30 november, 2005

Lones Julekalender

Lone er vist i gang med en Flickr gavekalender, jeg mener: hver dag en ny ting *lol*. Nu har hun lavet et sig pressekort. Måske skulle vi give Lone adgang til selv at lægge ideerne i Wikien :))
Det bekymrer mig dog, at hendes hovedbeskæftigelse er "Redaktør", mens det kun er i fritiden, hun er "Netstuderende" - fritidsfiskerens kone er fritidsstuderende.

I dag har Helen og jeg været til møde i Aabenraa hele den lange eftermiddag - det har medført, at de studerende har hjulpet hinanden rigtig meget. Det har vi drømt om hele længe, men de har nok ikke rigtig kunnet komme til for os :) Steen Larsen sagde engang, at årsagen til, at Danmark har så bragende dygtig en lærerstand er, at de, der arbejder mest, lærer mest. Det var ment som en bebrejdelse!

Det med at sætte studerende i arbejde, lærte jeg faktisk i min allerførste praktik. Min praktiklærer var et stort, arrogant skrummel af en matematiklærer - i øvrigt lærer på Brændgårdsskolen i Herning, den skole, der lige har været i TV. Hans allerførste lektion udi didaktikken i 9. klasse (orientering) var, at jeg skulle stille eleverne en opgave af en sådan karakter, at de i løbet af det første kvarter af timen forsvandt ud af klaselokalet, hvorefter jeg skulle smide mig stolen, smække benene op på katederet og læse dagens avis. Jeg var meget ung og så lille, at fødderne næppe kunne nå op på katederet - og skræmt fra vid og sans af denne store mand *G*
Nå, jeg knoklede i praktikperioden og fik da en udtalelse med derfra, hvori der stod, at jeg da nok kunne lære det *rofl*

29 november, 2005

Lige nu....

Den sidste tid har jeg overvejet meget, hvad jeg kunne skrive her - det er eksamenstid (interne prøver). Prøverne i uddannelsen er mere end fordoblet med ministerens sidste eksamenscirkulære. Det kunne der siges mangt og meget om!! Evalueringskrav synes at være løsningen på alt. Så alt andet lige, så er det ikke lige en periode, hvor stresset på vore studerende skal øges, det har allerede et rigeligt højt niveau.
Der er blevet arbejdet intenst med et højkompliceret område: lyd på nettet. Det ser muligvis ikke ud af så meget for de, der ikke selv har arbejdet med området. Men de, der selv har haft fingrene i i lyd vil vide, at der sommetider skal op til 3 konverteringsprogrammer til samt viden om diverse computerindstillinger og lydkort for at lægge en podcast alle kan høre på nettet. Men nu kan alle lytte med her, her, her, her, her, her og her. Bingo! hvis du har talt med, er du nu kommet til 7 = alle studerende på holdet!!

Netstuderende er virkelig en udfordring - ét er at undervise i et lokale, hvor teknik-nørderne har toptunet grejet, et andet er sandelig at supporte studerende pr. distance på computere, der er så forskellige, at ét og samme program ser forskelligt ud, fordi lydkortene er forskellige. Helen er virkelig en "problemknuser" af Guds nåde. Vore studerende er stædige æsler (siger de selv) og Helen er det perfekte tålmodige trækdyr, der får hele lasten hjem. Og en dejlig kollega.
Nu går det så løs med Medi8or.......

Vi har en diskussion hængende om en tekst, men pyt - den løber ingen vegne. Den tager vi op igen efter weekendens seminar.
Jeg prøver at respekte de studerendes ret til at sætte dagsordenen i denne periode, og lige nu er det teknikkens tid. Men så er det faktisk også ekstra herligt at se, at de - ud over alle de fag, de sidder med eksamenopgaver til - også har tid til
- at undersøge nye muligheder i Flickr. asterix915 har en ny Flickr ting hver dag, se bare her, her og her. asterix915 ligefrem bobler over af begejstring over Flickrs uendelige muligheder.
- at reflektere over bloggens betydning, som mrskarin913 gør her:
"Så er jeg blevet ”Blogger” [......] Jeg elsker at udveksle meninger med andre og jeg har selv en holdning til mange ting, så på den måde kan man jo også bruge en blog til at reflektere over nogle ting og emner, som andre blogs brugere måske kan identificere sig med, det som jeg skriver - eller også så får jeg nogle input fra andre med en anden holdning."
Her er mskarin 913 helt på linie med en af USA's A-bloggere, Doc Searls, som her citeres af Jay Rosen i en diskussion om blogs betydning. Jay skriver:
"Doc says: don’t get married. Wedded to your views, that is. Because the next link can not only change your mind, it can add wiring, add memory. Which then forces you to restate your views to see if they survive the new understanding. This is how good weblogs work. For the writers, for the readers, “blogging is about making and changing minds.”"
Som jeg skrev i kommentaren til mskarin913, så var hun mindre end 3 måneder om at opnå samme indsigt som Doc Searls, der har blogget i årevis... :)

Så at sige alle har refleksioner over egen læring (Lene) (Lone) Dorte i logbogen i Bb, Lørdag den 12. november, Karin i logbogen i Bb 11/11/05, Ruths logbog i Bb 05/09/05, Lones logbog i Bb 9/11 2005 – listen er ikke komplet, det er et kolossalt materiale efterhånden, så tilgiv mig, at jeg ikke får alt med.
Refleksionerne - i bloggene eller i logbøgerne - bliver ivrigt læst. I Blackboard kan jeg se, hvor mange gange et indlæg har været læst, og logbøgerne har alle været åbnet mellem ca. 150 og 200 gange!!! OK. Det er det samme indlæg, hver studerende skriver på, så et stort antal stammer fra selve skriveprocessen, men hvis vi nu siger, at hver studerende i de ca. 3 måneder, der er gået siden undervisningens start, har skrevet logbog hver dag (og det har de ikke!!), så er det alligevel kun 90 læsninger - så er der et anseeligt antal tilbage til 7 medstuderende og 2 undervisere.
Det bliver spændende på fredag at snakke de erfaringer vore studerende har fået med egen læringsmåde/strategi. Og så skal der nu også være tid til "Hands On" denne gang :))

Lærerens røde æble















Snedig, som jeg er, har jeg lært vore studerende at lave elektroniske postkort, så nu står der blomster i vand på mit skrivebord :)











... og på min kamin står julekortene :)

28 november, 2005

Deltag i "Globaliseringen"

Nu er chancen der for at blive berømt på nettet.
På websitet "The Voices of Christmas" samler webmasteren lydfiler med "Glædelig jul" på alverdens sprog. (Eventuelt kan du sige "Glædelig jul og godt nytår").
Jeg ser, at dansk mangler. Hvem kommer først?

Lydfilen skal være i ét af følgende lydformater: .wav, .snd, .au, .ra, eller .ram
Filen må højst fylde 1 Mb, og der skal stå "Soundfile" i emailens emnelinie.
Skriv desuden følgende i emailen:
Merry Christmas and Happy New Year / Glædelig jul og godt nytår
eller
Merry Christmas / Glædelig jul
(afhængig af, hvad du siger på lydfilen...)
Language: Danish
og dit navn.

23 november, 2005

Test

Mail sendt til bloggen via Gmail

22 november, 2005

Haves: 2 flasker rødvin. Ønskes: Metafor

I disse ”læseplantider” er Carsten Jessens rapport, som jeg omtalte i sidste uge (17.11.) i posten ”Legekustoder”, højaktuel. På side 14 i rapporten spidsformulerer Carsten forholdet mellem ”leg” og ”læring”. Børnenes mål er legen, og læringen er midlet – børnene lærer for at kunne lege med, mens det i skolens undervisning er lige omvendt: her er læringen målet og legen (kan være) midlet.

Jeg har altid lagt afstand til den så populære sammenkædning af ”leg og læring” – sammenblandingen mudrer forståelsen af begge begreber til. Alt for ofte bliver ”legen” det sukker, der skal få ”den sure pille” (læringen) til at glide ned. Det er synd – både for både legen og læringen. I rapporten (side 14 til 16) rydder Carsten op i rodet. Dejligt. Læs de sider grundigt! Hvis der ikke hersker fuldstændig klarhed over disse to begreber, risikerer de aktuelle læreplansdiskussioner at køre helt af sporet. Desuden kan der blive besvær med pædagogrollen, hvis der ikke skelnes mellem uformelle og formelle læreprocesser (rapporten, side 11 til 13). Skal pædagogen nu være lærer eller hvad?

Hvis jeg tager en metafor til hjælp, bliver det tydeligere, hvad jeg mener. Den type undervisning (i skoler og uddannelsesinstitutioner), der bygger på en tro på, at viden kan overføres fra (den alvidende) lærer til (de uvidende) elever, kaldes ofte lidt foragteligt for ”tankpasserpædagogik”. De tomme biler køres hen til tanken for at blive påfyldt. Jo højere oktantal (lærerens vidensmængde), jo hurtigere bil (dygtigere elever). Mange undersøgelser viser, at så simpel er sammenhængen altså ikke.

Jeg kom til at tænke på, hvor pokker det der ”under” i ’underviser’ egentlig kommer fra? Så det slog jeg op i den nye online ordbog: ”Ordbog over det danske sprog”. Opslaget vrimler med begreber som: meddelelse, underretning, instruks, anvisning, raad ell. paamindelse, belæring….., så det er måske ikke så sært, at selvom ”Tankpasserpædagogikken” i dag betragtes som ”gammeldags pædagogik”, så er der nu mange (både undervisere og studerende), der stadigvæk har en større eller mindre rest ”tankpasser-opfattelsen” af undervisning!

Jeg har tænkt meget over, hvilken metafor, jeg kunne vælge, når jeg gerne vil beskrive pædagogens (eller lærerens) rolle i uformelle læreprocesser. Jeg overvejede ”Dambrugspædagogik” – det der fiskerige vandhul, hvor man lige kan stikke krogen ned, hvis man trænger til en fisk: at få stavet et ord rigtigt, at få animationen til at virke, at få slettet baggrunden..... Jo flere fisk i dambruget (pædagogens kompetencer), jo bedre dambrug. Men jeg er utilfreds med dambrugs-metaforen, da den på samme måde som ”tankpasseren” giver et indtryk af, at al viden er ”inde i pædagogen” og ikke det meget mere nuancerede billede, Carsten opridser (rapporten, side 21):

”Læreren og pædagogen træder i karakter på en helt anden måde, når det drejer sig om disse it-problemer, hvor svaret ikke ligger lige for, men skal findes. Det er karakteristisk, at de voksne tænker højt og giver børnene mulighed for at tænke med, så svaret udvikles i et fællesskab eller i det mindste så børnene følger den voksnes overvejelser frem mod løsningen. Herved bliver de voksne læremestre på en anden måde.”

Carstens tekst svarer fuldstændig til det, Helen skrev forleden i Discussion Board (Svar til Lykke, Tue Nov 15 2005 8:24 pm):

”vi er ved at finde ud af om eller hvordan man "skriver et håndværk" - samt, hvis jeg som underviser skal videregive den viden, jeg har "håndværksmæssigt", hvordan gør man det så på nettet ? - Mange ville mene, at det ikke kan lade sig gøre !Foreløbig er min opfattelse, at vi er kommet rigtig godt på vej med at kunne formulere os omkring disse emner. Jeg tror netop, det grundlæggende er, at kunne formulere spørgsmål, at kunne "tænke" højt på skrift og til sidst forhåbentlig nå frem til et resultat. Derfor kan jeg helt tilslutte mig det sidste, du skriver - at det er en proces, ja - og man skriver sine tanker og spørgsmål undervejs. *S*”

Hvem finder på en god metafor?

20 november, 2005

eCard












Med delivr kan du sende elektroniske postkort, der har dine egne Flickr billeder som motiv.

Måske en ide til årets julekort?

1. skriv dit Flickr navn eller et Flickr billedes navn i feltet 'Submit Query' (hvis din browser er eng.)/'Send forespørgsel' (hvis din browser er da.)
2. klik på knappen 'Submit Query'/'Send forespørgsel' og derefter på fotoet, når det vises
3. skriv teksten på dit kort (Enter your message...), udfyld navn/Your name, emailadresser - din/Your e-mail address og modtagerens/Recipient e-mail address - og vælg en skrifttype
4. klik på Preview Postcard
5. Send Postcard, når du er tilfreds med det

NB. dine billeder må ikke være copyright'ede (All rights reserved). Så kan de ikke bruges, kun de fotos med cc under kan anvendes i delivr.

Sådan ændrer du rettighederne:
1. klik på den lille grønne knap under dit billede
2. klik på linien: 'Add a license for your photo'
3. vælg 'Attribution-NonCommercial-ShareAlike license'
4. klik på knappen 'Save License'
Nu står der et lille gråt cc under billedet (lige ved siden af den lille grønne knap) - og så kan du lave kort med motivet.

18 november, 2005

Nedtælling til jul



42-15218481
Originally uploaded by Tariq's Fantasy World.


Nu fik jeg tilpasset nedtællingen til jul - det gik pludselig op for mig, at der i de angelsaksiske lande er én dag mere til jul end i Danmark.

Nu er min tæller korrekt - 36 og ikke 37 dage er det korrekte antal.



36 dage - så er det på høje tid at starte en Christmas Pudding

17 november, 2005

Iderigdom

I disse dage arbejder vore studerende energisk på tre områder:
1. billedbehandling - her, her, her, her, her og her
2. animationer - her, her, her, her, her og her
3. med ideer til anvendelse af Flickr billeder - her, her, her, her, her og her

Det er ganske overvældende, - og jeg har slet ikke alt med!

Et forslag til et eksamensprojekt kunne være en blog udformet som et idekatalog til institutioner. Ideer, beskrivelser, forslag osv. meget af 'råmaterialet' findes allerede i holdets blogs.......
Inklusiv en plan for, hvordan bloggen skal fortsætte efter eksamen, måske.....

Legekustoder

I indledningen af artiklen ”Uformelle læringsrum”, Forskningsrapport i tilknytning til IT i DUS´en/SFO´en, udtrykker artiklens forfatter, Carsten Jessen en meget relevant kritik (som måske også kan rettes mod mange uddannelsessteder?, min tilføjelse) af den afstand, der er mellem børn og unges fritidsaktiviteter og de aktiviteter og holdninger, de møder i institutionerne. Tiden og debatterne synes at have stået stille siden 80’erne, og det får Carsten til at undre sig:

"det kan forekomme forunderligt, at man kan tilbringe mange timer dagligt sammen med børn, hvoraf de fleste har taget teknologien til sig, uden at det tilsyneladende forstyrrer den professionelle holdning."

Carsten Jessens synspunkt er, at pædagoger svigter deres opgave ved ikke at gøre de sociale og kulturelle forandringer i samfundet til en "central pædagogisk problemstilling", hvis de bare fortsætter med 80’er modellen: at snakke om "holdninger" til dette og hint, f.eks. computere eller ej i institutionerne.

Carstens beskrivelse dækker jo nok ganske præcist den verden, I skal ud i, og Helen og jeg håber sandelig, at I har andet og mere end "holdninger" med jer fra jeres uddannelse, når vi slipper jer?

Ud over, at pædagoger ikke bør være ’legekustoder’, hvis repertoire hører en længst forgangen tid til, må comon.dk’s oplysning om, at det er de laveste sociale klasser, der dominerer gruppen af ikke-brugere af nettet, pålægge de pædagogiske institutioner som f.eks. SFO’er en særlig forpligtigelse til at sørge for, at også børn fra disse familier får tidssvarende it kompetencer.

Og hvis ’legekustoder’ lyder for groft, så se lige de to indlæg her (projektets hjemmeside) og her - (det er lidt svært at gennemskue hvem 'jeg' er i artiklens begyndelse. Til gengæld er Carstens svar klart og tydeligt.)
Der er en stærk 'nostalgisk' trend for tiden, som jeg synes er meget bekymrende i forhold til børn og unge. Det kan være ok, at nogle voksne sætter eget liv og forandringsvillighed på stand by, men at forhindre at børns og unges deltagelse i sociale og kulturelle forandringer er ganske enkelt uansvarligt.

.... og hvis pædagoger ikke forholder sig til kritikken risikerer de, at ungerne går på biblioteket i stedet ;)

13 november, 2005

Walter og Trofast

Der går en film i biograferne, I bør se: "Walter og trofast - Det store grøntsagskup". Filmen er overvejende lavet som Stop Motion, dvs. dukkerne er bygget med ståltråd inden i og flyttes en millimeter ad gangen, hvorefter billederne sættes sammen i en animation - på en god dag bliver det til 3 sekunders film! De mest komplicerede scener er dog computeranimeret.
Det har taget 5 år at producere filmen, og I, der kender udfordringerne, vil nyde den :)
DR anmelder filmen.
Filmens officielle website

Andre Walter og Trofast film:
Wallace & Gromits Fantastiske Eventyr:
Osten er spist (A Grand day out), Forkerte bukser (Wrong Trousers) og Lige ved og næsten (A Close Shave). De to sidste har vundet Oscars i 1993 og 1995.
(fås som video/kan lånes i Blockbuster)

Andre film af samme animatorer: Flugten fra hønsegården
Filmens officielle website

DuduBlogs


Børn og unge kan nu have en blog i Dullernes Univers. Marianne skriver:

"DuDuBlog er en tjeneste under Foreningen Dullernes Univers og er derfor kun åben for børn & unge. Vi henviser voksne til de mange andre steder på nettet hvor der er mulighed for at oprette en gratis Blog :)"

DuduBlog har de vigtigste ting: der kan uploades billeder, der er kommentarer, trackback, kategorier og templatene giver mulighed for selv at få fingrene i HTML koderne.

For os, der er interesseret i børne og ungdomskultur, er DuduBlogs dog et godt sted alligevel. Dels er der nu et dansk supportet sted, vi kan henvise til, dels er det nu ikke længere så besværligt at finde de steder, hvor vi kan blive klogere på, hvad der rører sig.

04 november, 2005

3. Seminar

Ugens blogging om børnekultur har været intens, men det rene vand ved siden af dagens seminar. Der er altså noget ganske særligt ved seminarerne. Hvis alle studerende var så topmotiverede hver dag på 'matrikelundervisningen', tror jeg, man døde som underviser *G*

Dagens ord må være: 'tørre svampe' - de studerende suger simpelthen alt til sig - viden, information, hinanden, underviseren - alt! Jeg tror nu, de gik tunge, bløde og våde hjem, svampene *lol* I alt fald fyldte vi godt på dem.

Dagens store oplevelse var Marianne (Dullemor). De studerende havde glædet sig meget til at møde hende (me too!), men mødet oversteg alle vore forventninger. Den dejlige pige vil bare noget med sit liv! Det er vigtigt, at vi - fra det institutionelle Danmark' - møder mennesker som Marianne, så vi husker, at det ikke kun er 'de professionelle', der har hoved og hjerte på det rette sted. En stor tak til Marianne, der vovede at køre Dødskørsel på motorvejen for vores skyld.

Ligesom vore studerende (og Helen) var jeg godt bombet, da jeg kom hjem (med to ørreder under armen, takket Lone og 120 cm'ers lystfiskermanden - tak, tak, tak - jeg lover at lægge billeder af de tilberedte dyr på Flickr, men i aften skal vi nu altså bare have frikadeller :). Hvad gør man, når man ligesom er brugt op? Surfer lidt på nettet *G*, her er nogle af de link fra Dullerne, jeg surfede rundt på:

Faithless
Pixelpearl (vælg endelig Nyt layout)
Ajnat

Jeg kan varmt anbefale jer at blive medlem af Mødetsedet (venstremenuen: Tilmeld som bruger). Som medlem af Mødestedet har du også adgang til masser af hjælp og guider.

Se også lige Inamaries side, ikke mindst hendes tidligere layouts er imponerende (Infor/Tidligere designs). Inamarie har også lavet et væld af guides (web-sektionen), som også vore studerende vil kunne have stor glæde af.

03 november, 2005

Drenge på nettet

Som nævnt før, er det ikke let at finde børn og unges websider i søgmaskinerne. Lone spørger om drengene mon hellere vil spille computerspil end lave hjemmesider?Det gav mig ideen til at søge på 'klaner', og det gav hit, skal jeg love for.Jeg slog også op på 'skatere'rqd er 4 drenge mellem 13 og 17 år. Og som rigtige drenge er de mere til billeder end ord.
Mon ikke også det vil være muligt at finde nogle fansider for Rune Glifberg?

Min søgning bragte mig også forbi en herlig debat i Skum om generaliseringer og stereotypier.

Hvad er Skum forresten? For, med eller af?

Som en lille kuriositet kan jeg nævne, at der i dag en blog, jeg har i min Bloglines, nævnes en drengeblog. Bloggen, weblogg-ed, the read/write web in the classroom, er skrevet af Will Richardson, der præsenterer sig som 'blogvangelist'. Hans tanker om blogging i skolen er altid interessante. Han er også privat i sin blog. Fortæller om familie, børn og ferier. I dag hed posten: "Hey Dad! I Blogged!" og her beretter Will Richardson stolt, at han endelig har fået trukket, slæbt og skubbet den fjerde og sidste Richardson til bloggen (det kneb også med konen i sin tid). Nyheden om Tuckers andet indlæg blev bragt til farmand i arbejdstiden over telefonen og den var læst før røret blev lagt på :)
Første indlæg hedder: "I love this blog", men sandheden kommer for en dag nede i teksten: "Tomorrow I will blog again because my dad wants me to blog and I don't want to right now." - Et nyt begreb er født: 'Pligtblogging' *lol*

For, af og egen

Carsten har sådan en god tekst i dag om "Begrebet “Børns egen kultur". Der er også min erfaring, at Flemmings tekst er så dejlig klar og systematisk, men når man så sidder med de konkrete eksempler kommer forvirringen. Carsten samler det i 3 begreber aktør, formål og mening. Wauw! det skaber fokus!

BRUEGEL, Pieter the Elder: 'Children's Games'

Helen og jeg sad i går og blev enige om, at vort samarbejde f.eks. om udviklingen af dette undervisningforløb i Multimedie i visse faser faktisk godt kunne betegnes som 'leg'. Den 'stemning', vi kan sætte os i, er i alt fald helt klart det ham Mikael, hvis efternavn vi ikke kan udtale, kalder 'Flow'. Vi glemmer tid og sted, og det går bare derudad. Carstens 3 begreber giver os nu rygdækningen for vor påstand: det er os, der er aktører (planlægningen, strukturen, opgaverne osv.), det er os, der formulerer formålet (selvfølgelig indenfor
studieordningens rammer), og vi arbejder i fællesskab på at skabe mening i kaoset (en mening andre forhåbentlig kan dele med os). Yes! at undervise kan i de lykkelige øjeblikke være en leg *G*

01 november, 2005

De er der hele tiden

Vore studerende bliver ved med at forbløffe mig. Kl. 21:09 lagde jeg nyheden om at Dullemor kommer og snakker med os på fredag.
Kl. 21:30 reagerede den første på nyheden og 21:34 den næste 21:36 den tredje... bor de i Blackboard?
Lones har et herligt forslag: "Så må vi hellere dulle os op :-)" Jeg kan altså både glæder mig til at møde Marianne og... Dullerne.

Der sker umådeligt meget i Dudu.dk - nu, hvor vi arbejder med animationer, kan Blinkies være et godt sted at kikke (venstre menu under 'Din hjemmeside').



Jeg har en smule erfaring med Blinkies *lol* - jeg var en overgang leverandør af Blinkies til mine Arto-piger. Den historie skal jeg nok fortælle en anden gang. Foreløbig kan I kikke på nogle af mine 'værker'. I kan downloade dem og åbne dem i jeres animationsprogram, så kan I se, hvor såre simpelt, det er at lave dem.









Gode links:
Blinkie Madness
Blinkie Maker

Påklædningsdukke-syndromet del II

Carsten konstaterer, at pigers legekultur ikke er særlig velbeskrevet og giver som en mulig begrundelse, at mange forskere er mænd. Jeg tror desværre også, der er et undertrykkelsesaspekt på færde.
Diskussionen om voksnes vurdering Carpates blog rører ved noget af det centrale. Både dannelsesprojektet og det pædagogiske projekt har som udgangspunkt et voksenblik, som jeg vil vove at påstå har et begrænset udsyn. Dette voksenblik går ikke mindst ud over pigers aktiviteter:
"Pigernes opfattelse af sig selv og af hesteinteressen står imidlertid i skarp modsætning til omgivelsernes syn på fænomenet piger og heste. Udefra set er hestepigerne enten uynlige og uinteressante, eller de ses som 'hestetossede', som angrebne af en midlertidig grille, som man må lære at bære over med, så længe det varer." Lisbeth Rostgård: "Mestring og melodrama - piger og heste.", I Anne Scott Sørensen (red): "Pi'r, Pink og Power." p. 82

Samme undertrykkelse/foragt finder Lisbeth Ihlemann i mediernes syn på pigers fankultur i artiklen "FANS, FANS, FAN...: Boy Bands, pigedrømme og kulturel degradering" (I Drotner og Klitgaard Povlsen (red): "Tankestreger. Nye medier, andre unge).

Jeg tror, det er enormt vigtigt, at få øje på de kvaliteter Duller, rideskoler, computerspil osv. har for børnene. Den viden får vi ikke ved at se på 'legetøjet', men på legen og samværet, det indgår i. Og så er jeg faktisk tilbage til de særlige problemer, Carsten slutter sin post med at pege på. For hvad er det nu lige, børn laver, når de leger????
Jeg er ret sikker på, at 'mine voksne' så de stille (=artige) pigers små sysler og ligeledes værdsatte, at vi øvede vores finmotorik og ikke mindst omhyggelighed (ikke tegne udenfor og klippe nøjagtig i stregerne).