ret typisk: først snakkede vi længe om mange - hovedsageligt løse ideer, så lavede vi en masse sedler med konkrete ideer på, men uden hoved og hale i. Disse sedler lagde vi ud på et bord i vores mødelokale. Så gik vi længe - meget længe - rundt og kikkede og snakkede. Pludselig tog f..... ved os, vi flyttede lynhurtigt rundt på sedlerne, og - Thada! - så var materialet struktureret.
Den arbejdsform passer mig enormt godt. Jeg er ikke begejstret for processer, hvor strukturen er fastlagt allerede inden starten - dels er nye ideer altid udelukket (eller i alt fald meget svære at få), dels er risikoen for gentagelser så stor, at jeg altid begynder at kede mig.
Her ligner Helen og jeg også hinanden - vi gider ikke gøre det samme to gange. Godt vi ikke levede i industrialderen, vi ville have været de uartige børn i klassen *lol* Til gengæld er vi nogle gevaldige natteravne.....

13 februar, 2006

Inspiration: Karin



adopt your own virtual pet!


Du er velkommen til at klappe min tiger :)

Barbie tilbehør


Barbies in the sink 2
Originally uploaded by
twid.


Ifølge Berlinske Tidende har den snart 50 årige Barbie skiftet tilbehør igen. Den australske surfer Blaine er nu skiftet ud med gode gamle Ken - dog i en fornyet udgave.
Hollywood stylisten, Phillip Bloch, der også styler stjerner som Pierce Brosnan, Johnny Depp og den nye teenagestjerne Sean Combs, har givet Ken en ny næse, en blødere mund og tøj, så han nu er parat til en Valentine Romance med Barbie.

Hver måned klikker 51 mio. piger mellem to og elleve år ind på Barbies hjemmeside


1959 Ponytail Barbie
Originally uploaded by
I'm not a Barbie girl !.

Hej lis. Mail fra Agnete.


Hej lis. Mail fra Agnete.
Originally uploaded by
LizArt.


Foto sendt fra Agnetes mobiltelefon til Flickr. Fotoet er derefter posted til bloggen via funktionen "Blog This". Thada!!

Hej lis. Mail fra Agnete.

Bla bla.

05 februar, 2006

Naturfag + Flickr + blog


Bee on flower
Originally uploaded by
kjbullis.

Karin og jeg har snakket lidt om at bruge blogs og Flickr i andre fag, så jeg kunne slet ikke stå for dette foto af "småkravl" - det er både biologi og æstetik :)


Abelha em flor de mendoeira
Originally uploaded by
Fotoamador

Et opslag i Flickr på tagget "Bees" giver 3378 fotos!!


Here My Vote!


Here My Vote!
Originally uploaded by
*kishore.

Hvem stemmer på Flickr? *G*



Jeg gør!

04 februar, 2006

Flexibel uddannelse

Ovre i Karins blog, Multimedie har Karin og jeg i dag snakket om det triste ved, at holdet nu går i opløsning. "Holdet" eller "klassen" som begreb forsvinder, når uddannelse bliver flexibel. Nogle går på den 4½ årige 3½ årige uddannelse, andre på merit. Nogle har valgt multimedie som første valgfag og andre som andet. Det betyder forskellige eksamensterminer, og allerede nu er der altså nogen, der har trukket et andet fag som eksamensfag og derfor nu vender fokus et andet sted hen.
Eksamenstrækningen er blevet rykket længere frem på året end sædvanligt, og Helen og jeg snakkede først på ugen om, at det godt kunne give problemer - ikke mindst for de tilbageværende studerende. Som det ses af Karins blog, er de også kede af det og føler sig forladte.
Selvom Helen og jeg skal starte et nyt hold multimediestuderende, er vi nu enige om, at gøre vort til, at vore "gamle" studerende ikke skal føle sig helt svigtet. Vi kan jo f.eks. invitere dem til at kikke med i det nye holds undervisning. Blogs, Flickr, Wiki - det hele ligger jo åbent for alle, der er interesserede. Det kunne være rigtig herligt, hvis vi kunne skabe en kontakt mellem de gamle og de nye.

Prisen for den fleksible, modulopdelte uddannelse er jo unægtelig, at det er vanskeligt at bevare begrebet "hold" - ja, selv studiegrupperne er flydende. Den enkelte studerende vil i løbet af studiet tilhøre adskillige studiegrupper.
Det minder mig om dengang min datter gik i en amerikansk skole. Hvert år i august brød skolen alle klasser op - selv de helt små i 1. klasse blev delt således, at børn med tætte venskaber omhyggeligt blev placeret i hver sin klasse i næste skoleår. Princippet var "Make new friends, but keep the old ones." Jeg, der kom fra en dansk enhedsskoletradition, syntes, det var en noget barsk oplevelse for de små pus, der virkelig sørgede den første tid i den nye klasse.
Med individualiserede og flexible studieforløb dukker problematikken nu op i danske uddannelser, sjovt nok på et tidspunkt, hvor læringsteorier netop lægger vægt på læring som en social proces: kollaborativ læring, praksisfællesskaber osv. Hvordan pokker takler vi de to modsatrettede krav?
Selvfølgelig er det centrale i studiegrupper ikke relationerne, men det interessefællesskab gruppen dannes omkring - problemorienteret undervisning for eksempel, hvor de studerende netop samles om en fælles interesse/et selvvalgt emne, men jeg har nu flere gange set studerende give køb på emnet til fordel for at være sammen med bestemte medstuderende, som de arbejdede godt sammen med. En specifik dansk eller en almenmenneskelig problematik?

Det bliver ikke mindst i lyset af denne problematik spændende at se, om det interessefællesskab, vi håber at skabe med fællesbloggen Do-iT, kan holde ud over det nære formål, at være et fælles eksamensprojet. Det fælles er jo allerede gået lidt i fløjten, da de første nu har trukket et andet fag til eksamen. Sørens osse, det skulle være tilladt at snyde med eksamenstrækningen :) Mon interessen er så brændende, at fællesskabet kan holde fremover?

02 februar, 2006

Gør verden til en bedre verden

8by1 er en verdensomspændende ønskeseddel. Man starter i 8by1 med at udtrykke et ønske, der kan gøre verden bedre. Herefter kan man

  • skrive en kommentar til sit ønske, så andre kan se, baggrunden for ønsket, og hvad man mener med det
  • invitere vennerne til at dele ønsket
  • opstille en handleplan, så ønsket kan opfyldes
  • foreslå en webside, som uddyber ønsket
  • tagge ønsket, så folk, der mener det samme, kan finde det
  • selv finde folk, man deler ønske med

Man kan slå op på det enkelte ønske og se dem, man deler ønske med. Eksempelvis ønsker 8 at afskaffe sulten i verden. De kommer fra Argentina, Israel, Spanien, Malaysia, Belgien, Flint i Michigan (den by, Michael Moore lavede en film om: Roger and Me).

Se f.eks. Ravidor's ønskeseddel. Ideen ligner lidt 43 Things (hvor jeg sørme fandt Dorte Sophie i dag :), men mens 43 Things er personlige mål, er 8by1 ideale mål for verdens tilstand.

Ministeren om computere i børnehave

Computerworld har i dag en overskrift: Minister bifalder computere i børnehaver. Jeg forstår ikke helt, at familie- og forbrugerminister Lars Barfoed kun bifalder og ikke anbefaler, da der i
Bekendtgørelse om temaer og mål i pædagogiske læreplaner højt og tydeligt står: "Børn skal have adgang til at bruge forskellige kommunikationsmidler, herunder have mulighed for at arbejde med computere." Endvidere står der i bekendtgørelsen: "Børn skal have adgang til materialer, redskaber og moderne medier, herunder IT, som kan bruges både i forbindelse med oplevelser og med skabende kulturel aktivitet" samt at "Børn skal have mulighed for:
- at møde voksne, der sikrer, at børn oplever TV, IT og andre moderne medier, så børn kan være med i samtaler, samvær og lege med andre børn
- værksteder med forskelligartede materialer og redskaber, herunder eksempelvis computere med spille-, tegne-, male- og skrivemuligheder, så oplevelser og inspiration kan udtrykkes og omsættes i praksis"
Det kræver vel, at der er computere til rådighed for ungerne eller hva'?

Den omtalte feltundersøgelse kan læses i sidste nummer af "Tidsskrift for børne- og ungdomskultur". Biblioteket har den, det nyeste nummer dog ikke til udlån, men kun på læsesalen. DR har også "nyheden"